Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Policie uchovává fotky všech, co projedou kolem jejích radarů. I když nic neprovedli
25.1.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
V několika částech ČR slouží policejní kamery nejen k odhalování přestupků, ale k plošnému monitoringu pohybu všech aut. A to už léta.
Možná jste si všimli, že při průjezdu pod kamerou úsekového měření někdy vidíte záblesk, někdy ne. Dalo by se to svést na světelné podmínky, ovšem odůvodnění může být zcela jiné. Policie takto pořizuje a uchovává záznamy vozidel včetně jejich registračních značek a je-li vidět do auta, tak i obličejů řidičů. Říká tomu systém automatické kontroly vozidel (AKV) a jeho existenci odůvodňuje mimo jiné bojem proti terorismu.
Automatickou kontrolu vozidel neprovádí jen radary, tj. třeba kamery úsekového měření, ale i kamery na křižovatkách hlídající průjezdy na červenou i další policejní silniční kamery, které jsou schopny udělat fotografii projíždějícího auta tak, aby byla rozpoznatelná registrační značka. Kromě toho mohou AKV provádět i mobilní kamery v policejních vozech. Vždy je kromě samotného obrázku uchováváno místo a doba pořízení fotografie a také registrační značka v normalizovaném formátu.
Policie k tomuto systému uvádí, že slouží k zefektivňování pátrání po odcizených vozidlech, k vyšetřování trestných činů nebo přestupků, které souvisí s užíváním těchto vozidel, a k potírání terorismu. „S ohledem na charakter úkolů Policie České republiky jsou informačním systémem AKV po určitou dobu uchovávány údaje o všech zaznamenaných registračních značkách, tedy i o registračních značkách, u nichž není v momentě jejich zaznamenání známa souvislost s úkoly Policie České republiky,” píše se v odpovědi žadateli o informace související s AKV.
Pokud to přeložíme do češtiny, znamená to, že jsou plošně uchovávána data o vozidlech lidí, kteří nejsou byť podezřelí z přestupku či trestného činu anebo o takových vozidlech, která odcizena nebyla. Záznamy jsou uchovávány proto, že by mohlo v budoucnu dojít ke spárování onoho auta s nějakým přestupkem nebo trestným činem. Jenže když vám v březnu ukradnou auto, bude informace o tom, že ono auto jelo někudy v lednu pravděpodobně ještě s vámi za volantem, úplně k ničemu.
Nemáme zprávy o tom, že by byla uchovávána rychlost průjezdu auta. To může být otázkou v případě záznamu pomocí kamery úsekového měření, ale máme za to, že tyto dvě funkce dané kamery - tedy úsekové měření a AKV - jsou do značné míry oddělené. Ve zmíněném závazném pokynu policejního prezidenta, který si můžete přečíst v PDF zde, se o rychlosti nepíše.
Po stránce zaznamenávání konkrétní podoby řidiče, resp. ostatních osob ve vozidle, je otázkou, jak moc je systém efektivní. Podle oficiálních informací to není hlavním cílem AKV, ale mluvčí policejního prezidia Jiří Vokuš připouští, že obličeje osob mohou být zaznamenány. „Pokud jsou zaznamenány i jiné údaje, například podoba osoby, jde pouze o jejich nahodilé zaznamenání,” píše se v jeho odpovědi již zmíněnému žadateli o informace.
„V drtivé většině nejde o záznamy o těch, kteří nějak porušili zákon, ale o každém, kdo využívá automobil,” varuje ředitel organizace Iuridicum Remedium, právník Jan Vobořil. Doba, po kterou se data uchovávají, se na různých místech značně liší. Systémy AKV jsou podle dostupných informací v provozu na území Prahy, Ostravy a celého Ústeckého kraje. V Praze jsou fotografie uloženy 2 měsíce, v Ostravě 3 měsíce a v Ústeckém krají 6 měsíců. Zbylá data, tedy v podstatě registrační značka a místo a doba průjezdu, se v Praze a Ostravě uchovávají 6 měsíců, v Ústeckém kraji rok.
Systém ve své podstatě umožňuje monitorování pohybu vozidel v konkrétní době na velkém území a je tím lepší, čím víc je dané území zamořeno dopravními kamerami a/nebo stacionárními radary. Zrovna v Praze je úsekové měření snad až přebujelé a málokdo si asi dělá iluze o jeho skutečném přínosu. Může to být velmi snadno zneužitelný nástroj pro sledování kohokoli.
Nemáme zprávy o tom, zda jsou podobné systémy v činnosti např. v Brně, Plzni nebo ve Zlíně, ale to samozřejmě neznamená, že tam být nemůžou. Policie si za toto sledování zcela poprávu vysloužila nominaci na letošní ceny Velkého Bratra. Že by ale v případě „výhry” s takovýmto monitoringem přestala, je krajně nepravděpodobné.
Stejně tak je otázkou, jak se bránit. Lze nejezdit autem, ale to je jednak pro petrolheada nemyslitelné a jednak jsou dnes bezpečnostní kamery všude a např. v pražském metru jich je plno. Doporučit jízdu bez přední registrační značky nemůžeme, mimo jiné za to hrozí zákaz řízení. Osvědčené sklopené stínítko a/nebo používání vozu, jehož provozovatelem je někdo jiný, se tak jeví být nejlepší metodou, jak nasypat aspoň trochu písku do ložisek zbytného „fízlování” všech, kteří k tomu svým chováním nedali a nedávají sebemenší opodstatnění. A samozřejmě je vhodné ve volbách vybrat toho, kdo s podobnými praktikami nesouhlasí - policie to ze své vůle jistě dělat nepřestane...



Policejní silniční kamery mají sledovací funkci i v České republice. Že tím neopodstatněně zasahují do soukromí každého z nás, je obtížně zpochybnitelné
Zdroj: Iuridicum Remedium přes Hlidací Pes
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nejnovější články
Muž za drobné pořídil odepsaný Range Rover na přestavbu, až pak zjistil, co koupil. Teď ho prodá za miliony
před 8 hodinami
Nová levná auta značky financované Jeffem Bezosem nebudou mít ani jeden oficiální servis, je to menší revoluce
před 9 hodinami
BMW M3 kombi, které se automobilka bála pustit do výroby, teď může být vaše v téměř dokonalém stavu
před 11 hodinami
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
včera
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 11.03. 23:57 - mafel
- Jednostopé okénko 11.03. 23:53 - abgx1
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.03. 10:12 - M.Z.
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
- BMW Divize 11.03. 08:33 - pavproch
- Pneu koutek 11.02. 17:48 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
