Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Teslu Model 3 si jako ojetou rozhodně nekupujte, radí nová studie Američanů
2.4.2021 | Petr Prokopec
Koupě ojetého vozu je obvykle vnímána jako cesta k výhodnější koupi než v případě pořízení nového auta a často tomu tak skutečně je. V některých případech je ale lepší se ojetině vyhnout.
Před necelými dvěma týdny jsem vyrazil na výpravu napříč skoro celým Českem až ke slovenským hranicím. Důvodem pochopitelně nebyla snaha vyzkoušet, zda někdo opravdu hlídá okresy. Místo toho mě jeden známý pořádal, abych mu pomohl s koupí ojetého automobilu. Za normálních okolností bych jej přemlouval, abychom to nechali na jindy, aktuálně ale prochází nelehkou životní situací a chtěl si udělat alespoň radost Jeepem Wranglerem.
Zatímco samotná cesta a vlastně i převzetí auta proběhly bez problémů, složitější bylo předchozí hledání vysněného kusu. Pokud si totiž kupujete třináct let starý off-road, jednoduše nečekáte, že vás vyjde na větší částku než nová vrcholná Škoda Fabia ve výbavě Monte Carlo, která z vašeho účtu odečte 437 900 Kč. Wrangler si nicméně drží cenu, a tak nakonec jen díky nevhodnému laku se povedlo usmlouvat o něco nižší částku.
K tomuto zážitku mě vrátila nová studie společnosti iSeeCars, která prověřila 2,6 milionu aut prodaných mezi srpnem 2020 a polovinou letošního března. Ta se zaměřuje na rozdíly mezi cenami nových a ojetých aut a odhaluje ty modely, po kterých byste vlastně v bazarech ani pátrat neměli. K mání jsou totiž jen o trochu levněji, než tomu bylo v showroomu s novými vozy. A jak už asi na základě úvodu článku tušíte, Wrangler mezi ně rozhodně patří.
Ještě než se ovšem k danému přehledu dostaneme, je třeba ještě o trochu více nahlédnout do zákulisí. Společnost iSeeCars totiž jako nová brala auta modelových let 2020 a 2021, zatímco ojetinami byly ty z let 2019 a 2020. Suma sumárum zde tedy mluvíme ve všech případech o buď zcela nových nebo zánovních vozech, čímž se vysvětluje, proč jsou cenové rozdíly zejména na vrcholných příčkách minimální.
Nyní ale již bez dalšího zdržování můžeme zamířit k slibovanému žebříku. Tomu vévodí Tesla Model 3, u které rozdíl mezi novým a ojetým vozem činí pouhá 2,1 procenta ceny neboli 923 dolarů (cca 20 530 Kč), což jsou velmi malé peníze. Stojí za tím hned několik faktorů, z nichž jedním je to, že Tesla modelový rok 2020 výrazně zlevnila. A ojetin na trhu není zase tolik, což je spolu s dále zmíněným též podstatný faktor.
Tím se dostáváme ke zbytku startovního pole, ve kterém figurují vozy jako Toyota Tacoma a 4Runner či již zmiňovaný Wrangler. To jsou žádaná auta z historického hlediska, velký zájem o ně je tak plně pochopitelný. Navíc Jeep Wrangler je ikona svého druhu, díky čemuž si drží nadprůměrnou hodnotu.
Zmínit můžeme také Kiu Telluride a Hyundai Palisade, které začínají být důkazem, že již ani Korejci nejsou automaticky spojováni s lácí. Tyto modely totiž často dominují žebříčkům nejrychleji prodávaných ojetin, aniž by zákazníky odradily jejich poměrně vysoké ceny. Vlastně tak není překvapivé, že mezi novým a ojetým vozem je v prvním případě pouze 5,7procentní a ve druhém 9,8procentní rozdíl.
Stejně jako společnost iSeeCars přišla s žebříčkem nejmenších rozdílů, tak tu máme i tabulku těch největších. A zatímco v první řadě se s výjimkou Tesly mluvilo především o SUV či pick-upech, nyní tu máme především sedany. Na vrcholu totiž najdeme hned tři (BMW 5, Hyundai Sonata, Infiniti Q5), další ovšem trůní uprostřed a na chvostu tabulky.
V tomto kontextu je třeba dodat ještě jeden faktor, který je na rozdíl od amerických dat, která vám předkládáme spíše pro zajímavost, velmi relevantní i u nás. A tím je slevová politika prodejců. Zatímco Tesla prodává auta jen za ceny, které najdete v jejích prezentačních materiálech, takové BMW nemá problém se slevami i přes 20 % oproti ceníkovým hodnotám, vždy záleží na povaze modelu a zákazníka.
Publikovaná data jsou tedy na jednu stranu trochu ošidná, neboť neukazují rozdíly mezi dvěma reálnými cenami, ale mezi cenou ceníkovou (která může a nemusí být realitě značně vzdálená) a udávanou cenou ojetiny (která také nemusí být tou finální, velké rozdíly tady ale v praxi nebývají). Na druhou stranu ale správně ukazuje jinou podstatu věci - některé roční ojetiny nabízené se zdánlivě vysokými slevami jsou ve skutečnosti pořád drahé, protože prakticky stejnou cenu dostanete na nový vůz.
Stejně jako bychom vám tedy nedoporučili koupi roční Tesly se slevou 2 %, nedoporučili bychom vám ani koupi roční Škody se slevou 15 % nebo BMW se slevou 20 % - k velmi podobným cifrám se dostanete u dealera nových vozů a můžete si koupit auto, jaké chcete vy, ne jaké vám naspecifikoval někdo jiný.
Auta s nejmenšími a největšími rozdíly mezi cenami nových a lehce ojetých kusů
Společnost iSeeCars prozkoumala 2,6 milionu nových a ojetých aut, aby zjistila, které modely od sebe dělí nejnižší a naopak nejvyšší rozdíly. Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: iSeeCars
Lídrem se stala Tesla Model 3, v jejímž případě zánovní vůz a ojetinu dělí pouhých 20 530 Kč, do značné míry je to ale dáno politikou nulových slev oproti ceníkovým cifrám a nedávným plošným snížením právě ceníkových cifer. Ilustrační foto: Tesla
Zdroj: iSeeCars
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
dnes - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- Maskované Ferrari dědice Fiatu může být vaše, podivné auto má historický význam
před 5 hodinami - Přehlížené SUV Mazdy se jako nové auto stalo propadákem, jako ojetina ale oslní vším, co nabízí
před 6 hodinami - Český trh s ojetými auty se zadrhává, klesají prodeje i dovozy. Jedna jistota ale zůstává: Diesely vládnou
před 8 hodinami - Jedno z nejlépe prodávaných čínských aut ve světě se ukázalo v novém, dnes stojí od 489 tisíc Kč, ač je velké jako Kodiaq
před 9 hodinami - Rusové ukázali Putinovu limuzínu předělanou na elektrický pohon. Má dojezd, o kterém si i Tesly mohou nechat jen zdát
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva