Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Patálie s 9 let starými elektromobily ukazují, co za kostlivce může vypadnout na majitele i výrobce
7.4.2023 | Petr Prokopec
Problémů s elektromobily z hlediska dlouhodobé perspektivy jejich fungování jen přibývá. Je to čára přes rozpočet pro automobilky i zákazníky, co ale kdo mohl u relativně nové věci čekat?
Svolávací akce nejsou v automobilové branži dlouhodobě ničím novým ani ojedinělým. V posledních letech na ně ale dochází častěji než kdy dříve, za čímž stojí nejen stále komplikovanější elektronika, ale také elektrický pohon. Obojí je navíc propojené, i z toho důvodu výrobci povolávají zpět do servisů až podezřele často vozy s bateriovým pohonem. V jejich případě totiž podcenění i sebemenšího rizika může vést ke katastrofickým následkům.
Momentálně s další takovou svolávací akcí přišla Kia. Stojí za tím potenciální zkrat uvnitř bateriového paketu, jímž je osazena elektrická verze SUV Soul vyráběná od roku 2014, takže jde nanejvýš o 9 let a nejméně 4 roky staré vozy. Automobilka zatím eviduje tři incidenty, během nichž naštěstí nebyl nikdo zraněn. Poprvé byl problém zaregistrován již loni v květnu, kdy byl vůz z roku 2017 zrovna na servisní prohlídce. Technici si přitom povšimli kouře, který vycházel skrze ventilaci akumulátorů. A nejspíše jen díky jejich včasnému zásahu se oheň nerozšířil dál.
Ke druhému incidentu došlo v říjnu, kdy si majitel povšimnul kouře během jízdy. Povedlo se mu nicméně bezpečně zastavit, navíc ani v tomto případě plameny nezachvátily zbytek vozu, nýbrž pouze samotný paket. Ve třetím případě si pak zákazník postěžoval na praskající zvuky a kouř, jenž vycházel z držáků na nápoje. I tentokrát naštěstí pro majitele vše dopadlo bez újmy na zdraví. Kvůli hašení vodou nicméně Kia nemohla ani u jednoho vozu určit konkrétní příčinu incidentu.
Korejci se nicméně domnívají, že ke zkratu dochází mezi katodou a anodou jednotlivých bateriových článků. Bohužel však zatím neví, co přesně za tím stojí. Aby majitele pokud možno ochránili, vyvinuli nový software, který lépe pracuje s kontrolním systémem baterií. Měl by tak odhalit jakékoli nenadálé zvýšení napětí, a zasáhnout tak, aby nedošlo právě ke zkratu. Lidé nicméně budou muset s auty přímo do autorizovaných dílen, modernizace online tady ještě není možná.
Svolávací akce se týká ve Státech a Kanadě dodaných 2 689 vozů, které byly osazeny bateriemi typu E400, ve zbytku světa bude situace nejspíše totožná. Automobilka dodává, že pokud budou problémy setrvávat i po aktualizaci softwaru, dojde na bezplatnou výměnu baterií. Něčeho takového se ale nejspíše Korejci obávají více než čert kříže. Stále totiž ještě mají na paměti svolávačku Hyundai Kona a Ioniq, která se týkala baterií 4 700 aut. Jejich výměna totiž vyšla na 900 milionů dolarů (cca 19,33 mld. Kč).



Elektrický Soul zpočátku disponoval bateriemi o kapacitě pouhých 30,5 kW, jenž umožňovala dojezd pouze 150 km. Právě taková auta nyní musí do servisů. Foto: Kia
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Čínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025První elektrické Ferrari poprvé nachytali v provozu ve vlastní kůži, působí spíš jako dodávka
25.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Bagnaia vítězem, Marc Marquez mistrem světa včera 15:00
- Bulega zůstal v neděli neporažený včera 14:00
- Öncü vyhrál nedělní Supersporty, 17. Vostatek včera 12:00
- Vítězem Superpole Sprint Race se stal Bulega včera 07:30
- Vítězem Moto2 Holgado, 13. Salač včera 07:00
Nejnovější články
Nezastavitelný hlídkový vůz schopný pokutovat až 1 500 aut za hodinu je děsivý primitivní algoritmus jako od Velkého bratra, žádná AI
před hodinouPo fiasku Porsche je pěknou teorií, že se ze spalovacích aut stanou libůstky jen pro bohaté, ale nedopadne to tak, nemůže
včeraCeny kdysi nejrychlejšího luxusního sedanu světa spadly legračně nízko, auto schopné vozit rodinu hodně přes 300 km/h nestojí víc než lepší Škoda
včeraToto jsou nejspolehlivější verze Volkswagenu Golf vůbec. Narazíte na ně už jen v bazarech, stojí překvapivě málo
včeraNěmecké automobilové firmy začínají padat jako kostky domina. A pokud nekrachují, propouští ve velkém
včera
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Onboard videa 09.28. 21:12 - brnenska.odchytova
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- IT poradna 09.28. 15:28 - pavproch
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.27. 20:55 - řidičBOB
- phev sup/passat vs EV vs rav4? 09.27. 18:48 - řidičBOB