Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Tady je ten nejpádnější důvod, proč chtít modernější auto místo staršího
11.5.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Není těžké podlehnout kouzlu starších aut a dalších výhod, která se k jejich koupi a provozu vážou. Pokud jde ale o bezpečnost, jsou ta novější úplně jinde. Data NHTSA ukazují, jak moc.
Jsou nové automobily lepší než ty staré? Odpověď na tuto otázku se bude lišit v závislosti na osobě, které ji položíte. Řada lidí řekne, že ano, neboť nyní mohou dostat třeba masážní strojek zabudovaný v sedačce nebo připojení k internetu, které jim umožní zůstal online i během řízení. Že je to zvrácené, říkáte? Inu, pak nejspíše patříte k té sortě lidí, která favorizuje spíše starší vozy, kde sice moderní vymoženosti nenajde, ovšem vynahradíte si je poněkud emotivnějším svezením.
Existuje ovšem jedna oblast, kde asi oba tábory budou souhlasit s tím, že nová auta skutečně jsou lepší než ta stará - bezpečnost. V tomto ohledu stačí vzpomenout na statistiku australské organizace ANCAP (obdoba Euro NCAP), dle které kupříkladu na vozy vyrobené před rokem 2000 připadá 33 procent všech fatálních nehod. Tato auta jsou přitom na celkovém vozovém parku zastoupena pouze 20 procenty. Šance, že v nich zemřete, je tak čtyřikrát vyšší než u těch nových.
Se svou trochou do mlýna na tomto poli nyní přišla americká NHTSA, která pracuje s ještě nesrovnatelně větším množstvím dat. Pravda, na odhalení faktu, že za volantem starších vozů dochází častěji k fatálním úrazům, asi není třeba geniálních vědců. Nicméně organizace tento fakt podpořila zajímavými čísly, na které je třeba si trochu blíže posvítit. Dokazují, že pravděpodobnost, že zemřete při havárii staršího vozu, je opravdu výrazně vyšší.
Na rozdíl od australské studie na to u NHTSA šli jinak. Sledovali zejména to, jak velké procento pasažérů auta je zabito či zraněno v závislosti na jeho věku při fatálních nehodách, kterých se účastní. NHTSA navíc nebrala v potaz pouze osoby usmrcené přímo na místě havárie, ale i takové, které zemřou do 30 dní po nehodě, neboť je zde velká pravděpodobnost, že se tak stalo právě v jejím důsledku.
Zmínit je rovněž třeba skutečnost, že studie monitorovala nehody, které se uskutečnily v letech 2012 až 2016. Od té doby vývoj automobilů samozřejmě ještě pokročil, ale to teď není důležité. Z dat, která máme k dispozici, umírá za volantem aut vyrobených před rokem 1984 v průměru 55 procent posádky, pokud se vůz dostane do nehody, při které někdo zahyne. U vozů modelových let 2013 až 2017 průměr činí pouze 26 procent a mezi těmito dvěma extrémy pravděpodobnosti úmrtí postupně klesá, jak ukazují tabulky níže.
V těch je vidět i absolutní počet obětí. Jak je vidět, aut vyrobených před rokem 1984 již ve Státech mnoho nejezdí, a pokud ano, jejich majitelé nehavarují tak často. Nicméně pokud se tak stane, jejich šance na přežití nejsou zdaleka takové jako u moderních vozů, kde je sice daleko vyšší počet fatálních nehod, ovšem i samotných aut v oběhu.
Pokud se tedy chystáte na obměnu svého vozového parku, zcela jistě byste měli mít na paměti slova zástupkyně šéfky NHTSA Heidi King. Ta v reakci na zjištěné výsledky uvedla, že „zákazníci by měli nakupovat svá auta v souladu se svým individuálním životním stylem, rozpočtem a potřebami. Vždy by ale měly dbát také na správnou investici do bezpečnosti.“



Americká organizace NHTSA zveřejnila statistiku, která dokazuje, o kolik více lidí umírá při nehodách za volanty starších aut. Data ukazují procento zemřelých pasažérů vozu při smrtelných nehodách, tedy pravděpodobnost, s jakou v autě zemřete, když už se dostane do nehody, ve které došlo k fatálním zraněním
Starší graf ANCAPu pro změnu ukazuje vztah mezi stářím aut a počtem obětí dopravních nehod vyjádřený procentem zemřelých vzhledem k počtu registrovaných vozů toho věku
Že jsou nová auta bezpečnější než ta stará, ukázalo i někdejší srovnání Toyoty Corolla z let 1998 a 2015, opět z dílen australské organizace ANCAP, to ale ilustruje velmi názorně
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
VW chce zastavit kolaps v Číně s pomocí trojice novinek, nejspíš to znovu bere za špatný konec
10.4.2025Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.10. 07:08 - Brus
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch