Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Poslední dostupné pravověrné BMW jako ojeté láká, zánovní auta dostanete levněji než základ Octavie
16.8.2023 | Petr Prokopec
Mnichovská automobilka už bohužel na taková auta zanevřela, o to zajímavější mohou být stále zánovní ojetiny. Řadu 1 druhé generace, tedy ještě primárně zadokolku, můžete pořídit opravdu levně, umí ale ukázat i svou méně přívětivou tvář.
Od roku 2004 jsme se dočkali již tří generací BMW řady 1. U té první se počítalo nejen s tří- a pětidveřovým hatchbackem, ale také s dvoudveřovým kupé a kabrioletem. Tyto varianty se následně staly součástí řady 2, a to přesto, že v základu disponovaly pohonem zadních kol. Oproti tomu MPV řad 2 Active Tourer a Grand Tourer byly primárně předokolkami, u publika tak mohlo docházet k jistému zmatení. To německá automobilka částečně vyřešila třetí generací řady 1, i když asi ne k potěše nadšenců - i hatchback (navíc pouze pětidveřový) už sází na pohon předních kol, pouze dvoudvířka řady 2 zůstala zadokolkami.
Nejde ale jen o tuto změnu, rozpaky budí i designová proměna. BMW se totiž hlavně v posledních letech rozhodlo, že vyšších prodejů dosáhne s pomocí nemalé kontroverze. Řada 1 se pak sice ještě poněkud drží zkrátka, neboť třeba čelní ledvinky jsou vlastně relativně malé, ovšem zbytek karoserie hraje na pouťovou notu. Jakkoli je třeba dodat, že oproti zmiňované řadě 2 současné generace G42 můžeme ještě hovořit o eleganci. Kupé však zvládne oslnit pouze za úplné tmy, kdy ho nevidíte, rychle nahmátnete kliku dveří a vklouznete za volant.
My se dnes budeme věnovat druhé generaci řady 1 s kódovým označením F20, kterou pochopitelně koupíte už jen v bazarech a platí za poslední dostupné pravověrné BMW. Tahle jednička byla pořád k dispozici jako třídvířko i pětidvířko, u nichž bylo možné volit mezi onou zadokolkou a pohonem xDrive. Pozitivní je také to, že automobilka spárovala nadšenci preferovanou nápravu také s šestistupňovou manuální převodovkou a přeplňovaným třílitrovým šestiválcem. Když pak navíc vše ještě doplní aktuálně velmi příznivá cena, rázem tu máme jeden z řidičských ideálů.
Abychom přitom nemluvili jen obecně, hodíme do placu pár čísel. Začneme u výkonu, verze M135i a pozdější M140i produkovaly 326 resp. 340 koní. V prvním případě tak bylo možné stovku pokořit za 5,1 sekundy, ve druhém již za 4,8 s. Nejvyšší rychlost pak byla vždy obligátně omezena na 250 km/h, zejména s pomocí tuningových firem se však nejsilnější verze řady 1 snadno zvládly rozjet i na magickou třístovku. Na pořízení těchto kapesních raket je dnes ale třeba aspoň 460 000 Kč.
Pokud vám nicméně postačí nižší výkon, lze pochopitelně citelně ušetřit - základní verze 114i osazená litrovým tříválcem naladěným na 102 koní může být vaše již za méně než 100 tisíc korun, tu vám ale nedoporučíme. Třeba provedení 120i, které se ve finále prodávalo se 184 koňmi pod kapotou, je k dispozici i s nájezdem v řádu desítek tisíc km od zhruba čtvrt milionu korun
Je čeho se obávat? Bohužel ano, v případě aktuálního TÜV Reportu najdete druhou generaci řady 1 v podprůměru. Potíže působí hlavně palubní elektronika, která může jak motor zcela odstřihnout od výkonu, tak způsobit závadu u senzoru hřídele. Hrozí také selhání palivové pumpy či praskliny šroubů držících přítlačný kotouč spojky. Další výtky míří k haprující jednotce posilovače řízení či hlavovým opěrkám, které se při nehodě mohou nebezpečně překlopit dopředu.
Dále tu máme protékající modul EGR či špatný kardan, který může přerušit kontakt motoru se zadní nápravou. A aby toho nebylo málo, je třeba poukázat také na nižší kvalitu šroubů variabilního časování Vanos, která může vést k selhání celého systému. Ve finále byste tedy neměli jen trvat na testovací jízdě, ale i na návštěvě autorizovaného servisního centra, kde vám vyjedou kompletní diagnostiku. Zadarmo to samozřejmě nebude, na opravách ale můžete vykrvácet více.
Přihodit pak ještě můžeme zkušenosti našich kolegů, kteří měli možnost vyzkoušet již zmíněné provedení 120i, dokonce osazené paketem M Sport. Tento vůz byl poprvé zaregistrován v únoru 2018, jeho dva majitelé ovšem najeli jen 29 545 km. To není zrovna hodně, vůz byl navíc pravidelně servisován a počítá s nemalou výbavou. Jako nový vyšel na 39 970 Eur (cca 964 000 Kč), nyní je však k mání za 21 990 Eur (asi 530 tisíc Kč). Pořád (kilometrově) zánovní BMW 1 za cenu o 100 tisíc nižší než základ současné Octavie? Sem s ním, chce se nám zvolat.



Zatímco provedení M135i naladěné na 320 koní vychází klidně i na méně než půl milionu korun, nástupce v podobě M140i již koupíte za mnohem vyšší částku. Tedy pokud nějaký exemplář bude k dispozici, majitelé se totiž výkonných zadokolek nechtějí zbavit. I to svědčí o kroku vedle, který značka udělala se třetí generací. Foto: BMW
Zdroj: Auto Bild, TÜV
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 9 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 16:32
- Na čele je Filip Salač 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? včera 14:00
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Nová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 5 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 6 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 8 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 9 hodinamiCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva