Neobvyklý VW původně za víc jak milion dnes koupíte ojetý od 200 tisíc, nejvíc ale láká až po „upsizingu”

Není to auto, které by přitahovalo davy, své kouzlo ale jednoznačně má. Dnes v bazarech láká na nízké ceny verzí 2,0 TDI, které nemusí nutně být špatné, po faceliftu se ale dostal do nabídky šestiválec. A právě ten je pro Amarok optimální volbou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Neobvyklý VW původně za víc jak milion dnes koupíte ojetý od 200 tisíc, nejvíc ale láká až po „upsizingu”

2.2.2023 | Petr Prokopec

Neobvyklý VW původně za víc jak milion dnes koupíte ojetý od 200 tisíc, nejvíc ale láká až po „upsizingu”

/

Foto: Volkswagen

Není to auto, které by přitahovalo davy, své kouzlo ale jednoznačně má. Dnes v bazarech láká na nízké ceny verzí 2,0 TDI, které nemusí nutně být špatné, po faceliftu se ale dostal do nabídky šestiválec. A právě ten je pro Amarok optimální volbou.

Velké pick-upy jsou doménou zejména Američanů. V Evropě jim pšenka moc nekvete, v mnoha městech s úzkými uličkami na ně totiž lze hledět jako na slona v porcelánu. Není tedy divu, že se jim místní výrobci příliš nevěnují. Alespoň poloviční výjimku představuje Volkswagen, který již v roce 2010 přišel s přece jen menším modelem Amarok. Na představení této novinky přitom došlo v argentinském General Pacheco, kde se vůz i vyráběl. Díky tomu jej ovšem Němci málem zabili prakticky již během porodu.

Argentinská továrna značky totiž neproslula zrovna vrcholnou kvalitou. Kromě toho byl velmi špatně vůči korozi ochráněn také žebřinový rám vozu, v důsledku čehož trpěli hlavně evropští zákazníci, neboť místní silnice se v zimě daleko více solí. Němci ale naštěstí zvládli včas zatáhnout za záchrannou brzdu. Jakkoli se tedy s továrnou v Hannoveru původně nepočítalo, nakonec se výroba aut pro starý kontinent přesunula právě tam. Nahoru tak šla jak spolehlivost, tak hlavně antikorozní ochrana.

Problémům však stále nebyla učiněna přítrž. Ten asi nejzávažnější byl spojen s dvoulitrovým turbodieselem, u kterého docházelo poměrně běžně na selhání vodní pumpy. To následně vedlo k přehřátí jednotky. Souběžně s tím docházelo také na korozi ventilu systému EGR, což vedlo jak ke kontaminaci oleje, tak k poškození hlav jednotky. Ještě větší škody nicméně mohl napáchat rozvodový řemen, pokud na jeho výměnu nedošlo nejpozději po najetí 75 tisíc kilometrů.

Pokud k výše zmíněnému připočteme ještě potíže s filtrem pevných částic, pak vlastně Němcům jen nahrálo do karet zpřísnění emisních standardů. V jejich důsledku totiž v rámci faceliftu zamířil pod kapotu turbodiesel třílitrový. Šestiválcová jednotka oproti té čtyřválcové nabídla o 23 procent vyšší výkon a o 28 procent vyšší točivý moment. Mnohem důležitější však bylo, že dolů letěly emise, kvalita pro změnu zamířila vzhůru, k V6 totiž kritika nemíří.

V případě zájmu o Amarok tedy můžete od asi 200 tisíc Kč vybírat z variant 2,0 TDI z počátku výroby, raději ale volte třílitrové verze, čímž se vyhnete většině potíží, které jsou s tímto pick-upem spojené. Stejně tak chtějte jen vozy osazené alespoň zadními parkovacími senzory. Při délce až 5 254 milimetrů totiž mohlo dojít k blízkému kontaktu korby s překážkami, jenž se nacházely za ní. Mimo to je třeba zkontrolovat kola kvůli obrubníkům a podvozek s ohledem na možné výlety do terénu, k nimž pohon 4x4 a konstrukce přímo vybízejí.

Dále je třeba pamatovat na to, že Amarok byl velmi často využíván jako pracovní nástroj. Řada lidí tak za něj mohla připojit i přetížení přívěs, stejně jako docházelo na neúměrné zatížení korby. A do kabiny usedali dělníci, kteří se s očistou oděvů a obuvi příliš nepárali. Rozhodně se tedy nestyďte propátrat každou skulinku, zvláště pokud pick-up nehodláte znovu poslat na stavbu, ale místo toho v něm budete vozit rodinu. V té chvíli ale pochopitelně verze Single Cab nestačí.

Pár slov na závěr pak už jen věnujeme zkušenostem našich německých kolegů. I ti doporučují zvažovat jen vozy po faceliftu, přičemž sami vyzkoušeli exemplář z roku 2019, v jehož případě byl třílitrový turbodiesel naladěn na 204 koní. To již stačí na slušný zátah, nicméně pokud se v létě chystáte s vlastním člunem k moři, chtějte spíše provedení naladěné na 258 koní (respektive až na 272 při krátkodobém overboostu), jehož tažná kapacita činí nemalých 3,5 tuny.

Je nicméně třeba počítat s tím, že za kvalitu se platí, takže za šestiválcový Amarok je třeba si připlatit. Pro vozy s motorem V6 TDI musíte sáhnout do kapsy pro více než 550 000 Kč a stále je třeba se smířit s vyšším nájezdem, jak ostatně dokládá i kolegy otestovaný exemplář. Ten měl totiž najeto 152 764 km, ovšem i tak byl k dispozici za nemalých 31 980 Eur (cca 760 000 Kč). Jako nový ale na druhou stranu stál takřka dvakrát více, ceny okolo 1,5 milionu Kč byly u nejvíce žádoucích exemplářů šestiválcových verzí běžné.


Neobvyklý VW původně za víc jak milion dnes koupíte ojetý od 200 tisíc, nejvíc ale láká až po „upsizingu” - 1 - VW Amarok 2017 ojetina ilustracni foto 01Neobvyklý VW původně za víc jak milion dnes koupíte ojetý od 200 tisíc, nejvíc ale láká až po „upsizingu” - 2 - VW Amarok 2017 ojetina ilustracni foto 02Neobvyklý VW původně za víc jak milion dnes koupíte ojetý od 200 tisíc, nejvíc ale láká až po „upsizingu” - 3 - VW Amarok 2017 ojetina ilustracni foto 03
V případě zájmu o Amarok volte raději vozy po faceliftu, které se pyšní motorem 3,0 TDI V6. Ideálně přitom chtějte vrcholné provedení s až 272 koňmi, které zvládne utáhnout až 3,5tunový přívěs. Provedení před modernizací s klasickým 2,0 TDI koupíte od asi 200 tisíc Kč. Foto: Volkswagen

Zdroje: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše