Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Pandemie donutila Čechy kupovat jiná ojetá auta, než chtěli, jen si tak nabíhají na vidle
24.3.2021 | Petr Prokopec
Už déle jak rok trvající koronavirové patálie podstatně změnily chování Čechů při výběru ojetého auta. A získaná data ukazují i to, kam se poděla část kupců nových vozů.
Uběhl už více než rok od chvíle, kdy do našich životů vstoupila koronavirová pandemie a přes krátkou letní pauzu je dodnes neopustila. Politici se po stejnou dobu snaží zamaskovat její dopady na zejména ekonomickou situaci v zemi, ty jsou ale v některých oblastech nevyhnutelné, stejně jako sekundární následky v oblastech jiných.
Dosvědčuje to i nejnovější studie společnosti Cebia, která se zabývá vývojem na českém trhu s ojetinami. Hned 54 procent lidí podle ní změnilo své chování, a to celkem pochopitelným způsobem. Kvůli pandemii a s ní spojené finanční nejistotě totiž hned pětina všech respondentů hledá levnější vůz, než jaký původně plánovala koupit. Hned 28 procent kupujících pak výběrem tráví podstatně více času, neboť s nižšími cenami je spojeno vyšší stáří aut. Narůstá tedy riziko poruch, které zákazníci chtějí pečlivým výběrem vozu minimalizovat.
V tomto ohledu je třeba přivést do hry suchá čísla. Dle Cebie se dnes průměrná cena nabízených ojetin v České republice pohybuje okolo 230 tisíc korun, většina lidí ale dnes kouká po autě levnějším. Z respondentů, kteří nyní hledají vozy za nižší než původně plánovanou cenu, chce 35 procent lidí pořídit vůz o více než 50 tisíc korun levněji, dalších 26 procent mluví o částce pohybující právě 50 tisíc korun. Jsou to obvykle lidé kupující levnější auta, což znamená, že 12 procent všech kupujících hodlá do ojetiny vrazit o desítky procent méně peněz. A to je velký rozdíl.
Tato statistika pochopitelně vzbuzuje obavy, zvláště když lidé toužící po nižších cenách obvykle nejsou ochotni slevit ze svých původních požadavků. Chtějí totiž auto, které neexistuje, to ale neznamená, že nemůže být „vytvořeno”. Kde je poptávka, vznikne i nabídka a chce-li takové množství lidí levné auto s parametry jinak dražšího vozu, vede to jen k většímu množství podvodů s historií vozu. Přibývá tak aut se stočenými tachometry nebo se zatajenou havárií.
Situace je opravdu vážná, neboť ze svých požadavků je navzdory očekávání podstatně nižší cenu jednoznačně ochotno slevit jen 2,5 % (!) kupujících, spíše ochotna je zhruba dalších 10 %. Lidé nechtějí slevit zejména z objemu a výkonu motoru (26 %), 25 % nechce slevit ze stáří vozu a 24 % z počtu najetých km. Ze značky či modelu vozu nechce ustoupit 21 % respondentů.
Pro úplnost je ale třeba dodat, že 4 procenta kupujících naopak nově zvažují koupi dražší ojetiny, než s jakou počítali původně. Ti si obvykle chtějí ojetinu ponechat delší dobu, než je obvyklé, a proto navyšují vstupní investici. Markantní pak je i to, že 16 % dnešních zákazníků ojetin se rekrutuje z řad lidí, kteří chtěli původně koupit nové auto. Ale snížení rozpočtu je donutilo tento záměr přehodnotit.
Je to pozoruhodný vývoj, který ukazuje i jistou naivitu českých zákazníků, neboť ceny ojetých aut dolů nemíří a koupit stejné auto o 50 tisíc levněji než dříve je možné jenom velkou shodou náhod. Pokud na tom budou trvat, je téměř jisté, že se stanou obětí leváren protřelých bazaristů a koupí si iluzi vozu, po kterém toužili, nikoli vytoužený vůz sám.



Většina Čechů dnes není ochotná dát za ojeté auto ani 230 tisíc Kč a přesto jich podstatná část chce nakoupit o 50 či více tisíc levněji než dříve. Za to pořádně nekoupíte ani slušnou Škodu Superb druhé generace, natož pak cokoli novějšího. Ilustrační foto: Jiří Kaloč, Autoforum.cz
Zdroj: Cebia
Bleskovky
Automobilka začala jako vánoční ozdobu prodávat model auta, které zařízla před začátkem výroby
včera
Automobilka vzala rekord slavného okruhu značce, která jí ho vzala předtím, ta ho vzala předtím té první a předtím si to daly ještě jednou
16.12.2025
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
14.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vespa GTS 80th a Primavera 80th Anniversary: výroční modely 08:00
- Darryn Binder opouští Evropu včera 15:58
- Roulstone se v roce 2026 přesouvá s týmem Ciatti do mistrovství Evropy Moto2 17.12.2025
- Rovněž Honda testuje MotoGP o objemu 850 ccm 17.12.2025
- Aprilia RS 457 GP Replica 2026: inspirováno speciálem MotoGP 17.12.2025
Nejnovější články
Elektrické plány Fordu se dál hroutí. Baterky za 135 miliard nemá do čeho montovat, o skutečných záměrech roky lhal
před 3 hodinami
Pětině evropských dodavatelů automobilek hrozí krach, varuje Deloitte, v sázce jsou statisíce pracovních míst
včera
Značka proslulá uřvanými lehkými sporťáky se teď hlásí s tím, že neodpískala svůj elektrický projekt?
včera
Mercedes předělal svůj drsný náklaďák na luxusní stroj, pod který by se mohl podepsat i Maybach
včera
Číňané, kterým spadlo auto ze schodů při snaze napodobit Land Rover, se teď chtějí zkusit neztrapnit v Le Mans
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
