Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Stáří aut v ČR se dál zvyšuje. Proč je to pochopitelné? A proč to není špatné?
20.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Průměrné stáří aut v ČR se poprvé od roku 1993 dostalo nad 15 let a leckdo nad tím skuhrá. Jenže patnáctileté auto dnes není to samé, co před 23 léty.
Průměrné stáří automobilů v České republice roste, ba co víc, trhá rekordy. V letošním prvním čtvrtletí poprvé za existenci samostatné České republiky, tedy poprvé od roku 1993 překonalo hranici 15 let, dostalo se konkrétně na 15,1 roku. Podle analytika Antonína Šípka, někdejšího ředitele Sdružení automobilového průmyslu, bylo přitom ještě na konci roku 2015 průměrné stáří na hodnotě 14,3 roku.
„Je zřejmé, že ke snižování průměrného věku automobilů přispívají zejména ekonomické nástroje. Počty vyřazovaných vozidel v tuzemsku však naopak dlouhodobě klesají, neboť v ČR v podstatě neexistuje žádný nástroj pro motivaci občanů k vyřazování starých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel,” řekl dále Šípek. Svým způsobem by se s většinou toho, co řekl, dalo souhlasit. Jenže v jiném smyslu než to měl pan Šípek na mysli.
Začněme tedy od začátku - „ke snižování průměrného věku automobilů přispívají zejména ekonomické nástroje”. Samozřejmě, zejména ekodaň může přispět ke snížení průměrného věku aut tak, že bude s okamžitou platností zrušena. Je tomu téměř přesně rok, co jsme se pozastavovali nad tím, že vláda chce zavést ekodaň i na novější auta, konkrétně na taková, která plní Euro III. Takovým krokem zvyšování průměrného stáří aut jen urychlí.
Jak je to možné, když v televizi říkali něco jiného? Snadno - když máte na auto 60 tisíc korun, máte docela omezený výběr a většina aut ve vašem hledáčku bude plnit Euro II nebo III. Takže budete muset k ceně auta připočítat další tři nebo pět tisíc korun za přihlášení. To znamená, že si budete muset vybrat starší a/nebo horší auto. A nebo třeba nekoupíte vůbec nic, protože s cenou zatíženou takovým poplatkem si o moc lepší vůz než máte, nekoupíte.
Stejně tak, prodáváte-li takový vůz, musíte jít s cenou odpovídajícím způsobem dolů, pokud u něj není ekodaň již zaplacená. Leckteré auto tedy majitel neprodá a „dojezdí” ho, prostě jezdí tak dlouho, dokud nevznikne potřeba příliš drahé opravy. A v takovou chvíli ho dá do šrotu. Tomu by odpovídala další Šípkova slova - „počty vyřazovaných vozidel v tuzemsku (...) dlouhodobě klesají”. A dále, ekodaň můžeme vidět jako nástroj motivace nechat si staré auto déle, protože je za rozumnou cenu v podstatě neprodejné a tím nelze získat prostředky na něco novějšího.
O tvrzení, že stará auta jsou „ekologicky a bezpečnostně nevyhovující”, se také dá polemizovat. Jistě, ve chvíli, kdy EuroNCAP rozdává hvězdičky za elektroniku, když by spíš mělo hodnotit chování konstrukce auta při nehodě, starší vůz na tom jistě bude hůř. Ale také třeba bude mít tenčí A-sloupky, takže z něj bude lépe vidět - a vy vůbec nenabouráte, protože pořádně uvidíte, kam jedete.
O ekologické stránce věci můžeme mluvit opravdu dlouho; zasvěceným stačí jedno slovo - Dieselgate. Není reálně možné označit nová auta za paušálně ekologičtější než ta stará, ne po tom, co vyšly najevo podvody Volkswagenu, co je v hledáčku Renault a Opel, co podobné podvody přiznává Mitsubishi a Suzuki. Stará auta splňují normy platné v době svého vzniku, nic víc po nich nemůžeme chtít.
Přihlédněme ovšem k té nejpodstatnější věci - jak dnes vypadá 15 let staré auto a jak vypadalo v roce 1993 či ještě v roce 2000. Tehdy byla většina takto starých vozů nutně něco jako Škoda 120, dnes je patnáctiletý vůz třeba první Octavia, kvalitně postavené auto, také třeba BMW řady 3 E46, o kterém stále sní nejeden fanda nebo i Passat B5.
Tyto vozy pocházejí z doby, kterou mnoho lidí považuje za vrchol motorismu, kdy auta byla dobře vybavená, silná a kvalitní, ale ještě nebyla tolik svázána emisními nařízeními. Také ještě nenastoupila doba hledání takových úspor při výrobě, mj. kvůli stále přísnějším regulacím. Auta z této doby mívají robustní konstrukci a už také bývají odolná proti rzi, proto se jich majitelé nechtějí zbavovat. Auto staré 15 let dnes prostě není to samé, co dříve a nemusíme nutně hledat extrémně zajímavé typy.
Zkrátka není 15 jako 15 a žehrat nad zvyšujícím se průměrným stářím aut je ospravedlnitelné leda když hranice vašeho světa začínají a končí v excelové tabulce. Nebo snad má někdo logický argument, proč se dnes zbavovat třeba pěkného BMW 3 E46?


















Tohle krásné BMW 330i brzy bude mít 15 let. Dodnes je ale mnohem lepší než leckteré zbrusu nové auto
Zdroj: ČTK
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nejnovější články
Lamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před 2 hodinamiToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před 3 hodinamiNakládání Izraelců s elektromobily během konfliktu s Íránem připomíná další z jejich přehlížených rizik
před 5 hodinamiPorsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 6 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 13:52 - pavproch
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales