Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Nejvíce a nejméně poruchová auta podle JDP ukazují drastický propad drahých Němců, totální úpadek Fordu
10.2.2023 | Petr Prokopec
Tato studie spolehlivosti měla po léta relativně vyzpytatelné výsledky, letos jsou ale některé věci jinak. Zdá se, že Němci ubrali ze své pečlivosti, do hry mohly zasáhnout i nové elektrické modely.
Před sebou máme nové výsledky studie Vehicle Dependability Study (VDS), za kterou stojí společnost J.D. Power (JDP). A jsou docela překvapivé. Firma stejně jako v předchozích letech mapovala spolehlivost aut modelového roku 2020 na základě průzkumu mezi jejich majiteli a průměrnému počtu hlášených závad na 100 vozidel (tzv. PP100, Problems Per 100 vehicles). Místo relativně obvyklého pořadí tu ale máme několik podstatných změn, které přinejmenším zvedají obočí.
V loňském roce žebříček opanovala Kia, po které následovaly Buick, Hyundai, Genesis, Toyota, Lexus a Porsche. Model 911 pak byl vyhlášen dokonce tím nejspolehlivějším, a to dokonce druhý rok v řadě. Letošek nicméně nemůže být odlišnější. Porsche se totiž propadlo do těžkého podprůměru a mezi nejlepšími v jednotlivých kategoriích nenajdeme jediný vůz z Zuffenhausenu.
Nejde nicméně pouze o to, že značka, která se prakticky poslední dekádu vyskytovala víceméně jen na pódiu či těsně pod ním, nyní nestačí ani na průmyslový průměr. Překvapivých změn je v letošní studii více. Lepší hodnocení než Porsche má totiž i Jeep, jehož vozy nebyly po léta zrovna proslulé svou spolehlivostí. Dramaticky se dále propadl Mercedes (meziročně o 45 více PP100) a citelně níž je také Audi (+20 PP100), pro drahé Němce VDS obecně nedopadla dobře. A jedním z největších propadáků je Ford, který spadl až na samé dno žebříčku s meziročním nárůstem o 61 problémů na sto zkoumaných aut.
Některé značky si ale také pomohly. Ještě lépe na tom Lexus, jehož vozům ubylo 26 P100, stále výše míří Genesis (-11 PP100) a pozoruhodně pozitivní výsledek hlásí i Chevrolet, který je na tom se 162 PP100 o 9 problémů lépe než loni. Mezi modely pak excelovaly hlavně vozy BMW a Kie, což je docela pozoruhodná dvojice.
Lze už jen dodat, že v rámci studie VDS mají majitelé hodnotit spolehlivost svých aut tři roky od pořízení. Jejich poznatky se týkají 184 specifických oblastí, které jsou rozděleny do devíti kategorií (motor a převodovka, exteriér, jízda, ovládání/displeje, audio/multimédia/navigace, sedadla, vyhřívání/ventilace, klimatizace, interiér a asistenční systémy). Zjištěné informace pak vedou k počtu problémů na 100 aut (PP100), kdy nižší skóre značí vyšší spolehlivost.
Letošní průměr přitom činil 186 PP100, vůči loňsku tak došlo na zlepšení o šest bodů. V případě mainstreamu pak průměr činil dokonce jen 182 PP100, zatímco u prémiových značek vyšplhal na 205 PP100. Porsche pak dosáhlo 208 PP100, v důsledku čehož je spíše blíže takové Tesle s 242 problémy na sto aut než třeba k takové Kie, která má na kontě 152 PP100. Loni přitom na Korejce připadalo 145 PP100 a na Němce 162 PP100. Vítěznému Lexusu pak patří skóre 134 PP100, druhému Genesisu 144 PP100.
Jednotlivé výsledky můžete detailně prozkoumat s pomocí grafiky níže, my už jen dodáme, že stejně jako v minulých letech se i tentokrát největší kritika snesla na multimediální systémy (49,9 PP100). Zvláště pak na jejich hlasové ovládání, což vlastně jen dokazuje, kterak pokusy o stavění „chytrých telefonů na kolech” spíše selhávají než cokoli jiného. Do hry také mohly promluvit problémy s elektromobily, kterých propadající se značky (Porsche, Mercedes, Ford...) často začaly okolo roku 2020 prodávat více než kdy dříve.




Výsledky letošní ankety VDS jsou pozoruhodné, meziročně totiž došlo k opravdu výrazným posunům. Grafika: J.D. Power, tiskové materiály
Jeden z těch nejzásadnějších se týká Porsche, neboť z kdysi opěvované značky je rázem těžký podprůměr. Foto: Porsche
Dramaticky se propadl také Mercedes, u jehož aut meziročně přibylo 45 problémů na každých 100 zkoumaných aut. Foto: Mercedes-Benz
Ford je jedním z největších propadáků relativně i absolutně, jako značka už líže dno. Že by za těmito posuny stály i nové elektrické modely? Foto: Ford
Zdroj: J.D. Power
Bleskovky
Další novinka Mercedesu ukazuje, že to nejhorší z posledního nového modelu bude značka cpát všude
včeraEvropská verze levného amerického Ferrari si vyšlápla na jedno z vrcholných Porsche, výsledek je hořkosladký
13.10.2025Jízdu jinak krásného nového Renaultu 5 Turbo lidé zesměšňují. Ukazuje, co je hodně špatně na ostrých elektrických autech
12.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Ford po 70 letech strhne své ikonické sídlo, stěhuje se do nově postaveného skleněného „paláce udržitelnosti”
16.9.2025Jeden z majitelů Audi otevřeně řekl, proč se zbavil jinak ještě dobrého auta značky, Němcům tohle vůbec nedochází
16.9.2025Němec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025Šéf Škody potvrdil, že ostrá Fabia se vrátí. Přijde ještě letos, levnější auta ale nebudou
16.9.2025Prezident Erdogan si vyzkoušel druhé turecké národní auto, na konkurenta Octavie se moc nadšeně netvářil
16.9.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 10.15. 21:56 - Stepan
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 10.15. 20:06 - Truck Daškam
- Cupra obecně 10.15. 18:48 - pavproch
- Čerpadlo ostřikovačů 10.15. 16:47 - stenly11
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 10.15. 15:46 - pavproch
- BMW Divize 10.15. 11:15 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 10.15. 10:34 - Truck Daškam
- Výběr navigace do auta 10.15. 08:55 - Betim1986