Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Noční můry mezi ojetými auty podle Němců: I populárním modelům bývá lepší se vyhnout
4.4.2021 | Mirek Mazal
Současná doba šponuje zájem o ojetiny, atraktivní jsou najednou i pro část kupců nových aut. Zdaleka ne každá je ale tak výhodnou koupí, jakou se může zdát, v případě těchto modelů je na místě maximální obezřetnost.
Koupě ojetého auta je vždy sázkou na koně s nejasnými vyhlídkami. Jsou případy, kdy je riziko omylu naprosto minimální, to třeba když kupujete vůz od vám blízkého člověka, který jste léta měli na očích. Takové případy jsou ale spíše výjimkou, nikoli pravidlem a ve všech ostatních vám nezbude než věřit, že jste se rozhodli správně.
Můžete toho mít na tomto poli načteno mnohé, mít velké zkušenosti s výběrem a přesto vás zvolená ojetina může překvapit. Nezřídka se stává, že staré auto s velkým nájezdem a ne zcela jasnou historií je nakonec zcela bezproblémové, zatímco dvouletý vůz s malým nájezdem a pečlivým servisem se rychle promění v hromadu potíží. Jisté zkrátka nemáte nikdy nic, existují ale vozy, u kterých je očekávání bezproblémového provozu blízké víře v upřímnost politiků.
Právě soupis takových aut pravidelně aktualizují kolegové z německého Auto Bildu. K ruce si berou historické statistiky TÜV, zkušenosti čtenářů i vlastní poznatky a postupně poskládali už 15 automobilů z posledních dekád, které označují za noční můry mezi ojetinami. Četnost či míra závažnosti jejich poruch dosahuje takové úrovně, že je nejlepší se jim jednoduše vyhnout, i když pochopitelně nikde není psáno, že mezi nimi neexistují povedené kousky.
Tyto problémové vozy lze najít ve všech třídách, od úsporného malého přibližovadla po velký prémiový křižník. A vodítkem není ani jejich oblíbenost u zákazníků - problémy bývají i s řadou jinak velmi populárních typů. Závady se netýkají vždy všech typů a ročníků, proto vždy uvádíme i o jakou generaci či generace se jedná. Samozřejmě, po leckterém z těchto vozů můžete přesto toužit, takže pokud některý z nich za každou cenu chcete, aspoň budete vědět, na jaké potíže si dát pozor.
1. Renault Twingo (1993 až 2014)
První Twingo (typ C06), které se představilo před sedmadvaceti léty, bylo prodejně velmi úspěšné, je ale technicky problematické. Potíže se týkají všech oblastí. Němci nejvíce zmiňují stávkující elektroniku, špatné těsnění hlavy válců, korozi a únik provozních kapalin.
Druhá generace (typ N) znamenala vylepšení pověsti, ale stále u něj zůstal nepřehlédnutelný černý puntík kvůli vadným pružinám hromadně opravovaným v roce 2009. Další starosti přinesly nesprávně nainstalované ventily motoru. Nebezpečná koroze brzdového systému, ztráta oleje nebo poškození vysokotlakých čerpadel jsou jen dalším důvodem, proč odmítnout někdy i lákavé nabídky novějšího malého Renaultu.



Foto: Renault
2. Fiat Panda (2003 až 2012)
Praktický, levný, ale problematický malý hatchback. Nedostatky se projevují zejména při pohledu na podvozek v oblasti odpružení, nic pěkného není ani rezavý výfuk, spotřeba motorového oleje a nepotěší ani svolávací akce na výměnu brzdových hadic a řízení. Auto také kvůli samovolnému vybíjení akumulátoru často špatně startuje.
3. Volkswagen Sharan (1995 až 2010)
Sedmimístný velkoprostorový automobil z produkce Volkswagenu poskytuje mnoho místa, ale ani u něj není nouze o problémové zpracování. Vrásky na čele umí u jeho první iterace prohloubit EGR ventily, olejová čerpadla naftových motorů, turbodmychadla, spínače zapalování, zkratující pojistky nebo netěsnící spojkové válce.
Novější nástupce (7N) zdědil problémy v oblasti vadných EGR ventilů a spínacích skříněk. Na pátých dveřích se může objevit koroze. Opatření proti zatékání nebylo dobré u žádné generace.
4. Dacia Logan (2004 až 2020)
Pod plechovou konstrukcí Renaultu se skrývá stará technologie verzí Modus/Clio/Mégane. Nízká cena je vykoupena absencí některých airbagů, posilovače řízení, v základu nebylo ani ESP. Auto bez pravidelného servisu může mít před smrtí startér, zapalovací kabely, snímače klikové hřídele, baterii nebo palivové čerpadlo. Vedle toho je slabá vrstva laku dostatečně nechránící karoserii celkem druhotná.
Druhá generace už není tak problematická jako předchůdce, k dokonalosti má ale stále daleko. A je nadále velmi spartánská. Na palubě sice přibyly nyní standardní prvky jako ESP a boční airbagy, nicméně stále existují potíže s nekvalitními čelními skly, nefungují brzdy a stávkují airbagy řidiče. Opravy často musí být provedeny i v oblasti výfukového potrubí.
5. Renault Kangoo (2007 až dodnes)
Seznam závad je zde dlouhý. Na vrcholu najdeme vadné navíječe bezpečnostních pásů, dále praskající sloupky řízení, poruchy elektrického posilovače řízení, neúčinné ruční brzdy a rezavějící brzdové potrubí. Nadprůměrné vady dílčích součástek řízení a brzd nesymbolizují dobrou pověst Renaultu, ani nekvalitní tlumiče s nastupující korozí na náhodných místech nevěští nic dobrého pro tento jinak praktický automobil.
6. Chevrolet Captiva (2006 až 2014)
Nepovedený Chevrolet má rezervy ve všech ohledech. Pružiny, tlumiče, hnací hřídele, zavěšení, osvětlení, brzdy a výfuk vykazují několikrát vyšší míru nedostatků, než je průměr. Z motoru se ztrácí olej, a aby toho nebylo málo, po pár letech se rozpadají ložiska kol. Vlastnit Captivu musí být pravá noční můra a sami známe někdejší majitele, kteří by to potvrdili.
7. Chevrolet Matiz (2005 až 2010)
Cherolet Matiz je ideální do města, v nouzi o ulici dále odveze i čtveřici dospělých. Jen nesmí dojít ke krizové situaci, protože bezpečnost je slabou stránkou auta. Hned v závěsu jsou špatné nápravy, nedostatečně spolehlivé řízení a slabá světla. Fiasko dokresluje koroze brzdového vedení, které může změnit jízdu i v boj o holý život. Majitelé si dále stěžují na úniky oleje, chatrné výfukové potrubí, zranitelný automat, zaseknutý pohon stěračů a vadí i slabý alternátor anebo zanesený EGR ventil. Bída s nouzí.
8. Alfa Romeo 159 (2005 až 2011)
Hezká a vcelku moderní Alfa Romeo je bohužel také špatný sen. Kvalita proti 156 šla nahoru, ale stále je na míle daleko od nejlepších konkurentů. Skoro každá třetí Alfa 159 ve věku sedmi let má vážné problémy se ziskem povolení k dalšímu provozu na veřejných komunikacích. Největším propadákem je naftový pětiválec 2,4 JDTM, který umí zatáhnout, ale trpí vnitřní devastací. Poškození rozvodů není výjimka, stejně jako přehřívání. O nic lepší není brzdová soustava, výdrž podvozku nebo protikorozní ošetření. Všechny neduhy se objevují nezvykle brzy po zakoupení nového vozu.
9. Chrysler PT Cruiser (2000 až 2010)
Na první pohled zajímavá stylovka je ve skutečnosti naleštěná past. Konstruktéři byli možná příliš zaneprázdnění designem, až zapomněli na zbytek. Podle Němců jsou jen dvě věci v pořádku - odolné výfukové potrubí a imunita proti korozi. Zbytek je časovaná bomba a nezachrání to ani jedna linka neokoukané karoserie.
10. Fiat Dobló (2001 až 2010)
Vysvědčení Dobla (nebo Doblá?) po letech vypadá na propadnutí. Problémy se týkají rozšířené koroze na více místech, stávkování elektroniky, degraduje těsnění motoru, který následkem dalších nedostatků často vůbec neplní svoji roli. Pokud se už podaří nastartovat i přes špatné zapalování, mohou se projevit nekvalitní součástky jako vodní čerpadlo, turbo, vstřikovače a pozadu nezůstává ani převodovka s opotřebovaným řazením rychlostí. Dobló je strašák, hodí se dávat pozor i na díly podvozku, ztrátu náplní a zničené tlumiče. Možná by bylo lepší v bazaru vybrat něco jiného nebo si pronajmout autoservis.
11. Ford Ka (1996 až 2008)
Všechno z kovu je náchylné na korozi, která si s malým autem dělá, co chce. Intenzita účinku okolního prostředí na jednotlivé díly je tak vysoká, že může docházet k ohrožení důležitých součástek na podvozku. Rez si nevybírá a slabá preventivní ochrana ze strany automobilky k tomu jen přispěla. Motory jsou překvapivě spolehlivé, ale zbytek se jednou promění v prach.
12. Jaguar S-Type (1997 až 2007)
S koupí Jaguaru se nezískává vstupenka mezi smetánku, ale potenciální předplatné do servisu. U S-Typu zlobí automatická převodovka vozů před faceliftem. Osmiválcové motory jsou vybaveny řetězovým mechanismem rozvodů s plastovými napínáky, které se časem rozpadají - nutno sledovat včasnou výměnu. Častěji je dobré kontrolovat díly řízení na podvozku.
13. Renault Mégane (2002 až 2008)
Opticky výjimečné auto není podobně lákavé svojí kvalitou. Zvláště otravné jsou nefunkční palubní karty nahrazující klíče, stávkující zámek volantu je dalším z řady obtěžujících faktorů, se kterými je nutné počítat. Dieselové motory jsou charakteristické poruchami turbodmychadel a benzínové jednotky znají vady startéru a palivového čerpadla. Zničené alternátory a průniky vody se vyskytují ve všech variantách, stejně jako opotřebované nápravy a klouby řízení.
14. Mercedes-Benz třídy M (1997 až 2005)
Definice Mercedesu jako automaticky bezpečného nákupu neplatí, rozhodně ne u třídy M. Rez u ní není tak krutá jako u třídy E, ale SUV trpí namoženými díly podvozku. Americké varianty mají nedostatky ve slícování jednotlivých dílů, ale pravé peklo přináší verze ML 400 CDI, které je moudré se vyhnout za každou cenu. Projevuje se například poddimenzovaným těsněním hlavy válců či poruchovými rozvody.
15. Alfa Romeo 147 (2001 až 2010)
Tolik neoblíbená koroze se týká i malého hatchbacku z Itálie. Bojuje s poškozenými tlumiči během provozu, ale to nic není proti doporučené výměně rozvodů každé tři roky. Proces s výměnou vodního čerpadla stojí s přehledem dvě desítky tisíc korun. V opačném případě hrozí poškození motoru prasknutím ozubeného řemene. Servisní technici evidují opotřebované spojky a poškození převodovky po najetí skromných 30 tisíc kilometrů. Majitele dokáže naštvat slabá výdrž elektrického systému, chybové zprávy na palubní desce jsou daň za celkem hezký vzhled automobilu.
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 8 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 3 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 4 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 6 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 7 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva