Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí
10.4.2024 | Petr Prokopec
Je to jedna z těch věcí, které se nebojíme označit za moderní nesmysl. Za sotva hmatatelný přínos pro efektivitu provozu auta obětuje praktickou použitelnost a bezpečnost. Zejména při havárii vás může úplně zbytečně uvěznit v ohnivém pekle, jak varuje ADAC.
O nedávné testování Kie EV6 GT už jsem se na našich stránkách nejednou otřel, o jeho zásadních kladech i záporech se rozepíšu v příštím vydání tištěného Autofora. Na jedno z negativ ale musím upozornit už dnes, neboť před ním prostřednictvím tiskové zprávy varuje i německý autoklub ADAC. Te dokonce vyzývá automobilky, aby od této věc upustily. A nemáme problém se k němu se stejnou výzvou přidat.
Oním negativem jsou zapuštěné kliky dveří, které z pohledu ADACu představují nebezpečný prvek, který minimální přínosy směňuje za významný rizika. Hlavním problémem je, že takové kliky nemusí vždy fungovat tak, jak by měly. A to třeba ve chvíli, kdy elektromobil začne hořet, může vést k úplně zbytečnému ohrožení lidských životů.
EV6 právě takovými klikami disponuje, a musím říci, že jakkoli jde o zajímavé divadlo, spojena s nimi z mé strany byla především značná nervozita. Do rukou se vám totiž vysouvá kus plastu, který působí křehce na pohled i omak. V podstatě tak pokaždé, když se kolem vozu prohnaly děti, jsem trnul, aby některé z nich o vysunutou kliku nezavadilo. Střet by mohl skončit špatně pro obě strany.
ADAC nicméně poukazuje na ožehavější situace. Ve finále totiž nemusí dojít na požár vozu vybaveného takovými klikami, nýbrž pouze na havárii. V takové chvíli je ovšem třeba, aby se dovnitř dostali záchranáři. Jenže systém reaguje hlavně na klíček, který je v té chvíli uvnitř. V důsledku toho je vyproštění zraněných osob mnohem náročnější operací, než by muselo být. Je třeba rozbití oken nebo rovnou rozřezání plechů, což stojí drahocenný čas.
Problém může vyvstat při obyčejném zkratu či jiném selhání systému, neboť většina zapuštěných a vyskakovacích klik dnes ke svému chodu používá elektromotor. K dispozici je pak sice posádce nouzové manuální otevírání, jen málokdo však ví, kde se třeba příslušné táhlo nachází. ADAC tak dodává, že majitelé takových aut by pomalu před každou jízdou měli udělat posádce podobnou přednášku, jakou mají letušky vůči cestujícím před letem.
Řešením pak ve výsledku nemusí být ani nouzové kladívko na rozbití skla, jaké vídáme v autobusech. Je totiž možné, že daný vůz má laminovaná skla kvůli většímu vnitřnímu tichu. V té chvíli ale pomalu nemáte šanci dostat se ven, pokud vám cokoli bezprostředního hrozí. Dle autoklubu byste tedy vždy měli upřednostnit bezpečí před formou, neboť o nic jiného tu nejde - přínos pro aerodynamiku je zcela zanedbatelný. Něco takového je ale v dnešní době stále těžší, neboť cestou zapuštěných klik jde stále více výrobců.



EV6 je jedním z mnoha aut, u nichž jsou standardem zapuštěné kliky dveří. U níže posazených verzí se navíc nevyklápí automaticky, ale musíte na jejich přední část zatlačit, což rozporuplné pocity z tohoto doplňku jen umocňuje. Foto: Kia
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Nový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025Max Verstappen se neobvykle zjevil na sociálních sítích a setřel rekordmana, který zpochybňoval jeho výkon zajetý pod falešným jménem
18.5.2025
Nejnovější články
Němci dali v testu dramaticky lepší známku čínskému autu než srovnatelnému vozu domácího Audi, to je zlomová věc
před 9 hodinamiMajitel napravil největší nedostatek Tesly, přidal jí spalovací motor. Stálo ho to 9 tisíc korun
před 10 hodinamiFiat se zdá být konečně znovu na správné cestě, jeho dalším velkým krokem bude oživení této malé legendy
včeraKolaps Porsche je dílem slepé sázky na elektromobily, říká otevřeně analytik Warburgu, už se kolem toho nechodí po špičkách
včeraNová Toyota RAV4 je venku a sází na úplně jiný, rozporuplnější vzhled. A kontroverzní je i tím, co má pod kapotou
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva