Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Srovnání udávaného dojezdu elektromobilů s tím reálným při jízdě stálou rychlostí jim dává tristní vysvědčení
17.8.2022 | Petr Miler
Pokud tohle mají být auta budoucnosti, pak rozhodně ne té naší. Už tak mizerná čísla údajných dojezdů na nabití se i v naprosto umělé praxi stávají ještě více mizernými. O kolik? Klidně i o více než polovinu.
Popravdě řečeno nás fascinuje, že dnes, zrovna v této době někdo se zcela vážnou tváří usiluje o nařízení elektrických aut všem bez rozdílu. Zejména evropský kontinent se ocitl v dekády nevídané nejistotě, však cena elektrické energie na německé burze včera překonala magických 500 Euro za megawatthodinu a stala se jen za poslední rok skoro šestkrát dražší. K tomu je nouze o různé drahé kovy, inflační tlaky způsobené primárně roky rozvolněných fiskálních a monetárních politik tlačí ceny životních nezbytností do stratosféry a do toho někdo s vážnou tváří přijde s požadavkem, že si v ten či onen moment budeme muset koupit mnohem dražší a méně použitelná auta, která budou spotřebovávat onu extrémně drahou elektřinu?
Přijde nám to neskutečně odtržené od reality. Kdyby ona elektrická auta znamenala v jakémkoli podstatném ohledu výrazně lepší řešení, dalo by se to chápat, to je ale jen iluze. Jde o výrobně drahé vozy s nejasnými vyhlídkami na dlouhodobou použitelnost a mizernou bezprostřední použitelností danou kapacitně malými, těžkými a obtížně doplnitelnými akumulátory. Tohle chtít jako povinnost v situaci, kdy tato auta ani ekologicky nic neřeší, nám přijde jako výsměch zdravému rozumu.
Že jde o nekonkurenceschopné řešení, ukazuje prakticky každý test postavený okolo faktů a nikoli dojmů. Němci nedávno změřili, jak daleko ujedou různá elektrická auta při stálých 130 km/h a byla to mizérie non plus ultra. Na trhu dnes prakticky neexistuje vůz, se kterým byste se takto mohli vydat z Prahy do Brna, jezdit chvíli po brněnské metropoli a pak se vrátit domů. A to přesto, že se jedná o pořád naprosto nerealistický test ukazující jízdu konstantní dálniční rychlostí. Kdo takto někam dojede? Pokud nevyrazíte ve dvě ráno, pak asi nikdo nikam, skutečná jízda je plná opakovaných akcelerací a ty znamenají pro dojezd další rány.
Tohle ale víme, kolegové z Auto Evolution si ovšem všimli, že jakkoli Němci precizně změřili takovýto reálný dojezd testovaných elektrických aut, neodvážili se dát jej do souladu s tím udávaným. Znovu - test ve 130 km/h je velmi nenáročné měření, jde jen o jízdu konstantní vyšší rychlostí, ta by neměla mít daleko k datům udávaným výrobcem pro kombinovaným. Jenže má, a jistě proto lidé z Auto Bildu, ač to jindy dělají, toto srovnání do placu nedali.
Američané si tak vyhledali oficiální data dojezdu pro jednotlivá zkoušená auta a výsledkem je srovnání, jehož naši reinterpretaci najdete v tabulkách níže. Hovořit o tragédii je snad i slabé slovo - ačkoli udávané dojezdy jsou zřídka dostačující pro jakékoli jiné využití než relativně krátké každodenní dojíždění do práce, nemluvě o cestách na chaty, výlety či dovolené, ty reálné jsou oproti nim až o více než polovinu nižší.
Skutečně, podívejte se na to sami. Jen jedno nejlepší auto (Genesis GV80) se s rozdílem dostalo pod jednu pětinu, Škoda Enyaq už je skoro o 40 % níž, nejhorší VW, Mercedes a Cupra (Seat) se pohybují okolo poloviny. Jen si to představte - koupíte si auto s 50litrovou nádrží, u pumpy vám dotankují místo plné 25 litrů a řeknou: Jeď! Fór ovšem je, že i na těch 25 litrů dojedete dál než s jakýmkoli elektromobilem z tohoto přehledu...
Toto jako jediný prodávaný typ aut za pár let? Nenechte se vysmát, se současnými akumulátory a možnosti jejich dobíjení to opravdu nepůjde.
Srovnání naměřeného dojezdu elektromobilů v testu Auto Bildu při stálých 130 km/h s udávaným kombinovaným dojezdem dle metodiky WLTP


Grafika: Autoforum.cz, Data: Auto Bild a Auto Evolution
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
včeraMuž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025
Nejčtenější články
Hyundai slíbilo, že svým autům ponechá tlačítka. A podívejte se, co teď reálně provedlo interiéru své poslední novinky
14.7.2025Dojezd elektrických aut ničí jakkoli vyšší rychlost, už dálničních 130 km/h je pro ně vražedné tempo
15.7.2025Žádný sex a video, jen lži: VW prý zavírá továrnu kvůli klesajícím prodejům spalovacích aut, tak se podívejme na čísla
15.7.2025Možná nejujetější moderní auto s manuální převodovkou je k mání. 1 z pouhých 138 kusů vás vrátí do doby, kdy možné bylo vše
15.7.2025Nový kombík Mercedesu si může říkat „generál Failure”. Oproti výchozímu sedanu na něm nespravili nic, přidali ještě ohyzdnější vzhled
15.7.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 08.12. 23:08 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 08.11. 23:04 - delphin
- Pneu koutek 08.11. 21:13 - M.Z.
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 08.10. 23:28 - Truck Daškam
- Onboard videa 08.10. 15:38 - Truck Daškam
- Toyota obecně 08.10. 10:06 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 08.10. 01:06 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 08.09. 17:33 - řidičBOB