Poslední dostupné pravověrné BMW jako ojeté láká, zánovní auta dostanete levněji než základ Octavie

Mnichovská automobilka už bohužel na taková auta zanevřela, o to zajímavější mohou být stále zánovní ojetiny. Řadu 1 druhé generace, tedy ještě primárně zadokolku, můžete pořídit opravdu levně, umí ale ukázat i svou méně přívětivou tvář.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Poslední dostupné pravověrné BMW jako ojeté láká, zánovní auta dostanete levněji než základ Octavie

16.8.2023 | Petr Prokopec

Poslední dostupné pravověrné BMW jako ojeté láká, zánovní auta dostanete levněji než základ Octavie

/

Foto: BMW

Mnichovská automobilka už bohužel na taková auta zanevřela, o to zajímavější mohou být stále zánovní ojetiny. Řadu 1 druhé generace, tedy ještě primárně zadokolku, můžete pořídit opravdu levně, umí ale ukázat i svou méně přívětivou tvář.

Od roku 2004 jsme se dočkali již tří generací BMW řady 1. U té první se počítalo nejen s tří- a pětidveřovým hatchbackem, ale také s dvoudveřovým kupé a kabrioletem. Tyto varianty se následně staly součástí řady 2, a to přesto, že v základu disponovaly pohonem zadních kol. Oproti tomu MPV řad 2 Active Tourer a Grand Tourer byly primárně předokolkami, u publika tak mohlo docházet k jistému zmatení. To německá automobilka částečně vyřešila třetí generací řady 1, i když asi ne k potěše nadšenců - i hatchback (navíc pouze pětidveřový) už sází na pohon předních kol, pouze dvoudvířka řady 2 zůstala zadokolkami.

Nejde ale jen o tuto změnu, rozpaky budí i designová proměna. BMW se totiž hlavně v posledních letech rozhodlo, že vyšších prodejů dosáhne s pomocí nemalé kontroverze. Řada 1 se pak sice ještě poněkud drží zkrátka, neboť třeba čelní ledvinky jsou vlastně relativně malé, ovšem zbytek karoserie hraje na pouťovou notu. Jakkoli je třeba dodat, že oproti zmiňované řadě 2 současné generace G42 můžeme ještě hovořit o eleganci. Kupé však zvládne oslnit pouze za úplné tmy, kdy ho nevidíte, rychle nahmátnete kliku dveří a vklouznete za volant.

My se dnes budeme věnovat druhé generaci řady 1 s kódovým označením F20, kterou pochopitelně koupíte už jen v bazarech a platí za poslední dostupné pravověrné BMW. Tahle jednička byla pořád k dispozici jako třídvířko i pětidvířko, u nichž bylo možné volit mezi onou zadokolkou a pohonem xDrive. Pozitivní je také to, že automobilka spárovala nadšenci preferovanou nápravu také s šestistupňovou manuální převodovkou a přeplňovaným třílitrovým šestiválcem. Když pak navíc vše ještě doplní aktuálně velmi příznivá cena, rázem tu máme jeden z řidičských ideálů.

Abychom přitom nemluvili jen obecně, hodíme do placu pár čísel. Začneme u výkonu, verze M135i a pozdější M140i produkovaly 326 resp. 340 koní. V prvním případě tak bylo možné stovku pokořit za 5,1 sekundy, ve druhém již za 4,8 s. Nejvyšší rychlost pak byla vždy obligátně omezena na 250 km/h, zejména s pomocí tuningových firem se však nejsilnější verze řady 1 snadno zvládly rozjet i na magickou třístovku. Na pořízení těchto kapesních raket je dnes ale třeba aspoň 460 000 Kč.

Pokud vám nicméně postačí nižší výkon, lze pochopitelně citelně ušetřit - základní verze 114i osazená litrovým tříválcem naladěným na 102 koní může být vaše již za méně než 100 tisíc korun, tu vám ale nedoporučíme. Třeba provedení 120i, které se ve finále prodávalo se 184 koňmi pod kapotou, je k dispozici i s nájezdem v řádu desítek tisíc km od zhruba čtvrt milionu korun

Je čeho se obávat? Bohužel ano, v případě aktuálního TÜV Reportu najdete druhou generaci řady 1 v podprůměru. Potíže působí hlavně palubní elektronika, která může jak motor zcela odstřihnout od výkonu, tak způsobit závadu u senzoru hřídele. Hrozí také selhání palivové pumpy či praskliny šroubů držících přítlačný kotouč spojky. Další výtky míří k haprující jednotce posilovače řízení či hlavovým opěrkám, které se při nehodě mohou nebezpečně překlopit dopředu.

Dále tu máme protékající modul EGR či špatný kardan, který může přerušit kontakt motoru se zadní nápravou. A aby toho nebylo málo, je třeba poukázat také na nižší kvalitu šroubů variabilního časování Vanos, která může vést k selhání celého systému. Ve finále byste tedy neměli jen trvat na testovací jízdě, ale i na návštěvě autorizovaného servisního centra, kde vám vyjedou kompletní diagnostiku. Zadarmo to samozřejmě nebude, na opravách ale můžete vykrvácet více.

Přihodit pak ještě můžeme zkušenosti našich kolegů, kteří měli možnost vyzkoušet již zmíněné provedení 120i, dokonce osazené paketem M Sport. Tento vůz byl poprvé zaregistrován v únoru 2018, jeho dva majitelé ovšem najeli jen 29 545 km. To není zrovna hodně, vůz byl navíc pravidelně servisován a počítá s nemalou výbavou. Jako nový vyšel na 39 970 Eur (cca 964 000 Kč), nyní je však k mání za 21 990 Eur (asi 530 tisíc Kč). Pořád (kilometrově) zánovní BMW 1 za cenu o 100 tisíc nižší než základ současné Octavie? Sem s ním, chce se nám zvolat.


Poslední dostupné pravověrné BMW jako ojeté láká, zánovní auta dostanete levněji než základ Octavie - 1 - BMW M140i 2018 ilustracni foto 01Poslední dostupné pravověrné BMW jako ojeté láká, zánovní auta dostanete levněji než základ Octavie - 2 - BMW M140i 2018 ilustracni foto 02Poslední dostupné pravověrné BMW jako ojeté láká, zánovní auta dostanete levněji než základ Octavie - 3 - BMW M140i 2018 ilustracni foto 03
Zatímco provedení M135i naladěné na 320 koní vychází klidně i na méně než půl milionu korun, nástupce v podobě M140i již koupíte za mnohem vyšší částku. Tedy pokud nějaký exemplář bude k dispozici, majitelé se totiž výkonných zadokolek nechtějí zbavit. I to svědčí o kroku vedle, který značka udělala se třetí generací. Foto: BMW

Zdroj: Auto Bild, TÜV

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše