Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Stačila jedna chyba a majiteli zánovní Toyoty odešel motor. Oprava stála 970 tisíc Kč, záruka ji nekryje
14.5.2024 | Petr Prokopec
Přístup Toyoty nemá smysl kritizovat, není ostatně těžké pochopit, že automobilka neuzná záruku ve chvíli, kdy škodu autu způsobíte primárně sami. Přesto to ukazuje jak limity samotné jednotky, tak opravdu vysoké ceny oprav.
„Tati, na co je ta páka?“ zeptala se mně včera v autě dcera. Začal jsem jí tedy vysvětlovat, že jde o ovládání manuální převodovky, přičemž ta má za úkol přenést výkon motoru na silnici. Něco takového se ovšem snáze řekne a hůře udělá, neboť pohonná jednotka se točí mnohem rychleji než samotná kola. Proto je zapotřebí soustava ozubených kol, která zajistí, aby odlišné rotace na obou koncích převodovky neroztrhaly motor na kusy. Což se může stát poměrně snadno, stačí jen špatně zařadit.
Co dcera z výkladu odnesla, je ve hvězdách. Na simulátoru jí totiž zatím nejvíce baví demoliční derby, pohled na jednotlivé komponenty motoru prorážející si cestu skrze kapotu by ji tedy nejspíš jen rozesmál. O poznání jinak je na tom ovšem Charlie Holmblad, který si poměrně nedávno koupil Toyotu Corollu GR. Ta dostala do vínku přeplňovaný 1,6litrový tříválec G16E-GTS, který na první pohled není jednotkou, jež by kvůli počtu válců budila kladné emoce. Na ten druhý je tu ovšem výkon až 304 koní.
Japonci přitom tento vůz v Evropě nenabízí, na americkém trhu jej nicméně pořídit lze, a to navíc pouze s manuálem. Máme tu tedy pravověrný hot hatch, jenž je oficiálně k dispozici za 41 515 dolarů (cca 955 tisíc korun), v čemž je zahrnut i poplatek za dodání. Holmblad se nicméně z vozu dlouho netěšil, po najetí zhruba 800 kilometrů totiž během jedné noční jízdy omylem zařadil trojku místo pětky. V té chvíli se jednotka vytočila na 8 900 otáček.
Jak jsme nicméně zmínili, pod kapotou není žádný Wankel, ani vysokootáčkový dvoulitr, jakým svého času Honda osazovala roadster S2000. Místo toho zde máme přeplňovaný tříválec, jehož červené pásmo startuje už na 6 500 ot./min. To je na sportovní model zoufale málo, ostatně zmiňované dvoudvířko bez střechy v takový moment teprve přepínalo na ostrou vačku a mělo před sebou další tři tisíce otáček „hardcore“ jízdy.
V případě Toyoty ovšem došlo na totální destrukci motoru. Servis tak Charliemu oznámil, že oprava bude stát 42 180 USD (970 tisíc Kč), tedy větší částku, než jakou utratil za celé auto, jak shrnují na Carscoops. To měl navíc zkontrolovat technik automobilky, načež ta majiteli oznámila, že záruka danou škodu nekryje. Holmblad ovšem i přesto neustále bombarduje zástupce značky, po kterých požaduje vysvětlení, neboť v minulosti Toyota motor v rámci záruky vyměnila.
Než ovšem začne kdokoli přemýšlet o dvojím metru, je třeba dodat, že předchozí reklamace byly povětšinou spojené s poškozením motoru v důsledku kvalitativních chyb jednotky, nikoli kvůli špatnému zařazení. K tomu pak zjevně muselo dojít ve vysoké rychlosti, přičemž Charlie nejspíše ponechal třetí stupeň zařazen po delší dobu. Jinak si tak astronomickou škodu vlastně ani nedovedeme vysvětlit, zvlášť když nahradit celé auto novým by nakonec bylo levnější.






Corolla GR se bohužel do Evropy nedováží, místo toho je vyhrazena americkému trhu, přičemž jeden z tamních majitelů dostál pověsti, dle které řidiči z USA neumí ručně řadit. Foto: Toyota
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
26.6.20251914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nejnovější články
K mání je dodnes kompletně originální a krásně zachovalá Škoda 100 po teprve 2. majiteli, je to stroj času přímo do roku 1976
včeraNová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
včeraTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
včeraMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
včeraCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva