Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Ruský experiment ukázal drtivé následky pouhého přehuštění jedné pneumatiky
18.7.2019 | Mirek Mazal
O problémech spojených s příliš nízkým tlakem pneu se hovoří docela často, podobné či ještě větší nepříjemnosti ale umí způsobit i tlak příliš vysoký. A nejde zdaleka jen o sjeté pneumatiky nebo zhoršené jízdní vlastnosti.
Ve strachu z jízdy na podhuštěných kolech se řada řidičů dopouští jedné zásadní chyby. Tlak ponechají vyšší s ideou, že i když bude znovu klesat, nedostane se pod únosnou mez. Pokud jde o desetinu atmosféry, těžko to způsobí zásadní potíže, někteří jsou ale ochotni zajít mnohem dál.
Příliš vysoký tlak v pneu autu též neprospívá a nejde jen o vyzpytatelné problémy typu zvýšené opotřebení běhounu, zhoršené jízdní vlastnosti či zhoršený komfort. Pokud je tlak opravdu hodně vysoký nebo pneumatika ne zcela fit, může vlivem přefouknutí po zahřátí (a tedy dalším zvýšení tlaku) dojít až k explozi celé pneumatiky. Následky takové detonace předvedl nám už dobře známý ruský mechanik Vlad, který má na povel kanál Garage 54 na Youtube.
Vlad položil do interiéru staré Lady kolo z UAZu napojené přes dlouhou měděnou hadici na bezpečně vzdálený kompresor. Začal nafukovat, aby ukázal následky tlakové vlny po prasknutí přefoukané pneumatiky a jeho přání na sebe nenechalo dlouho čekat. Na úrovni 300 PSI obutí povolilo z ráfku a obrovská rána zdemolovala bílé auto jako při výbuchu vojenského granátu.
Nejenže detonace vysklila většinu oken, vážně silná tlaková vlna vystřelila kusy interiéru do vzduchu, střecha se složila do tvaru kostelní věže a sloupky kabiny se ohnuly dovnitř. Dveře také vyskočily směrem ven, povolila část zadního blatníku a nevydržela ani konstrukce základního rámu.
Rozsah škod byl nad očekávání velký. Pokus byl záměrně nadsazen, protože nikdo nevozí náhradní kolo se spuštěným kompresorem za sedadlem řidiče a k explozi nejspíše nedojde u přefoukané rezervy, přesto - nebo právě proto - jde ale o názornou ukázku, proč se držet předepsaného tlaku s nanejvýš drobnými odchylkami. Zažít takovou explozi za jízdy jistě nikdo nechce.












Šestnáctipalcové kolo přehuštěné kompresorem zcela zničilo testovací Ladu
Zdroj: Garage 54@Youtube
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
včeraBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
První elektrická Octavia byla nesmysl a ta příští bude zas. Škoda to tehdy věděla, v mezičase na to zapomněla
12.4.2025Divoká novinka z Maranella nemusí být Ferrari, ale tento svérázný klenot s velmi podobnou cenou
12.4.2025Nevzhledné elektrické Audi A6 je propadák, hůř se prodává jen hrstka okrajových modelů. Přichází tak stotisícové slevy
13.4.2025Nejnadějnější nováček letošní Formule 1 přelstil italské zákony, svůj víc jak 600koňový Mercedes může řídit okamžitě
13.4.2025GM propouští lidi ze své nové fabriky na elektromobily, s investicí 50 miliard Kč ji přitom otevřel teprve před čtyřmi lety
13.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva