Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Němci ukázali skutečný dojezd elektromobilů při jízdě po dálnici, už při stálých 130 km/h je to tragédie
25.7.2022 | Petr Prokopec
Jízda po dálnici ve skutečném světě určitě nevypadá tak, že při 130 km/h pustíte tempomat a jedete stovky kilometrů v hodině ustálenou rychlostí. Ne za současného provozu, ne na německé dálnici. Přesto už takový způsob jízdy staví elektrická auta do špatného světla.
Přirozený zájem o elektromobilitu je v současné době relativně malý i v zemích, kde ji podporují horem dolem, u nás se pak limitně blíží nule. Po chvíli zamyšlení to nemůže překvapit, neboť s elektrickým pohonem je spojena řada aktuálně neřešitelných problémů. V prvé řadě tu máme vysokou cenu, kterou sice mnohde snižují rozličné dotace, nicméně třeba na českém trhu je asi největším benefitem možnost parkovat skoro kdekoli zdarma či neplatit za dálnici. Ještě horší je to ale v případě dojezdu, infrastruktury a dlouhodobých nákladů spojených vlastnictvím. Příběhů o elektromobilech zralých leda na odpis už po osmi letech jsme slyšeli tolik, že riziko odepsání takřka 100 procent kupní ceny po tak krátké době je značné.
Z pohledu bohatého Pražana, který je majitelem nemovitosti s vlastní dobíječkou schopnou pracovat alespoň s 11 nebo 22 kW, to nemusí být až takový problém. Jenže takové možnosti má málokdo. Daleko více lidí žije v činžácích, kde přístup k domácí dobíječce padá, pro takové elektromobily obvykle nejsou. A lidé žijící s malých městech, kteří musí dojíždět denně za prací do vzdálenějších velkých měst? Pro ty už jde o naprostou utopii.
Nelze e tedy divit tomu, že většina lidí elektromobily odmítá jako nepoužitelné řešení, neboť pro ně použitelně skutečně nevypadá. A není to jen strach z neznámého, realita dává obavám zapravdu, jak zjistili kolegové z Auto Bildu. Ti už vyzkoušeli dojezd 36 aut s elektrickým pohonem na dálnici, kde se pohybovali ustálenou stotřicítkou. To pořád není reprezentativní srovnání, neboť konstantních 130 km/h nikdo dlouhodobě není schopen jet, to provoz dovolí možná ve tři ráno. A v Německu se můžete na většině úseků pohybovat neomezenou rychlostí. Pořád je to ale aspoň 130 km/h a už ty stačí na to, aby výsledky byly pro elektromobily mizerné.
Jak praví kolegové, už při překročení rychlosti 80 km/h spotřeba energie dramaticky roste. A při jízdě onou stotřicítkou dojezd mizí před očima. To je nepříjemné hned ze dvou důvodů, přičemž jen jeden je jasně patrný - samotný malý dojezd. Jde tu ale i o zhoršující se jízdní dynamiku. Výkon elektromobilů totiž určuje napětí, které se však v závislosti na nabití baterií snižuje i zvyšuje, což znamená, že čím rychleji jedete, tím méně koní máte postupně k dispozici. Na ostrou akceleraci tak s pár desítkami procent zbývající kapacity baterek můžete zapomenout.
Tím neříkáme, že pro vás elektromobilita nemůže být vyhovujícím řešením. Ovšem není tomu tak pro každého, což by si politici, kteří je tlačí jako jedinou cestu, měli uvědomit. Zejména při pohledu na výsledky testu Auto Bildu, které opravdu nejsou fascinující. Z Brna do Prahy a zpátky totiž (teoreticky) dojedete pouze se čtyřmi vozy z šestatřiceti, což je vzhledem k nerealističnosti jízdy jen a pouze 130 km/h neskutečně málo. A pokud se rozhodnete trochu projet po cílové destinaci, zpět už nedojedete ani tak.
Jak nakonec diplomaticky praví sami Němci, kteří by měli být k elektromobilitě velmi vstřícní: „Pokroky bateriových technologií jsou nepochybné, k dosažení cestovních dojezdů plně vhodných pro každodenní použití ve všech třídách vede ale ještě dlouhá cesta.” Za takové situace je skutečně fascinujícím nápadem nutit elektromobily všem...
