Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Policie ČR s novými stíhacími BMW nemůže měřit rychlost. A pokud přece bude, měření budou neplatná
29.7.2022 | Petr Miler
Policie s velkou pompou převzala 10 nových BMW, z nichž 5 je určeno pro „vysokorychlostní pronásledování”. Mají být s to měřit rychlost pomocí dosud nepoužívaného zařízení, právě to je ale kamenem úrazu. Jeho legální použití v Česku v tuto chvíli není možné.
Patrně jste nepřehlédli, že si Policie České republiky před pár dny převzala prvních 10 aut z už dříve medializované zakázky, která počítá s postupnou dodávkou desítek služebních BMW řady 5. Nijak jsme se k tomu v tu chvíli nevyjadřovali, zvlášť na samotné předávací ceremoniály by šlo navléci mnohá slova z článku o policejním Ferrari, nakonec ale ani toto téma nemůžeme minout. Jak se rychle ukázalo, jeden z mocně medializovaných úkolů tato auta plnit nemohou. A pokud jej v tuto chvíli plní, činí tak v rozporu se zákonem.
Jde o měření rychlosti, které u nových BMW 540i Touring neprobíhá pomocí obvyklejších radarů jako Ramer 10 C, které dokáží okamžitě zjistit rychlost měřeného auta bez ohledu na rychlost toho měřícího. Policie se v tomto případě vrátila k praxi známé z Passatů R36, tedy k pasivnímu měření rychlosti pomocí srovnávání rychlostí měřícího a měřeného vozu.
Podle nás je to velmi špatný nápad, neboť to obvykle znamená překračování rychlosti neoznačeným vozem nepoužívajícím výstražná zařízení, navíc v rukou řidičů, kteří s takovou jízdou mají z podstaty minimální zkušenosti (jezdit bezpečně 250 km/h v běžném provozu se naučíte možná na dálnici v Německu, ne na polygonu v Mostě) a dříve to vedlo i k dost vážným nehodám. Nevidíme navíc ani přínos z hlediska skrytosti takového měření, třebaže není odhalitelné detektory. Zvolený způsob znamená, že policejní vůz musí po nějaký čas jet v dohledu měřeného auta nikoli zásadně odlišnou rychlostí, což je ve výsledku mnohem nápadnější než auto s Ramerem hlídkující v pravém pruhu dálnice. To ale nejsou problémy, které dnes chceme probírat především.
Na ten hlavní nás upozornil jeden z našich čtenářů, který policii v souladu se zákonem o svobodném přístup informací požádal o zpřístupnění tzv. Certifikátu o schválení měřidla. Tedy dokumentu, který certifikuje použitelnost zařízení pro daný účel, specifikuje jeho limity typu možných odchylek apod. Bez takového schválení není možné zařízení, které si celým jménem říká Soitron MOSY m*SpeedDetV, používat. A policie žádný takový nemá.
Policie (mimochodem tradičně arogantně slovy o tom, že se žadatel „domáhá” - žadatel se nedomáhá, žadatel žádá) přiznává, že proces certifikace stále probíhá, a nebyl tedy ukončen. Stranou nyní nechme, že se vedoucí odboru komunikace a vnějších vztahů zřejmě naučila cestovat časem, neboť na žádost z 18. července odpovídá už 25. června. Přes tento překlep je ale její odpověď jednoznačná.
Zaslané vyjádření jinými slovy znamená, že pokud policie tyto vozy použije, nemůže je použít k měření. A pokud s nimi přece jen bude měřit, pak vás na základě získaných dat nemůže legálně pokutovat, neboť taková měření při případném řešení případu ve správní řízení neobstojí jako důkaz. Pakliže by vás tedy policie chtěla na základě dat získaných technikou tohoto vozu pokutovat, braňte se.
Pochopitelně, tento stav nebude trvat věčně, zařízení certifikaci s největší pravděpodobností dříve nebo později získá. Může to ale trvat ještě dlouho a divíme se, že si policie při znalosti toho, že m*SpeedDetV bude používat, nezajistila patřičná schválení už dávno. Teprve z nich se pak dozvíme, jaká konkrétní měření a jakými způsoby může policie v Česku s těmito „radary” provádět. Podobně jako PolCamy montované do zmíněných Passatů také umí změřit rychlost aut před i za vozem, konkrétní limity techniky platné pro naše podmínky ale zatím zjistit nelze.
Na závěr nezbývá než položit jednu kruciální otázku. Co se stane, pokud zařízení Český metrologický institut shledá nesplňujícím požadavky na stanovená měřidla rychlosti a certifikát nevydá. Padne něčí hlava?

Anonymizovaná reakce policejního prezidia jasně říká, že nová policejní BMW nejsou s to legálně měřit rychlost. Foto: Čtenář Autoforum.cz, publikováno se souhlasem
Toto jsou ony vozy. Foto: Stratos Auto, tiskové materiály
Zdroj: Autoforum, Data k měřiči: Soitron
Bleskovky
Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
včera„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025Unikla data o skutečné spotřebě a ceně brutálního Mustangu GTD, bankovní účet vám zruinuje hned dvakrát
12.6.2025
Nejnovější články
Stellantis má nový plán, jak zachránit živořící Alfu Romeo a Maserati, konec italských klasik prý není na pořadu dne
před 2 hodinamiFord říká, že lidem už na motorech aut nezáleží, touhy s nimi spojené prý odezněly do nenávratna
před 3 hodinamiDalší selhání Audi. Zákazníci volali po návratu fyzických ovladačů, firma jim sebrala i páčky pod volantem
před 5 hodinamiBugatti chtělo po zákazníkovi 331 tisíc Kč za opravu malého ovladače, přitom si ho sám spravil s díly za 26 korun
včeraTesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva