Patálie s 9 let starými elektromobily ukazují, co za kostlivce může vypadnout na majitele i výrobce

Problémů s elektromobily z hlediska dlouhodobé perspektivy jejich fungování jen přibývá. Je to čára přes rozpočet pro automobilky i zákazníky, co ale kdo mohl u relativně nové věci čekat?
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Patálie s 9 let starými elektromobily ukazují, co za kostlivce může vypadnout na majitele i výrobce

7.4.2023 | Petr Prokopec

Patálie s 9 let starými elektromobily ukazují, co za kostlivce může vypadnout na majitele i výrobce

/

Foto: Kia

Problémů s elektromobily z hlediska dlouhodobé perspektivy jejich fungování jen přibývá. Je to čára přes rozpočet pro automobilky i zákazníky, co ale kdo mohl u relativně nové věci čekat?

Svolávací akce nejsou v automobilové branži dlouhodobě ničím novým ani ojedinělým. V posledních letech na ně ale dochází častěji než kdy dříve, za čímž stojí nejen stále komplikovanější elektronika, ale také elektrický pohon. Obojí je navíc propojené, i z toho důvodu výrobci povolávají zpět do servisů až podezřele často vozy s bateriovým pohonem. V jejich případě totiž podcenění i sebemenšího rizika může vést ke katastrofickým následkům.

Momentálně s další takovou svolávací akcí přišla Kia. Stojí za tím potenciální zkrat uvnitř bateriového paketu, jímž je osazena elektrická verze SUV Soul vyráběná od roku 2014, takže jde nanejvýš o 9 let a nejméně 4 roky staré vozy. Automobilka zatím eviduje tři incidenty, během nichž naštěstí nebyl nikdo zraněn. Poprvé byl problém zaregistrován již loni v květnu, kdy byl vůz z roku 2017 zrovna na servisní prohlídce. Technici si přitom povšimli kouře, který vycházel skrze ventilaci akumulátorů. A nejspíše jen díky jejich včasnému zásahu se oheň nerozšířil dál.

Ke druhému incidentu došlo v říjnu, kdy si majitel povšimnul kouře během jízdy. Povedlo se mu nicméně bezpečně zastavit, navíc ani v tomto případě plameny nezachvátily zbytek vozu, nýbrž pouze samotný paket. Ve třetím případě si pak zákazník postěžoval na praskající zvuky a kouř, jenž vycházel z držáků na nápoje. I tentokrát naštěstí pro majitele vše dopadlo bez újmy na zdraví. Kvůli hašení vodou nicméně Kia nemohla ani u jednoho vozu určit konkrétní příčinu incidentu.

Korejci se nicméně domnívají, že ke zkratu dochází mezi katodou a anodou jednotlivých bateriových článků. Bohužel však zatím neví, co přesně za tím stojí. Aby majitele pokud možno ochránili, vyvinuli nový software, který lépe pracuje s kontrolním systémem baterií. Měl by tak odhalit jakékoli nenadálé zvýšení napětí, a zasáhnout tak, aby nedošlo právě ke zkratu. Lidé nicméně budou muset s auty přímo do autorizovaných dílen, modernizace online tady ještě není možná.

Svolávací akce se týká ve Státech a Kanadě dodaných 2 689 vozů, které byly osazeny bateriemi typu E400, ve zbytku světa bude situace nejspíše totožná. Automobilka dodává, že pokud budou problémy setrvávat i po aktualizaci softwaru, dojde na bezplatnou výměnu baterií. Něčeho takového se ale nejspíše Korejci obávají více než čert kříže. Stále totiž ještě mají na paměti svolávačku Hyundai Kona a Ioniq, která se týkala baterií 4 700 aut. Jejich výměna totiž vyšla na 900 milionů dolarů (cca 19,33 mld. Kč).


Patálie s 9 let starými elektromobily ukazují, co za kostlivce může vypadnout na majitele i výrobce - 1 - Kia Soul EV 2015 ilustracni foto 01Patálie s 9 let starými elektromobily ukazují, co za kostlivce může vypadnout na majitele i výrobce - 2 - Kia Soul EV 2015 ilustracni foto 02Patálie s 9 let starými elektromobily ukazují, co za kostlivce může vypadnout na majitele i výrobce - 3 - Kia Soul EV 2015 ilustracni foto 03
Elektrický Soul zpočátku disponoval bateriemi o kapacitě pouhých 30,5 kW, jenž umožňovala dojezd pouze 150 km. Právě taková auta nyní musí do servisů. Foto: Kia

Zdroj: Carscoops

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše