Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ojeté Tesly patří mezi ta nejhorší auta vůbec, jen dvě značky jsou na tom ještě hůř. Japonci dál vládnou
10.9.2024 | Petr Prokopec
Elektrická auta měla být skvělá také tím, jak jsou konstrukčně jednoduchá, a tedy spolehlivá. A Tesly jsou epitom elektromobilů. Přesto se ukazuje, že o ztělesnění spolehlivosti nejde ani v nejmenším, mezi staršími vozy jde o téměř úplné dno.
Teslu dáno nelze považovat za start-up. Založena byla v roce 2003, devět let na to pak přišla s Modelem S, který v podstatě změnil běh dějin. Světu totiž ukázal, že elektromobil nemusí být podivně vypadající auto na ježdění pro mléko, může to být i přitažlivý a rychlý stroj. Nabídl nějak použitelný dojezd a v pozdějších verzích ještě lepší dynamiku. Tím byla vytvořena mnohá očekávání, v případě spolehlivosti se ale jakékoli pozitivní vidiny zdaleka nenaplňují.
Nová studie amerického nezávislého magazínu Consumer Reports (CR) se totiž soustředí na spolehlivost aut, která byla vyrobena v letech 2014 až 2019. Jednotlivá hodnocení pěti- až desetiletých ojetin pak dává celkové skóre toho kterého výrobce, přičemž Tesla mezi šestadvaceti značkami zaujímá 24. příčku. Patří tedy mezi tři nejhorší, na čemž se kromě již zmíněného sedanu podílí také Model X a 3. Druhý zmíněný je přitom spřízněný s Modelem Y, u kterého tak lze čekat podobné problémy.
Jak již padlo, toto hodnocení je spojené s ojetinami z let 2014 až 2019. Tehdy Musk ještě tolik netlačil kvantitu před kvalitou. Soudobá produkce automobilky tedy možná Teslu napříště pošle ještě blíž úplnému chvostu pomyslného potravního řetězce, kde nyní najdeme Dodge a Chrysler. Když si pak uvědomíme, že před Teslou se pro změnu nachází Jeep a Ram, není to pro koncern Stellantis zrovna působivá vizitka - i když tohle je hlavně odkaz někdejšího FCA.
Druhý konec žebříčku nepřekvapí, Japonci totiž znovu dokazují, že kvalita a spolehlivosti pro ně mají jiný význam než pro zbytek světa. První příčku tak zaujal Lexus, za nímž následuje mateřská Toyota. Další dvě pozice patří Mazdě a Acuře, pátá pak Hondě. Poté sice dostává menší prostor Amerika (Buick) i Evropa (BMW), ovšem následně znovu míříme do Země vycházejícího slunce, neboť osmé je Subaru a devátý Nissan. Desítku pak uzavírá Mercedes-Benz.
CR své hodnocení staví na informacích svých předplatitelů, zda během uplynulých dvanácti měsíců zaznamenali nějaký problém. Zkoumáno je pak dvacet oblastí od drobností, jako jsou třeba skřípající brzdy, až po opravdu velké trable s motorem, převodovkou či třeba bateriemi a dobíjecími systémy. Každý problém je pak hodnocen v závislosti na důležitosti toho kterého komponentu, přičemž posouzením všech daných modelů vzniká výsledné skóre.
Lexus dosáhl 75 bodů, Toyoty jich na kontě má o tři méně. Žádný jiný z výrobců pak nepřekročil šedesátkovou metu, desátý Mercedes získal jen 43 bodů. Ve finále tak má vlastně blíž k Tesle (30 b) než k Japoncům na čele. Což je i případ zástupců koncernu Volkswagen, neboť čtrnáctý VW dosáhl jen na 41 bodů a šestnácté Audi i přes vyšší ceny na pouhých 39. Pokud tedy chcete ojetinu, ze které nezešílíte, nyní zase o trochu víc tušíte, po jakých autech pátrat.
Hledáte-li pět až deset let staré ojetiny, u nichž chcete, aby spíše jezdili, než stáli v servise, volte japonské značky, hlavně pak Lexus a Toyotu. Grafika: Consumer Reports, tiskové materiály
Zdroj: Consumer Reports
Bleskovky
- Nejnovější Ferrari se podivně jmenuje a ještě hůř vypadá, ukázka jeho akcelerace na 280 km/h vám ale vezme slova z úst
5.10.2024 - Max Verstappen byl při oslavě svých narozenin natočen v docela normálním rodinném Audi, které můžete mít i vy
2.10.2024 - Britové si půjčili všechny Golfy R pro srovnání na letišti. Zdálo se být jasno, VW ale přitáhl šestiválcová překvapení
1.10.2024
Nové na MotoForum.cz
- David Alonso je 13. mistrem světa Moto3 včera 22:28
- Suverénním vítězem se stal Bagnaia, Martin teď vede o pouhých 10 bodů včera 10:11
- Premiérové vítězství Gonzalese, třetí byl odmávnut Salač včera 09:33
- Alonso mistrem světa Moto3 včera 08:53
- Bagnaia vítězem SprintRace v Japonsku 5.10.2024
Nejnovější články
- Zlatan Ibrahimovič říká, že Volvo je čínská, ne švédská automobilka, i když si ho dekádu platila jako ambasadora
před 17 minutami - Maserati ukázalo unikátní supersport určený pro potomky jeho zakladatelů. To je ten marketing, který zachrání prodeje?
včera - Poslední nové auto s továrním CD přehrávačem zmizelo z nabídky, pro kdysi převratný nosič je to konec jeho éry
včera - Lada představila svůj nový elektromobil, snad jako jediná u něj použila hned dvojici baterií
včera - Vysoká cla Číňany nezastaví, říká prodejní šéf Škody, od EU chce ale místo regulací jen peníze
včera
Živá témata na fóru
- Dovolená (obecné vlákno - destinace, zážitky) 10.07. 04:51 - Jaggie
- Kdo má přednost? 10.07. 00:41 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 10.07. 00:35 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 10.07. 00:31 - Předseda
- Pneu koutek 10.06. 21:47 - M.Z.
- BMW Divize 10.06. 14:20 - pavproch
- Cyklistické vlákno 10.06. 14:06 - pavproch
- Rychlodotazy 10.06. 08:27 - honziss