Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test nejžádanějších letních pneu na Octavii a spol.: I typ známé značky může být past
8.3.2021 | Petr Prokopec
Orientovat se při výběru nového obutí podle značky může být ošidné, varuje německý autoklub. Na jednu stranu je pravou, že třeba u Continentalu či Bridgestone nešlápnete vedle, Firestone ale může být osudový omyl.
Dnes se nám sice znovu připomněla zima, za rohem však již máme jaro. Teploty tedy alespoň přes den trvale zamíří vysoko nad nulu a letní pneumatiky se stanou jedinou rozumnou volbou. Jejich kvality se pochopitelně liší v závislosti na typu, jak ostatně dokládá i test německého autoklubu ADAC. Zaměřen byl hned na dvě velikosti pneumatik, a to 16palcový a 17palcový rozměr, jež obouvá většina produkce posledních dekád.
V případě menší velikosti se stala vítězem pneumatika Continental PremiumContact 6, byť naprosto stejného finálního hodnocení dosáhl i typ Semperit Speed-Life 3. Ten je navíc podstatně levnější a za vítězem zaostává pouze při chování na mokru, jakkoliv v rámci brzdění z 80 km/h jde ve vlhkých podmínkách o naprostého vítěze. Kromě toho je toto obutí hodnoceno také jako méně hlučné a spotřebu nenavyšující, pročež jej můžeme brát taktéž jako vítěze.
V případě sedmnáctek jsou na tom pneumatiky Falken Azenis FK510 ještě o chlup lépe, v jejich případě budete totiž muset urazit vyšší desítky tisíc kilometrů, aby se opotřebení nějak projevilo. Stejně tak je příkladná i hlučnost, v rámci spotřeby tu ale již máme výtku. A nejde ani tak o drobnou, jakožto spíše větší, neboť hůře než Falken na tom není ani Firestone Roadhawk, tedy vůbec nejhůře hodnocená pneumatika v testu. Za daným verdiktem stojí zejména extrémně dlouhá brzdná dráha na morku, jež vítěze „překonává” o délku dvou aut.
Hodnocení amerického obutí je opravdu žalostné, ostatně jedinou dobrou disciplínou je v jeho případě pouze nižší spotřeba. Pokud si nicméně uvědomíme, že za Firestone Roadhawk dáte o takřka 25 procent více peněz než za neznámé pneumatiky Laufenn S-Fit EQ+ LK01, které jsou na tom celkově lépe, pak je lepší ušetřit na gumách než na palivu. Míra opotřebení obou těchto typů pneumatik je shodná, bude to nakonec „silniční jestřáb“, za který nakonec zaplatíte daleko více.
Zároveň je třeba dodat, že obutí Firestone je jediným, u kterého došlo na udělení té nejhorší možné známky. Na druhou stranu, tu nejlepší pro změnu nezískala žádná pneumatika. Druhé nejvyšší si pak v případě šestnáctek odváží hned tři typy (kromě již zmíněných je to také Bridgestone Turanza T005), zatímco u sedmnáctek došlo dokonce na čtyři (vedle Falkenu je to Continental PremiumContact 6, Kumho Ecsta PS71 a Bridgestone Turanza T005).
Suma sumárum tak lze uvést, že v případě Continentalů a Bridgestonů neuděláte chybu ani v jednom rozměru, ve srovnání s většinou dalších pneumatik však budete muset sáhnout o trochu hlouběji do kapsy. Jakkoliv třeba obutí Michelin Primacy 4 je na tom po stránce cenové zdaleka nejhůře, naměřené výsledky však odpovídají něčemu jinému. Kromě horšího chování na mokru je totiž třeba počítat také s vyšší hlučnosti.
Na celkovém hodnocení ADACu se chování na suchu podílí 20 procenty a na mokru 40 procenty. Hluk a spotřeba mají 10procentní vliv, zatímco opotřebení 20procentní. Němci pak doporučují, abyste vždy kupovali všechny čtyři pneumatiky najednou a pokaždé si kontrolovali stejné číslo šarže. I přes stejné názvy se totiž pneumatiky rok od roku mění a snadno se tak může stát, že jedno kolo osadíte něčím trochu jiným.




ADAC v případě testů letních pneumatik použil pro 16palcový rozměr VW Golf, zatímco u sedmnáctek došlo na Audi A4. V obou případech jde o nejžádanější rozměry padnoucí mimo jiné i na u nás nejoblíbenější Škodu Octavia. Foto: ADAC
Celkové výsledky testu letních pneu v rozměru 205/55 R16
Předpokládaná životnost jednotlivých typů v rozměru 205/55 R16
Celkové výsledky testu letních pneu v rozměru 225/50 R17
Brzdná dráha jednotlivých typů v rozměru 225/50 R17 z 80 km/h za mokra
Zdroj: ADAC
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Grand Prix se vrací do Evropy včera 09:57
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada včera 08:00
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
- Hakim Danish místo Yamanaky 3.11.2025
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními 2.11.2025
Nejnovější články
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
před 26 minutami
K mání je dodnes úplně nová Mazda z ledna 1990. Je to stroj času přímo do chvil hned po sametové revoluci
před hodinou
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
před 3 hodinami
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
před 4 hodinami
Dacia chystá nový kombík, který se postaví i drahým verzím Škody Octavia, stát má vedle nich pakatel
před 5 hodinami
Živá témata na fóru
- BMW Divize 11.05. 10:19 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 11.05. 09:26 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.04. 18:24 - Stepan
- Dříve M135i, nyní ///M2 11.04. 14:02 - Snowman000
- 1.0tsi 85kw 11.04. 10:51 - Carnby
- Jednostopé okénko 11.04. 06:58 - řidičBOB
- IT poradna 11.03. 10:41 - pavproch
- Rychlodotazy 11.03. 08:35 - HondaMan