Dojezd elektromobilů při stálé rychlosti 130 km/h dle Auto Bildu
36. Mazda MX-30 - 140 km
35. Honda e - 153 km
34. Peugeot e-Rifter - 164 km
33. Opel Combo e-Life - 171 km
32. Mercedes EQB 350 - 200 km
31. VW ID.3 Pro 150 kW - 216 km
30. Volvo XC-40 Recharge - 227 km
29. Mercedes EQA 250 - 222 km
28. Cupra Born 170 kW - 226 km
27. Opel Zafira-e Life M - 250 km
26. Polestar 2 DM LR - 258 km
25. Hyundai Ioniq 5 - 261 km
24. Renault Megane E-Tech EV60 - 268 km
23. Mercedes EQV 300 - 273 km
22. Kia e-Soul - 280 km
21. Hyundai Ioniq 5 AWD - 290 km
20. Renault Zoe E-Tech EV50 - 292 km
19. BMW i4 M50 - 299 km
18. Tesla Model Y LR - 304 km
17. Kia EV6 - 305 km
16. Skoda Enyaq iV80 - 318 km
15. Audi Q4 e-tron 40 - 326 km
14. VW ID.4 Pro - 328 km
13. Genesis GV60 AWD Dual Motor Sport Plus - 330 km
12. VW ID.4 GTX - 332 km
11. Porsche Taycan Turbo S Sport Turismo - 336 km
10. Ford Mustang Mach-E GT - 337 km
9. VW ID.5 Pro Performance - 340 km
8. Hyundai Kona Electric 150 kW - 336 km
7. Tesla Model 3 - 363 km
6. Audi RS e-tron GT - 367 km
5. Polestar 2 SM LR - 374 km
4. Mercedes EQE 350+ - 423 km
3. Genesis Electrified G80 - 427 km
2. BMW iX xDrive 50 - 434 km
1. Mercedes EQS 450+ - 482 km






Honda e je (mimo jiné) německým autem roku, i když jeho dojezd při konstantní rychlosti 130 km/h je pouhých 153 km. To si Max Verstappen moc nepošušňá. Foto: Honda
Ještě tristněji vyznívá bilance rodinně-cestovní Škody Enyaq s 82kilowatthodinovými bateriemi. Ta má na jedno nabití zvládat až 534 km, už při dálniční stotřicítce se ale dojezd scvrkává jen na 318 km. Foto: Škoda Auto
Audi RS e-tron GT je už podle svého jména předurčeno k rychlému zdolávání dlouhých štrek. Je navíc jedním z přeborníků testu Němců (6. místo), ani tak nedojede dál než 367 km při konstantních 130 km/h, udávaných je 487 km. Co teprve při jakkoli vyšší rychlosti? Foto: Audi
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Milionový ťukanec: Bugatti slavného rappera schytalo ránu zezadu od 650koňového Lamborghini
dnesNové superauto katarského prince za 145 milionů je taková vzácnost, že způsobilo poprask i v Monaku
včeraJediný kdy vzniklý sportovní diesel Mercedesu se ukázal v akci na Autobahnu, pořád má čím okouzlit
16.8.2022
Nejnovější články
Jen pár let starý rodinný kompakt koupíte v bazarech velmi levně, i když spolehlivostí patří k nadprůměru
před 3 hodinamiNový čínský soupeř Škody Superb bude obrovský hit, parádní vzhled i techniku nabídne za zlomek její ceny
před 5 hodinamiBývalý šéf Škody chce, aby lidé znovu začali milovat značku VW, dělá ale vše pro pravý opak
před 6 hodinamiPrvní nový model Moskviče nafotili v továrně, návrat do minulosti se nakonec nekoná
před 8 hodinamiJediná Škoda, které se Češi v bazarech vyhýbají, je k mání neojetá v ještě víc odmítané verzi
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.18. 21:25 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 08.18. 20:41 - honziss
- Policejní kontroly a měření 08.18. 20:36 - Stepan
- Benzina paliva 08.18. 20:24 - Stepan
- Koníci z Maranella obecně 08.18. 16:37 - pavproch
- "Bizarní" dopravní značky 08.18. 09:44 - Duke_Luke
- Odtah vozidla vs. MP 08.18. 05:05 - Dohda
- Americké vozy a vše kolem nich 08.17. 21:28 - m.deejay