Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Studie zkoumala, zda vám brýle se žlutými čočkami skutečně pomohou při jízdě v noci
9.8.2019 | Mirek Mazal
I u nás se pravidelně můžeme setkat s propagací brýlí se žlutými čočkami coby vhodným příslušenstvím pro bezpečnější jízdu v noci. Studie něco takového nepotvrzuje, ba naopak.
Účinnost žlutých čoček při jízdě za šera či ve tmě je předmětem diskuzí už od 50. let 20. století. Mezi výhodami bývá uváděno filtrování intenzivního silničního osvětlení a vývěsních štítů, dále zlepšení jasnosti vidění a také snadnější rozpoznávání špatně osvětlených předmětů. Tento efekt žlutých čoček nikdy nebyl věrohodně prokázán, nebyl ale ani zcela vyvrácen, a tak je tento řidičský doplněk stále nabízen i v České republice třeba na čerpacích stanicích.
O jejich účinku ovšem panuje v odborných kruzích dlouholetá skepse. Například ve Spojených státech tamní Federální obchodní komise zakázala jejich prodej jako prostředku pomáhajícímu k bezpečnější jízdě. Dokument z roku 1997 uvádí, že taková tvrzení nejsou vědecky podložená. A už studie z roku 1972 došla k závěru, že použitím zbarvení se nejspíše jen zvyšuje práh očního rozlišování kontrastu a zraková ostrost.
Až závěry nejnovějšího bádání harwardských vědců publikované v magazínu JAMA Ophthalmology ale vnášejí do věci jasno, když jednoznačně tvrdí, že žluté či oranžové hledí může nehody leda způsobovat. Nosit brýle se žlutými sklíčky během noční jízdy prý nepomáhá řidičům rychleji reagovat například na chodce a nemůže pomoci bezpečnější jízdě v noci.
Alex D. Hwang se svými kolegy z Harvardské lékařské fakulty otestoval vliv žlutého výhledu za typických podmínek noční jízdy, zejména když se objeví chodci. Autoři nových poznatků použili pohyblivý simulátor špatně nastavených čelních reflektorů. Dále bylo potřeba najít 22 dobrovolníků ve věku 21 až 80 let, kteří byli rozděleni do tří skupin (2 skupiny mladých lidí a 1 skupina starších).
Všichni účastníci absolvovali osm testů nebo scénářů řízení, z nichž každý trval 10 minut. Během testovacího procesu každý vyzkoušel čtyři typy brýlí - tři se žlutými skly z běžné konfekce jedny byly obyčejné, tedy nezabarvené. Zkušební postup proběhl ve dvou fázích - s nebo bez simulace protijedoucích světlometů a lidé museli vydat signál okamžitě po spatření chodce před sebou.
Ani jednou nebyla reakční rychlost při nošení brýlí se žlutými čočkami lepší ve srovnání s použitím klasických průhledných brýlí. Doporučovaná skla naopak zpomalovala reakci mysli o zlomky vteřin, ale tento rozdíl byl podle vědců statisticky nevýznamný. Co naopak může být významné, je mylná důvěra v ně.
Alex Hwang k výsledkům studie řekl: „Ať už máte čočky žluté, červené, nebo modré, všechny odfiltrují část spektra v podstatě stejně jako při nošení slunečních brýlí. I když použití žlutých nočních čoček dává uživateli pocit světlejšího obrazu, tak nezlepšují vidění. Věříme, že mohou noční jízdu učinit nebezpečnější, protože mohou vyvolat pocit nadměrné důvěry.”
Ušetřit si peníze za investici do tohoto doplňku a zachovat si čisté hledí se tak zdá být tím nejvhodnějším, co můžete udělat. A to i pokud máte pocit, že vám žluté brýle pomáhají - realitu tento pocit podle vědců nereflektuje.
Brýle se žlutými skly nepomáhají lepšímu vidění v noci, říkají po dekádách diskusí jednoznačně vědci
Zdroje: Medical Xpress, JAMA Ophthalmology
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nejnovější články
- K mání je překrásná vzpomínka na dobu, kdy VW skutečně dělal auta pro lidi, téměř netknutý Golf s unikátním motorem
před hodinou - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva