Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží

(+ videa) Autobahny nejsou místem anarchie, mají jasná pravidla. Pokutu dostanete třeba i za prázdnou nádrž.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží

4.11.2014 | Marek Bednář | 2 příspěvky

Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ videa) Autobahny nejsou místem anarchie, mají jasná pravidla. Pokutu dostanete třeba i za prázdnou nádrž.

Rychlostní limity mohou být zdrojem frustrace pro nadšené řidiče, zejména mají-li pod kapotou větší počet koní nebo jeví-li se jako zbytečné. Německo, resp. některé německé dálnice patří k posledním místům, kde lze všechny koně pořádně prohnat, aniž by řidičský průkaz musel být zelený strachy.

Není to jediné místo, kde rychlost není omezena, ale z geografického hlediska a také z hlediska kvality silnic je pro obyvatele Evropy Německo nejlepší. Snad každý motoristický novinář této možnosti alespoň jednou využil, ať už s vlastním vozem či s něčím, co je potřeba podobně vyzkoušet. Ovšemže nemusíte být novinářem, abyste si mohli legálně užít rychlostí vysoko za dvousetkilometrovou hranicí.

I na německých dálnicích ale platí pravidla, za jejichž nedodržení člověk může dostat poměrně vysokou pokutu. Předně uveďme, že nikoliv všechny jsou bez rychlostního omezení - ale například v Bavorsku i Sasku, s ČR sousedícími spolkovými zeměmi, jich je dostatek. V souvislosti s blížícím se zpoplatněním - aktuální termín je začátek roku 2016, ale do té doby se ještě může spousta věcí změnit - si můžeme některá z nich připomenout. A rovnou dodat, že dost z nich platí také na českých dálnicích a víceproudých silnicích.

Začněme nedodržováním bezpečné vzdálenosti, jinak řečeno lepení se vozu vpředu na nárazník. Kromě toho, že nemusíte mít dostatek času reagovat, také můžete být pokutováni policií anebo údajně i přijít na nějakou dobu o papíry. Omluvou není, že ten před vámi jede v levém pruhu příliš pomalu. Ostatně, i to je prohřešek - říká se mu Rechtsfarhgebot a znamená povinnost jet v jízdním pruhu co nejvíce vpravo, je-li volný; pruhy vlevo (tedy i prostřední pruh či pruhy) slouží jen k předjíždění.

Také se nesmí předjíždět vpravo, a to ani v případě, že předjížděný nedodržuje Rechtsfarhgebot. Pokud něco takového policie zjistí, zpravidla zastaví a pokutuje řidiče obou vozů. Toto neplatí v dopravních zácpách v případech, kdy se pravý pruh rozjede a levý stojí, a také pokud jedete nanejvýš 80 km/h a předjížděný nejede pomaleji o více než 20 km/h.

Otáčení se na dálnici do protisměru je zcela pochopitelně také zakázáno, a to ve všech případech. Důvodem je, že může vést k vážným, ba smrtelným nehodám. Je však dost obtížné si představit, že by se někdo dost inteligentní na to, aby v Německu či kdekoliv v Evropě úspěšně zvládnul autoškolu, o něco takového pokoušel.

Odstavné pruhy se mohou využívat jen v případě skutečné nouze, tedy nikoliv, když chcete s někým klábosit po telefonu, ale pokud se porouchá vůz či vám dojde benzín. Pravda, vzdálenosti mezi pumpami jsou v Německu docela velké, ale u každého návěstidla před čerpací stanicí je cedule, jak daleko je ta další, takže se lze snáze rozhodnout, jestli natankovat teď nebo až za půl hodiny. I proto za zastavení v odstavném pruhu v důsledku nedostatku paliva můžete být potrestáni pokutou.

A konečně, při vjíždění na dálnici a sjíždění z ní je potřeba dbát opatrnosti, používat blinkry a necpat se někam, kde není místo. Ano, i za nedodržení těchto zásad je údajně možné být pokutován. Osobně doporučujeme sjezd radši přejet, na příštím se otočit a jet kousek zpátky, jinak člověk také může dopadnout jako řidička Focusu, jejíž stroj sešrotovaly hned dva kamiony. Jako zázrakem přežila.

Nutno dodat, že dost z těchto pravidel by nejspíš ani nemuselo být napsáno na papíře, pokud by celý svět používal zdravý rozum. A také zopakujme, že třeba povinnost jet v pravém jízdním pruhu dálnice, pokud je volný, platí i u nás, jakkoliv to na mnoha dálnicích o třech pruzích v jednom směru vypadá jinak.


Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží - 1 - Nemecke dalnice 01Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží - 2 - Nemecke dalnice 02Německé dálnice: připomeňme si pravidla, zpoplatnění se blíží - 3 - Nemecke dalnice 03
Německé dálnice nejsou místem anarchie


Nejen Lamborghini Huracán můžete na Autobahnech beztrestně prohnat. I s ním však je potřeba hledět pravidel


Tom Hanks hovoří o německých dálnicích, třebaže trochu přehnaně

Zdroj: Autobild

Marek Bednář

Diskuze 2 příspěvky

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše