Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojeté elektromobily ztrácí na ceně už šestkrát rychleji než spalovací auta. „Padají jako olověný balón,” říkají experti
12.9.2024 | Petr Miler
Razantní poklesy cen tohoto typu aut se někde nevyhnutelně musí zastavit, nůžky mezi světy elektrických a spalovacích vozů ale zůstávají mohutně rozevřené. Řada spalovacích ojetin na ceně dokonce stoupá.
Uvedli jsme to už několikrát, na tomto místě to ale musíme říci znovu. Ačkoli elektrická auta mají řadu specifických nevýhod, které samy o sobě vedou k tomu, že je spousta lidí znovu nechce, je tu ještě jiný faktor, který je v očích majitelů poškozuje především - ohromné, se spalovacími auty násobně vyšší náklady vlastnictví.
Je to něco, co se neprojeví hned, neboť krátkodobé faktory mohou vnímání toho aspektu naopak obracet v jejich prospěch. Zejména pokud dokážete takové auto „živit” pomalým domácím nabíjením a nejezdíte s ním dost dlouho, abyste okusili vysokou spotřebu pneumatik nebo drahé opravy, může se jevit provozně velmi levným. V dlouhodobém horizontu je ale klíčovým nákladem na vlastnictví naprosté většiny aut odpradávna ztráta hodnoty. Je to něco, co si lidé okamžitě neuvědomují, neboť za ni průběžně nevydávají peníze z kapsy, nejpozději při prodeji auta si ji ale bolestivě uvědomí.
Právě tohle je věc, která doběhne každého, a jsme přesvědčeni, že stojí i za ztrátou obliby vozů, jako je Porsche Taycan. Protože ať už jste kupec Dacie nebo Porsche, nechcete za určitou věc platit víc než musíte. A jakmile si při prodeji auta uvědomíte, že jste s nějakým vozem jezdili za 2 miliony korun, i když s jiným, v mnoha ohledech srovnatelným jste to mohli zvládnout za 500 tisíc, nebude vám to jedno, pokud si neříkáte Bernard Arnault. Takový vůz by vám musel sakramentsky vyhovovat a upřímně - jen opravdu tvrdé jádro příznivců elektromobilů bude ochotno platit za ježdění s nimi násobně víc, mnohonásobně víc.
Takový je totiž aktuální rozdíl mezi průměrnou ztrátou hodnoty elektrických a spalovacích aut, jak ve své nejnovější analýze podotýkají experti z iSeeCars. Ti jako už tradičně prozkoumali vývoj cen víc než 1,6 milionu 1 až 5 let starých vozů na americkém trhu ojetin prodaných mezi srpnem 2023 a srpnem 2024, aby zjistili rozdíly ve vývoj tržních hodnot ojetých vozů se spalovacím a elektrickým pohonem. A jsou dechberoucí.
Ačkoli se o tomto faktoru bavíme už řadu let a konstatujeme, že neustálé propady cen elektromobilů se musí jednoho dne zastavit, pořád to nepřichází. Ve své tiskové zprávě iSeeCars uvádí, že ceny aut jako Tesla Model 3, Nissan Leaf, Hyundai Kona Electric nebo Kia Niro EV dál doslova „padají jako olověný balón” a za posledních 12 měsíců ztratily na ceně v průměru skoro šestkrát (!) víc než průměrné spalovací auto.
Abychom byli konkrétní, ojeté elektromobily ztratily mezi srpnem 2023 a stejným měsícem letošního roku v průměru 24,7 % své hodnoty, zatímco u spalovacích aut jde jen o 4,4 %. Ačkoli tedy šéfanalytik iSeeCars Karl Brauer uvádí, že dynamika poklesu cen samotných elektromobilů mírně zpomalila, nůžky mezi oběma typy aut zůstávají doširoka rozevřené. A právě to je faktor, který mocně přispívá k neatraktivitě elektrických vozů.
Hrátky s procenty možná některé nedojmou, absolutní poklesy hodnoty mohou být výmluvnější. Třeba populární Model 3 od Tesly ztratil za poslední rok na ceně v průměru 8 558 USD, tedy asi 195 tisíc Kč. A to se nebavíme jen o nových autech, ale o poklesu hodnoty u vozů do 5 let stáří. I při koupi ojetého kusu tak majitele vyšel rok vlastnictví vozu v průměru na 16 250 Kč měsíčně jen a pouze na ztrátě hodnoty. To jsou ohromné peníze na ježdění s vlastně docela obyčejným vozem - bez nákladů na elektřinu, pojištění, pneumatiky, servisy, brzdy, cokoli. Komplexní přehled modelů s největším poklesem hodnoty najdete níže, elektromobily v pomyslné top 10 zabírají rovnou polovinu a 5 z nejhorších 6 pozic.
Oproti tomu spalovací auta si hodnotu v průměru téměř drží a některá dokonce na ceně stoupají. I jejich přehled přikládáme - jsou to vesměs auta s „násilně” ukončenou či ukončovanou existencí, nejvíc pak Porsche 718 Cayman. To na ceně meziročně dokonce o 21,4 % resp. 17 532 USD stouplo. Bavíme se tedy o nárůstu hodnoty pořád nějak dostupného auta o 400 tisíc Kč za rok. Jinými slovy - ten, kdo jezdil Teslou Model 3, zaplatil za rok ježdění s ní touto optikou o 595 tisíc korun víc než ten, kdo sedlal Porsche. To už musíte být opravdu hodně velký fandové elektřiny, abyste dali přednost Modelu 3...
Proč elektromobily tak rychle ztrácí cenu, je už známá píseň. Rozhodující je jejich kratší životnost daná zejména omezenou životností extrémně drahých baterií, svou roli ale hrají také čachry s cenami nových aut a jejich „nucený prodej” (dotace, umělé zdražování spalovacích aut, přerozdělování spojené s emisemi CO2 na pozadí apod.) coby nových vozů, který není a ani nemůže být opakován na trhu ojetin. V dohledné době se na tom nic nemůže změnit. A pokud půjde vývoj dál stejným směrem, tj. spalovací auta budou uměle vyřazována z nabídek, můžeme být podobných poměrů svědky i v momentě, kdy se poklesy cen elektromobilů stabilizují. Jak ukazuje druhá tabulka, i docela obyčejné spalovací ojetiny mohou na ceně růst...


Přehledy modelů aut s největším a nejmenším poklesem hodnoty za poslední rok jsou velmi výmluvné. Na ceně tratí hlavně elektromobily, některá spalovací auta jsou v průběhu času dokonce dražší. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: iSeeCars
Zdroj: iSeeCars
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 10 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva