Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Technik popsal fígly, kterými nejsnáz snížíte spotřebu paliva vašeho auta
1.12.2019 | Mirek Mazal
Není nikdo rozumný, kdo by nechtěl jezdit s co nejnižší spotřebou, ať už má hluboko do kapsy, nebo ne. Jak spotřebu snížit co nejsnáze? Stačí zapojit hlavu, ruce a nohy.
Spotřeba paliva je u automobilu vždy sledovaným aspektem, i když se někteří tváří, že je nezajímá. Věříme, že pro mnohé není podstatné, jestli jejich vůz jezdí za 5,5 nebo 6 litrů paliva, stěží ale bude i relativně bohatému člověku ukradené, jestli jde o 15 nebo 25 litrů. Zejména při větších nájezdech lezou výdaje na palivo hodně do peněz a i kdyby ne, proč za něco platit více, než je nezbytně nutné? Na nesmyslné rozhazování není dostatečně bohatý nikdo.
Nejde navíc jen o nutnost platit pohonné hmoty, ono je časem obtěžující dokola myslet i na dostupnost čerpacích stanic třeba v noci nebo jen ve chvíli, kdy se prostě člověku nechce zase vystupovat, tankovat, utrácet a v závěru nadávat malé nádrži vyprazdňující se dvouciferným číslem za každých sto kilometrů.
Pomineme-li výběr nového vozu s nízkou spotřebou a velkou palivovou nádrží, existuje několik postupů, které zvyšují dojezd neboli snižují apetit každého automobilu bez ohledu na pohon benzínem, dieselem, plynem, elektřinou, zkrátka čímkoli. Pět hlavních fíglů shrnul náš přítel Jason Fenske, technik z Engineering Explained a byla by škoda si je neprojít. Tady jsou jeden po druhém.
1. Předvídavost
První rada by se dala nazvat předvídavostí, protože Jason na dojezdu k semaforu ukázal, že není potřeba držet plyn a poté náhle brzdit. Lepší a úspornější je rovnou snížit rychlost vozidla a s tímto tempem dojet na červenou. Světelný signál nedovoluje pokračovat v jízdě, proto není kam spěchat a v dané chvíli nastává nejlepší příležitost ke zpomalení čili snížení spotřeby. V nejlepším případě zatím padne zelená, což znamená plynulé pokračování v jízdě bez zbytečného zastavení vozidla a následného rozjíždění, v horším bude třeba stejně zastavit. I to ale bude výhodnější než k červené sprintovat.
Je to jedna situace z mnoha, podobných příležitostí ušetřit skýtá každodenní provoz bezpočet, předvídavost dokáže se spotřebou auta hodně zahýbat i při úplně stejné rychlosti přesunu.


2. Snížení průměrné rychlosti
Pokud dosažení určité rychlosti není nezbytné,dá se spotřeba citelně snížit i nepatrným zvolněním. Zvlášť v některých momentech zkrátí vyšší rychlost dobu dojezdu do cíle o minimum, ale řádově minutový náskok se hodně prodraží. Jason ukázal srovnání jízdy rychlostí 80 mph (129 km/h) a 75 mph (121 km/h). Varianta pomalejší o 6,7 % šetří 21,4 % výkonu motoru s blahodárným účinkem na spotřebu. Trasa dlouhá 1 200 mil (1 931 km) bude překonána za 16 hodin místo 17, spotřeba ale klesne o pětinu.
3. Sjíždění kopců bez plynu
Při brzdění motorem a jízdě bez plynu se zařazeným rychlostním stupněm mají moderní auta nulovou spotřebu. Všeříkající fakt se využívá denně v mnoha vzniklých situacích jízdy z kopce, v koloně, před křižovatkou, do zatáčky apod. Pochopitelně, někde se vyplatí jen vyřadit, dojíždět do místa, kde vás čeká zpomalování nebo úplné zastavení se ale vždy vyplatí se zařazenou rychlostí bez plynu.
4. Plynulé přejíždění kopců
Silniční stoupání s následným klesáním dokáže cvičit se spotřebou i technikou. Jason upozornil na pozvolnější tempo stoupání tak, aby řidič z vrcholu dolů nemusel zbytečně brzdit, tedy opotřebovávat brzdy a plýtvat benzínem. Opět se vracíme k plynulosti jízdy, která je základním stavebním kamenem úspory paliva, v kopcích se projevuje opravdu výrazně.
5. Včasné řazení
Vytáčení motoru do vyšších otáček přeskakuje fázi ideální účinnosti pohonného ústrojí, proto roste potřeba vstřikovat více paliva. Jason radí k řazení těsně nad nízkými otáčkami a doporučuje udržovat vyšší převodový stupeň a zároveň nižší průměrnou rychlost klidného tempa. Nebláznit, předvídat, myslet - tři společné jmenovatele všech pěti bodů by se daly shrnout do univerzálního receptu. Výsledkem může být spousta ušetřených peněz každý měsíc.
Zdroj: Engineering Explained@Youtube
Bleskovky
BMW začalo s poslední novinkou potichu používat nové logo, nevšiml si toho skoro nikdo
včeraMožná bude stačit málo, aby se z designově katastrofálních nových Mercedesů stali krasavci
12.9.2025Příplatkové karbonové stěrače na Porsche 911 jsou výsměch v době, kdy auto s faceliftem nabralo 82 kilo jako nic
11.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem sprintu v Misanu Bezzecchi, MM93 crash včera 15:23
- Filip Salač si vyjel 6. řadu pro nedělní Misano včera 14:00
- PP v Moto3 pro Perroneho včera 13:27
- Pole Position získal Marco Bezzecchi včera 11:32
- Marc Marquez před trojicí Italů 12.9.2025
Nejnovější články
Zatímco majitelé nejlepších předchozích M5 prodávají svá auta se ziskem, kupec nového „parníku” BMW přišel za 320 km o 400 tisíc
včeraFord už v krizi chystá náhradu za zaříznutý Focus. Zkuste se nesmát. Anebo nebrečet
včeraŠéf Opelu si přestal brát servítky, naplno popsal absurditu umělého zdržování aut v EU
včeraČíňané prodávající auta i v Česku ukázali svůj Rolls-Royce pro chudé, je to velký luxus za cenu obyčejné Škody Superb
včeraNení velký, se srazí... Se zdí. Do té posílají své majitele auta vietnamského nudlového miliardáře, všechna teď musí do servisů
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 09.13. 19:05 - Truck Daškam
- Fiat a vše kolem nich 09.13. 14:58 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.13. 10:38 - pavproch
- Pomoc s výběrem auta na denní dojíždění 09.13. 06:22 - annawonka
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.12. 16:01 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 09.12. 05:16 - AndreGlenn
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 09.12. 05:11 - JohnnyBryan
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 09.11. 11:38 - řidičBOB