Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Sexy prvotina luxusní značky Seatu jako ojetá maže jediný zásadní neduh tohoto vozu, vysokou cenu
31.10.2024 | Petr Prokopec
Nedalo se úplně čekat, že by si auta nově vytvořené prémiové značky bez historie bůhvíjak držela hodnotu, a tak se Cupra Formentor po třech letech a desítkách tisíc km prodává téměř za polovinu ceny „funglovky”. A zásadní problémy s ní nejsou, byť nedostatky se najdou.
V uplynulých dnech jsem na test dostal faceliftovanou Cupru Leon Sportstourer. A přiznám se, že dobrat se k jednoznačnému verdiktu je v jejím případě náročné. Na jednu stranu jde totiž o velmi dobrý vůz, za jehož volant jsem se pokaždé těšil. Jenže na tu druhou jsem měl soustavně na paměti úsloví, které zaznělo v seriálu Dva a půl chlapa: „You can put a tuxedo on a goat, but... still a goat.“ Tedy jinými slovy, i když kozla navléknete do obleku, pořád to bude kozel, ne lev salonů. A řekl bych, že tato slova alespoň tuto Cupru docela dobře definují.
Kombík vypadá přitažlivě zvenčí i zevnitř. Sedadla vám nabídnou nemalé pohodlí i dobré vedení. A třeba audiosystém je velmi přesvědčivý. Jenže poté se rozjedete a ozve se laciný zvuk provázející zamčení všech dveří. To je první známka skutečné původní třídy auta, s tou další jste seznámeni ve chvíli, kdy poklepete na vnitřní panely či bronzově zbarvené dekory. V prvním případě jde o tvrdý plast, v druhým pak o plast a nikoli kov. Pročež se začnete ptát, kam se vlastně poděl ten milion korun, který jste zaplatili.
Pokud by se jednalo třeba o pár set tisíc korun levnější Škodu Octavia Combi, nad těmito aspekty mávnete rukou, možná si jich ani nevšimnete. Jenže ona vysoká cena je poněkud zavazující. A protože stejně jako český vůz i ten španělský využívá koncernových modulárních komponentů, nedokáže ji ospravedlnit třeba lepší technikou. O to větší pozornost je věnována všemu, co má značit příslušnost k prémii. A o to více poté vnímáte i drobné přešlapy, jako je třeba koberec vyčuhující zpod plastového obložení prahů.
Na trhu s ojetými vozy by se ale Cupra mohla stát bestsellerem, neboť pozitiva spojená s jejím vzhledem zůstávají. A nejinak je tomu pochopitelně i v případě oněch nedostatků, jenže protože je u toho o poznání nižší cena, budete je vnímat jinak - tedy pokud je vůbec budete vnímat. V právě v bazarech můžete Cupry pořídit citelně levněji.
Nejsou tedy ani tak vyloženě levné, to si musíme říci rovnou. Jakkoli je samostatná historie dříve sportovní divize španělského Seatu krátká, jde zatím o vůbec nejpovedenější vstup mainstreamové značky do prémiového segmentu za mnoho let. Ceny vozů tedy padají relativně rychle, ale z podobně vysokých met. To potvrzují i kolegové z německého Auto Bildu, kteří protáhli model Formentor, tedy prvotinu Cupry jako samostatné značky, z roku 2021. Vůz měl najeto 74 321 kilometrů, což na tříletý provoz není moc ani málo. Cena pak klesla o víc než 40 procent, což je potěšující, ovšem protože na počátku se jednalo o 48 259 Eur (cca 1 220 000 Kč), nyní je pořád třeba počítat s 27 980 Eury (cca 708 000 Kč). Ale i to je zajímavé, však jen pár let starý, neokoukaný vůz najednou stojí podobně jako nová Octavia Combi 1,5 TSI v základní výbavě.
Tady máte auto s bohatou výbavou, vyšperkovaný 19palcovými koly a v provedení VZ disponujícím přeplňovaným dvoulitrem naladěným na 310 koní. To je výkon, jaký u Škody nedostanete ani v případě vrcholných verzí protežovaných elektromobilů. Jeho přenos pak má na povel výlučně převodovka DSG, o jeho zkrocení se starají brzdy Brembo. Důvodů k nespokojenosti nebylo mnoho, typickým koncernovým neduhem byl multimediální systém MIB. Úplně skvělou vizitku pak ostatně nelze vystavit ani asistenčním systémům. Jsou to tak spíš menší pihy na kráse, nad kterými po takovém poklesu hodnoty mávnete opravdu snadno.
Lze už jen dodat, že na rozdíl od mnou testované jedna-pětky, jejíž potenciál dost sráží zmíněné DSG, kolegové přeplňovaný dvoulitr chválí jakožto zdroj slušné zábavy. Dodávají také, že ani po najetí 74 tisíc kilometrů nedošlo na poškození či opotřebení čalounění. Zavazadelník je přitom dostačující, aby pobral tašky celé rodiny a na zadní sedadla se vejdou i velké děti, nejen ty malé. Pokud tedy zrovna po tomto autě toužíte, pomalu není co řešit, za 700 tisíc bychom si dali říct.



Formentor vypadá stejně jako ostatní vozy španělské značky lákavě, jeho motorový prostor pak nabízí až 310 koní a do zavazadelníku naložíte u čtyřkolek 1 475 litrů. Když jsou u toho navíc ještě bazarové ceny, je pomalu ruka v rukávu. Foto: Cupra
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Řízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025Starý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
30.3.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Brusel už vám jde i po řidičáku. Chce celoevropské zákazy řízení, smysl to nedává z podstaty
před 11 hodinamiTakhle VW reaguje na svůj úpadek? Chce, aby sama řídila i jeho spalovací auta, to ho opravdu nespasí
včeraPokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
včeraGiugiaro vyškolil Teslu, takhle se dělá hranaté auto s nelakovanou karoserií. Vše platil mexický miliardář
včeraTohle je motor W10, který VW kvůli testům nacpal do BMW M5. Auto koupil Slovák, teď na brzdě ukázal, co umí
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 04.01. 21:35 - jerry
- databáze radarů v ČR (a jeden konkrétní v Krchlebích) 04.01. 21:21 - řidičBOB
- Rychlodotazy 04.01. 20:46 - řidičBOB
- Onboard videa 04.01. 20:28 - řidičBOB
- Jednostopé okénko 04.01. 20:20 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.01. 17:05 - řidičBOB
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.01. 13:15 - řidičBOB
- Genesis 04.01. 04:52 - lyly19