Tesla vyrábí daleko nejnekvalitnější auta na trhu, říká studie, je zcela mimo tabulky

Tesla se poprvé objevila ve výsledcích studie kvality nových aut společnosti J.D. Power a v podstatě jen potvrdila to, na co si majitelé léta stěžují. Její auta jsou nekvalitní jako žádná jiná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Tesla vyrábí daleko nejnekvalitnější auta na trhu, říká studie, je zcela mimo tabulky

28.6.2020 | Petr Prokopec

Tesla vyrábí daleko nejnekvalitnější auta na trhu, říká studie, je zcela mimo tabulky

/

Foto: Michael Simari, Car and Driver

Tesla se poprvé objevila ve výsledcích studie kvality nových aut společnosti J.D. Power a v podstatě jen potvrdila to, na co si majitelé léta stěžují. Její auta jsou nekvalitní jako žádná jiná.

Initial Quality Study (IQS) společnosti J.D. Power je asi nejznámější studie zaměřená na kvalitu nových aut. Není postavena na názorech redakce či jiných odborníků, mapuje spokojenost samotných s novými vozy po devadesáti dnech vlastnictví. Pro letošek vychází ze zpětné vazby 87 282 nových majitelů, oproti předchozím třiatřiceti ročníkům ale došlo k rozšíření záběru studie, jež nyní zahrnuje 223 otázek v devíti kategoriích. Na jejich základě pak jako již tradičně došlo k sestavení indexu počtu problémů na sto vozů (PP100), kdy nižší skóre logicky odkazuje na vyšší kvalitu.

Právě ono rozšíření stojí za zhoršením celkových výsledků. Zatímco dříve nebylo pro některé výrobce a modelů neobvyklé dostat se pod úroveň stovky problémů na sto vozů, což mohlo znamenat, že někteří majitelé za první tři měsíce nezaznamenali jedinou oblast hodnou kritiky, nyní jsou skóre horší. Je ovšem třeba dodat, že důvod často nespočívá jen v kvalitě samotného vozu, ale také v majitelích, kteří nakupovali takříkajíc očima.

Dokládá to ostatně skutečnost, že takřka čtvrtina veškerých problémů je spojena s multimédii. Majitelé si přitom stěžují hlavně na hlasové ovládání, funkce Android Auto či Apple CarPlay, vestavěné navigace či dotykové obrazovky. Tomu všemu jde ale předejít tak, že si ten či onen systém jednoduše neobjednáte, nebo si jej vyzkoušíte u dealera a předem zjistíte, který výrobce integraci zvládl lépe a který hůře.

Že tyto systémy jsou častým zdrojem potíží, dokládá i fakt, že se na prvním místě umístil Chevrolet Sonic. Tedy malý a jednoduchý hatchback s minimem moderní výbavy, který byl před stažením značky z evropských trhů na starém kontinentu k mání pod názvem Aveo. K mání je od 16 720 USD (necelých 400 tisíc Kč), za což nabízí nezbytnou základní výbavu a přeplňovanou jedna-čtyřku s šestistupňovým automatem.

Toto téma ale již ponechme stranou, místo toho se budeme soustředit na jednotlivé značky a modely. Začneme u výrobců, mezi něž byla poprvé zařazena také Tesla, byť hodnocení majitelů v jejím případě není tolik, kolik by mohlo být. Kalifornská automobilka totiž společnosti J.D. Power v patnácti státech zakázala obeslat její majitele dotazníkem. Pokud si přitom uvědomíme, že Elon Musk se kvalitou neustále holedbá, může se tento krok zdát překvapivý, se znalostí pravidelných stesků majitelů právě nad kvalitou aut americké automobilky ale překvapí jen stěží.

Doug Betts, prezident automobilové divize J.D. Power, dodává, že získáno bylo dost dat ze zbývajících pětatřiceti států. A jak se dalo očekávat, Tesla dopadla opravdu prachbídně. Opakovaně jsme v článcích, jako je ten výše odkazovaný, zmiňovali, že žádná jiná automobilka ze západního světa si dnes nedovolí předat zákazníkovi tak nekvalitní nové auto. Není tedy divu, že s hodnocením 250 PP100 skončila na absolutně posledním místě a potíží je tak moc, že se standardním grafickým znázorněním nevešla ani do tabulky. Nemalou měrou tak ztrácí na předposlední Land Rover (228 PP100), který je podobnými potížemi též vyhlášen. Nepočítáme, že na fanoušky značky bude mít toto zjištění jakýkoliv vliv, pro diskuze s nimi popírající problémy s kvalitou je to ale dobrý argument.

Můžeme se také ptát, jak velký vliv bude mít studie na další značky. Na rozdíl od minulosti totiž třeba takové Porsche skončilo se 186 PP100 těžce v podprůměru. Ovšem zrovna tato automobilka asi nebude mít o odbyt nouzi. S tím samým ovšem mohou počítat také Dodge a Kia, jež se 136 PP100 skončily na prvních dvou místech. A dá se předpokládat, že Genesis jako první luxusní značka se 142 PP100 také osloví více zákazníků.

Přesunout se můžeme k jednotlivým modelům, kdy o Chevroletu Sonic již byla řeč. Nyní se proto zaměříme hlavně na Jaguar E-Pace, který jako první model britské značky získal prvenství v příslušném segmentu. Skóre 159 PP100 je přitom o poznání lepší než u ostatních vozů automobilky. Podobně je na tom třeba BMW řady 8 nebo SUV X6, zatímco takové Toyotě dělá radost Tundra a Lexus GS.

Za bližšími daty vás odkážeme na níže přiloženou grafikou, pročež my už jen dodáme, že studie hodnotí také továrny. V tomto ohledu na první příčce skončil čínský podnik General Motors, což je dalším z mnoha překvapení, neboť vozy z dálného východu lidé dosud měli spíše za tragické. To ale zjevně není případ Buicku Envision, který se ve Státech mimo jiné prodává i jako Chevrolet Equinox.


Tesla vyrábí daleko nejnekvalitnější auta na trhu, říká studie, je zcela mimo tabulky - 1 - J.D. Power 2020 IQS USA 01Tesla vyrábí daleko nejnekvalitnější auta na trhu, říká studie, je zcela mimo tabulky - 2 - J.D. Power 2020 IQS USA 02Tesla vyrábí daleko nejnekvalitnější auta na trhu, říká studie, je zcela mimo tabulky - 3 - J.D. Power 2020 IQS USA 03Tesla vyrábí daleko nejnekvalitnější auta na trhu, říká studie, je zcela mimo tabulky - 4 - J.D. Power 2020 IQS USA 04Tesla vyrábí daleko nejnekvalitnější auta na trhu, říká studie, je zcela mimo tabulky - 5 - J.D. Power 2020 IQS USA 05
J.D. Power vypustila novou studii, ve které poprvé figuruje i Tesla. Nepřekvapivě je naprosto suverénně na posledním místě. Grafika: J.D. Power

Zdroj: J.D. Power

Petr Prokopec

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše