Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci chtějí, aby auta starší 10 let jezdila na STK každý rok, argumentují účelově podle očekávání
15.12.2024 | Petr Prokopec
Kdyby šlo o opravdu stará auta, která jsou pořád pravidelně v provozu a přes veškerou péči u nich hrozí závažný defekt, ještě by se to dalo chápat. Tady ale o nic takového nejde, cílem těchto snah je jen zkomplikování používání starších aut a malá domů pro samotné STK.
Není tajemstvím, že průměrné stáří vozových parků v Evropě už nějaký čas jen stoupá. U nás jsme již za hranicí 16 let, napříč Evropou je pak situace v průměru jen o čtyři roky lepší. Je to opravdu dramatický rozdíl oproti minulé dekádě, kdy třeba v roce 2010 se v Německu jednalo jen o 8,1 roku. Nyní se však i naši sousedé dostali nad desetiletou laťku. Ze starého kontinentu se tedy skutečně postupně stává skanzen řízený primárně nesmyslnými bruselskými regulacemi.
Na tento vývoj nyní Němci zareagovali, ale úplně jinak, než by rozumný člověk doufal. Místo snahy uvolňovat trh, což by vedlo k širší dostupnosti nových aut, se společnost TÜV Süd vytasila s požadavkem, že by všechna auta starší deseti let by nově musela podstupovat technickou kontrolu každý rok a nikoli po dvou letech, jako je tomu nyní. Důvodem je podle ní vyšší riziko výskytu vad, které mohou následně vést k nehodám. K jak moc velkému snížení rizika by ale poté mělo dojít, technici již neupřesňují. Nepřekvapivě tak jejich návrh již narazil na odpor domácích autoklubů, jak informuje Focus.
„Obecně je třeba si poznamenat, že průměrné stáří dennodenně používaných aut v poslední době narůstalo pravidelně a nyní se pohybuje lehce nad deseti lety. Ovšem počet nehod, které lze přisoudit technickým defektům, zůstávalo po léta nízké. Nevidíme tedy důvod k takovému kroku,“ píše se v tiskovém prohlášení AvD (Automobilclub von Deutschland). ADAC pak rovněž zatím nenašel důkaz, že by četnější technické kontroly vedly k vyšší bezpečnosti.
Ostatně je třeba si uvědomit, že k technikům by každoročně museli třeba majitelé Porsche 911 generace 991. Ta má přitom dle samotného TÜV na kontě pouze 5,6procentní míru poruchovosti. Je na tom tedy lépe než přibližně 55 modelů spadajících do kategorie dvou- a tříletých aut. V případě čtyř- a pětiletých jej pak překonává už jen pouhých 14 vozů. A u šesti- a sedmiletých je lepší jediné auto, a sice... Ano, znovu jde o Porsche 911.
Majitelé ikonického sporťáku by tak neměli jediný důvod jezdit na kontrolu pomalu častěji než jednou za deset let. Přitom zrovna oni jsou těmi, kdo si mohou dovolit každoročně platit poplatky. Jenže ty dopadnou právě na lidi, kteří na novější auto nemají. Krom zjevné snahy přesunout do pokladen TÜV Süd víc peněz, jde ale také o pokus zkomplikovat používání stařích aut, což by mělo přimět lidi koupit si spíše nová, ideálně elektrická auta.
Je to tedy pořád ta samá zvrácená logika. Místo toho, abychom překážky odstraňovali a dovolili více lidem koupit si nové auto za přijatelnou cenu, protože takové sami budou chtít a rádi to učiní, budeme házet nové klacky pod kola těch starších, aby se míň klacků pod koly těch nových jevilo jako výhra. Chybí snad už jen nějaká pokuta a dotace. Aneb jak kdysi pravil Ronald Reagan: „Když se to hýbe, zdaňte to. Pokud se hýbe dál, zregulujte to. A když se to hýbat přestane, tak to zadotujte.” Čemu lze takovým postupem reálně pomoci?






Tato dvě auta od Kie dělí dvanáct let, možná byste to ani neřekli. Deset let starý vůz dnes není žádný starý vrak, ostatně s kvalitním servisem, náplněmi nebo pneumatikami může snadno fungovat lépe než to nové. Některým se ale nelíbí, že si lidé starší vozy nechávají déle, a tak s tím bojují i tak, jak se nyní pokouší německé TÜV. Foto: Petr Prokopec, Autoforum.cz
Zdroj: Focus
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Stellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 3 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 4 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 6 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včera
Živá témata na fóru
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 11:56 - Fičák
- IT poradna 06.17. 11:34 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 08:54 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 06.16. 21:07 - Truck Daškam
- Jednostopé okénko 06.16. 19:48 - řidičBOB
- BMW Divize 06.16. 18:15 - jerry
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 06.16. 17:23 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.16. 14:30 - pavproch