Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie jmenovala největší držáky, které nejčastěji najíždí přes 400 tisíc km, odhaluje recept na dlouhověkost
8.5.2023 | Petr Miler
Je na jednu stranu pochopitelné, že lidé touží po autech s nájezdem pod 100 tisíc km, chléb se ale dnes v případě životnosti láme úplně jinde. Tyto vozy nejčastěji zvládají čtyřnásobek a ukazují, že staré dobré recepty nepozbyly nic na své platnosti.
Studie americké firmy iSeeCars se už tradičně soustřeďuje na vozy, které dominují v oblasti výdrže. Její metodika bývá jednoduchá - firma analyzuje data o prodejích obrovského množství ojetých aut (tentokrát jich bylo neskutečných 260 milionů!) a zajímá se o to, s jakým nájezdem byl ten který vůz prodán. K tomu stanoví určité hranice a zkoumá, kolik automobilů jakého typu takovou mezi překročilo.
Poslední analýza je skutečně monstrózní, neboť rozebrala data o prodejích ojetin v USA mezi roky 2012 a 2022. Tedy za dlouhých 10 let, proto bylo také prodaných vozů tolik. Cílem bylo zjistit, které modely nejčastěji dosahují nájezdu přes 250 tisíc mil, tedy přes 400 tisíc kilometrů. Pokud nějaké auto takové kilometry ujede a ještě je na prodej, je jasné, že je trvanlivé, však řada vozů se takového čísla na tachometru jednoduše nikdy nedožije a ještě dříve skončí ve šrotu.
Výsledkem je pořadí jednotlivých modelů podle zastoupení takových ojetin v nabídce. Probíhat studie čistě v Evropě, dočkáme se na předních místech lokálních doyenů - starších Volv, Mercedesů nebo větších Volkswagenů. Jenže studie bere v potaz nejen vozy, které se prodávají také v Evropě, ale i mnohé jiné, které jsou k mání pouze či hlavně v USA. A odhaluje jednoduchý recept na dlouhověkost, na který jsme na starém kontinentu tak trochu zapomněli.
Nejlepších 23 modelů je mix rozličných aut různých tříd, z nichž - jistě k překvapení mnohých - pouhá čtyři bylo možné standardním způsobem koupit v Evropě resp. v zemích Evropské unie. Alespoň dříve to byla Toyota Land Cruiser, byť ta v mezičase z trhů EU zmizela, dále jde o Hondu Accord, který si také sbalil fidlátka. Honda CR-V stále v prodeji je, na její současné pojetí bychom ale z hlediska trvanlivosti nesázeli, poslední útěchou se tak zdá být Subaru Outback, které k dispozici a pořád si na nic nehraje.
Jistě i řada evropských vozů vydrží hodně, s níže vyjmenovanými vozy se ale jednoduše nemohou statisticky rovnat, neboť ačkoli jsou mnohdy ve stejné podobě k mání i za oceánem (třeba Mercedes třídy E, Audi A6 nebo BMW řady ř, ať zmíníme aspoň pár), mezi „smetánku držáků” nepromlouvají. V minulosti jsme ostatně tento aspekt detailně probírali dříve - nejdražší součástí auta je motor a ten má tím větší tendenci předčasně kapitulovat, čím je komplikovanější. Objemnější a jednodušší motory, které je možné prodávat v USA, tak dláždí cestu k lepší trvanlivosti, o které si vozy dostupné v Evropě mohou nechat jen zdát.
První místo ovšem patří Fordu F-350, což je trochu nefér, neboť jde už přinejmenším o poloviční náklaďák, který logicky jezdí déle. Následuje už zmíněná Toyota Land Cruiser jako první skutečný osobák, za ní pak najdeme hned dvojici dalších osobních Toyot. Příčky od pětky dál okupují opět (a opět ne zcela férově) Ford F-250, Honda, znovu Toyota, znovu spíše nákladní modely GMC a Chevroletu a další Toyota. Úplně celý žebříček je přehlídkou aut japonské a americké provenience.
Podívejte se na kompletní výsledky níže, je to zajímavá statistika. Teoreticky by mohla usnadnit výběr dalšího automobilu, ale jak jsme již zmínili, oficiálně se do České republiky dovážela nebo dováží jen čtveřice zmíněných aut. Individuálně sem bylo přivezeno kde co, takže není problém sehnat ani jiné typy, nebo vybírat přímo v USA a vysněný vůz si sem nechat dovézt.
I tak je tato studie poučná - pakliže chcete auto co nejtrvanlivější, volba jednodušší techniky bude rozumná. Motor 0,9 se třemi válci a podobným počtem turb prostě není předurčen k tomu, aby vydržel sloužit věky, ať už se na jeho papírovou spotřebu dívá jakkoli hezky. Kdo toto tvrzení popírá, o autech z dlouhodobého hlediska zjevně neví nic.
23 statisticky nejtrvanlivějších aut pro rok 2023 dle iSeeCars

Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: iSeeCars
Většina aut z tohoto přehledu je Evropě zapovězená, jakkoli narazit v prodeji lze na kterékoli z nich. Běžně dostupná v širších počtech jsou tato čtyři, z nichž vybrané generace relevantní pro tento přehled vyobrazují fotografie. Foto: Automobilky
Zdroj: iSeeCars
Bleskovky
Nejdražší Bugatti historie je prodáváno s pomocí fotek, za které by se styděli i lidé inzerující na Bazoši
před 8 hodinamiNejméně jeden člověk používá zdánlivě absurdní terénní sporťák Lamborghini k tomu, k čemu byl stvořen
včeraNěmec si udělal zjevně legrační napodobeninu policejního vozu s nápisem Folizei, udělali u něj domovní prohlídku a auto mu sebrali
16.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Testy WSBK - Jerez 2. den včera 19:37
- Honda WN7: elektrický motocykl včera 12:45
- Testy WSBK - Jerez 1. den 16.9.2025
- Test MotoGP v Misanu 15.9.2025
- Ducati Diavel V4 RS a Multistrada V4 RS 2026: absolutní vášeň 15.9.2025
Nejčtenější články
Ford chce rozjet revoluci ve výrobě aut, dnes je ale vyrábět neumí. Letos vyhlásil už 104. svolávací akci!
20.8.2025Lamborghini dokonalo obrat o 180 stupňů. Teď se kaje a slibuje, že motory V12 ponechá v prodeji i dlouho po roce 2030
20.8.2025Ilustrace ukazují, jak by nová Škoda Octavia Combi mohla vypadat ještě před jejím zářijovým odhalením
20.8.2025Mercedes se nedokáže zbavit svých skladových elektrických propadáků, dává na ně slevy až skoro 1,3 milionu Kč
20.8.2025Němečtí dealeři odhalili čachry s prodeji elektromobilů, ve skutečnosti vůbec nejsou takové, jak naznačují oficiální čísla
20.8.2025
Živá témata na fóru
- Auto kolem 500tis.Kč 09.18. 12:39 - Zajda
- Onboard videa 09.18. 09:17 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 09.16. 15:35 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.16. 15:06 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 09.16. 13:16 - tommas
- Rychlodotazy 09.15. 21:09 - HondaMan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.15. 18:48 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 09.15. 14:11 - pavproch