Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Při cestách po Německu můžete narazit na novou, černo-bílou dopravní značku. Víte, k čemu slouží?
12.12.2022 | Petr Prokopec
Paleta dopravních značek se příliš často nemění, aby jednotlivá znamení byla dlouhodobě srozumitelná bez hledu na to, zda jste autoškolu dělali v roce 2015 nebo v roce 1975. V Německu ale nyní novou značku používají, objevuje se zatím na trase z Mnichova a Ingolstadtu.
Není tomu dlouho, co jsme si ozřejmili historii značek používaných na dálnicích. S jejich rozpoznáním ale nejspíše nikdo problém nemá, ať již zažil jejich někdejší modrý podklad, nebo je obeznámen už jen s aktuálním zeleným. Stejně tak asi nikomu nedělají problémy značky jako třeba B1, P4 nebo P6, což jsou zákaz vjezdu všech vozidel, dej přednost v jízdě a stůj, dej přednost v jízdě. To jsme nicméně zmínili jen pouhý zlomek z dlouhého výčtu cedulí, jenž dennodenně upravují náš pohyb. Vzhledem k tomu, že se dlouhodobě příliš nemění, jsou ale pro naprostou většinu lidí ihned automaticky srozumitelné.
Pokud se nicméně chystáte do Německa, můžete narazit na značku, kterou jste nejspíše v životě neviděli. Může rozpohybovat maše mozkové ústrojí na maximum, ovšem ani přesto na její význam nepřijdete, neboť její symbolika je nejednoznačná a použité barvy v evropském prostředí neobvyklé. Je kruhová, se zhruba 70centimetrovým průměrem a používá černo-bílou barevnou kombinaci. Sami jsme na ni poprvé hleděli s údivem.
Jakožto „lidského řidiče” vás ale příliš zajímat nemusí, slouží jako orientační bod pro autonomní vozy. Prvních třináct značek tohoto typu se objevilo již v letech 2015 a 2016 poblíž Ingolstadtu, kde se kříží dálnice A9 a A93. Tento trojúhelník byl totiž automobilkami zvolen jako testovací areál pro autonomní systémy. Jednotlivé značky přitom od sebe byly vzdáleny zhruba 2,5 kilometru a umožnily vozům, aby s pomocí GPS zaměřily svou polohu s přesností na centimetr. Palubní systém je pak následně upravil s předem nahranými daty, díky čemuž se technologie stala bezpečnější.
Zmíněný trojúhelník byl již i německou vládou uznán za „laboratoř v reálných podmínkách“, přičemž tlak na vývoj autonomních systémů je stále vyšší. Značky tak postupně pokrývají celý úsek dálnice A9 z Ingolstadtu až do Mnichova. Je pak otázkou, zda dojde na jejich rozšíření i v dalších částech Německa, zatím ale nemáme zprávy, že by se něco takového chystalo.



Černo-bílé dopravní značky se v Německu objevují hlavně v okolí Mnichova a Ingolstadtu. Slouží automobilkám pro vývoj autonomních systémů a „živé řidiče” nikterak neusměrňuje. Foto: Matthias Balk, dpa
Zdroj: Focus
Bleskovky
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Číňané zkusili napodobit slavnou reklamu Land Roveru s vlastním off-roadem. Selhali tak, že se teď musí omlouvat celé zemi
14.11.2025
Nadšenec ukázal, co se stane, když autu seberete pružiny a tlumiče. Bláznivého nápadu lituje ještě teď
13.11.2025
Nejnovější články
Němci postavili proti VW Golf jeho elektrického nástupce. ID.3 nápadně nadržovali, přesto prohrál
včera
Tuzexový sen Čechoslováků si můžete koupit dodnes nejetý, stačit vám na něj bude míň korun než kdysi bonů
včera
Nový ambasador Bentley se aspoň věrohodně tváří jako někdo, kdo by auta značky mohl kupovat
včera
Čína se nezapře. Plánuje zákonem omezit akceleraci aut, je to další směšná regulace
včera
Muž ukradl autobus MHD. Jezdil s ním i s lidmi normálně po městě, dokonce nenechal nastoupit člověka s propadlou „síťovkou”
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 11.16. 19:05 - Zajda
- IT poradna 11.16. 16:56 - pavproch
- Lampárna (stěžovatelna) 11.16. 12:43 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.15. 12:42 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 11.14. 14:40 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.14. 10:17 - Vrooom
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 11.13. 14:32 - pavproch
- BMW Divize 11.13. 11:59 - pavproch
