Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí
10.4.2024 | Petr Prokopec
Je to jedna z těch věcí, které se nebojíme označit za moderní nesmysl. Za sotva hmatatelný přínos pro efektivitu provozu auta obětuje praktickou použitelnost a bezpečnost. Zejména při havárii vás může úplně zbytečně uvěznit v ohnivém pekle, jak varuje ADAC.
O nedávné testování Kie EV6 GT už jsem se na našich stránkách nejednou otřel, o jeho zásadních kladech i záporech se rozepíšu v příštím vydání tištěného Autofora. Na jedno z negativ ale musím upozornit už dnes, neboť před ním prostřednictvím tiskové zprávy varuje i německý autoklub ADAC. Te dokonce vyzývá automobilky, aby od této věc upustily. A nemáme problém se k němu se stejnou výzvou přidat.
Oním negativem jsou zapuštěné kliky dveří, které z pohledu ADACu představují nebezpečný prvek, který minimální přínosy směňuje za významný rizika. Hlavním problémem je, že takové kliky nemusí vždy fungovat tak, jak by měly. A to třeba ve chvíli, kdy elektromobil začne hořet, může vést k úplně zbytečnému ohrožení lidských životů.
EV6 právě takovými klikami disponuje, a musím říci, že jakkoli jde o zajímavé divadlo, spojena s nimi z mé strany byla především značná nervozita. Do rukou se vám totiž vysouvá kus plastu, který působí křehce na pohled i omak. V podstatě tak pokaždé, když se kolem vozu prohnaly děti, jsem trnul, aby některé z nich o vysunutou kliku nezavadilo. Střet by mohl skončit špatně pro obě strany.
ADAC nicméně poukazuje na ožehavější situace. Ve finále totiž nemusí dojít na požár vozu vybaveného takovými klikami, nýbrž pouze na havárii. V takové chvíli je ovšem třeba, aby se dovnitř dostali záchranáři. Jenže systém reaguje hlavně na klíček, který je v té chvíli uvnitř. V důsledku toho je vyproštění zraněných osob mnohem náročnější operací, než by muselo být. Je třeba rozbití oken nebo rovnou rozřezání plechů, což stojí drahocenný čas.
Problém může vyvstat při obyčejném zkratu či jiném selhání systému, neboť většina zapuštěných a vyskakovacích klik dnes ke svému chodu používá elektromotor. K dispozici je pak sice posádce nouzové manuální otevírání, jen málokdo však ví, kde se třeba příslušné táhlo nachází. ADAC tak dodává, že majitelé takových aut by pomalu před každou jízdou měli udělat posádce podobnou přednášku, jakou mají letušky vůči cestujícím před letem.
Řešením pak ve výsledku nemusí být ani nouzové kladívko na rozbití skla, jaké vídáme v autobusech. Je totiž možné, že daný vůz má laminovaná skla kvůli většímu vnitřnímu tichu. V té chvíli ale pomalu nemáte šanci dostat se ven, pokud vám cokoli bezprostředního hrozí. Dle autoklubu byste tedy vždy měli upřednostnit bezpečí před formou, neboť o nic jiného tu nejde - přínos pro aerodynamiku je zcela zanedbatelný. Něco takového je ale v dnešní době stále těžší, neboť cestou zapuštěných klik jde stále více výrobců.
![ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí - 1 - Kia EV6 2024 zapustene kliky 01](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí - 2 - Kia EV6 2024 zapustene kliky 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![ADAC varuje před klikami dveří moderních aut. Máte si vybrat jiný vůz, představují až smrtelné nebezpečí - 3 - Kia EV6 2024 zapustene kliky 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
EV6 je jedním z mnoha aut, u nichž jsou standardem zapuštěné kliky dveří. U níže posazených verzí se navíc nevyklápí automaticky, ale musíte na jejich přední část zatlačit, což rozporuplné pocity z tohoto doplňku jen umocňuje. Foto: Kia
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nejnovější články
Zisky Stellantisu se mohutně propadají, některé ze slavných značek koncernu to nepřežijí
před hodinouNejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před 2 hodinamiOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 3 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem na elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 4 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 6 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.27. 12:04 - GeneHawkins
- BMW Divize 07.27. 10:33 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 07.27. 10:15 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.27. 10:02 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 07.26. 15:24 - pavproch
- Cyklistické vlákno 07.26. 15:01 - Kavis
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.26. 13:26 - Vrooom
- Chlubítko univerzální 07.26. 09:58 - petr_riha