Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test moderních asistenčních systémů prokázal, že vám v lepším případě nepomohou, v horším vás i zabijí
2.10.2022 | Petr Prokopec
Dlouhodobě tyto systémy kritizujeme pro jejich vysokou míru chybovosti nejen v případech, kdy by zasáhnout měly, ale především v případech, kdy by vůbec nic dělat neměly. Jak ukázaly testy americké AAA provedené i ve vyšší než obvyklé rychlosti, není to jen náš pocit.
Před pár dny došlo v Číně na požár mrakodrapu. Tento incident mi připomněl slavný snímek Skleněné peklo, který jsem si později znovu pustil. V něm hned několikrát zaznělo, že veškeré postupy a materiály použité při stavbě výškové budovy odpovídají normám. Jak nicméně správně podotýkal hlavní hrdina v podání Paula Newmana, na fiktivní chicagský mrakodrap normy nestačí. Bohužel měl pravdu, neboť došlo na požár, kterému podlehla spousta lidí.
Přesunout se můžeme do reálného světa, a to od výškových budov k automobilům. Nehodláme nikterak zpochybnit, že jejich bezpečnost šla hlavně po příchodu nového milénia razantně nahoru. Zákonodárcům to nicméně nestačí a neustále přitvrzují standardy. To pochopitelně vede ke stále vyšším výdajům, na což někteří výrobci nijak reagují jedním z osvědčených postupů - auta vyvíjí tak, aby obstála před normami a reálný svět je zase tak nezajímá.
Další subjekt pak tento problém ještě umocňují specificky utkaným sítem, jehož projetí je odměňováno špičkovým hodnocením organizací jako Euro NCAP. Není dnes možné dostat pět hvězd v crash testu, aniž by vůz zazářil také v testu asistenčních systémů, třebaže jejich vliv na následky nárazu je přesně nulový. Ty se pak stávají všudypřítomnými, aniž by pořádně fungovaly. Poznali jsme je v desítkách, stovkách aut a byť v některých fungují lépe a v jiných hůře, ještě jsme nepoznali auto, kde by v nás po chvíli nevyvolaly touhu je okamžitě vypnout a už je nikdy nezapnout.
Nejde jen o to, že většinou vzniklý problém stejně neřeší, čímž vyvolávají falešný pocit bezpečí. Ale také pravidelně zasahují v momentech, kdy se nic neděje. To je potenciálně smrtící kombinace, zejména ve vyšších rychlostech. A není to dáno jen naším stylem jízdy, jak ukázal test americká automobilové asociace AAA.
Ta aktuálně proklepla čtveřici aut značek Ford, Honda, Chevrolet a Toyota, u nichž zjišťovala účinnost systému autonomního brzdění, tedy automatické reakce na nenadálé překážky. Pokud došlo na situace odpovídající normám, pak nebyl důvod ke kritice. Stačilo nicméně vybočit z procedur, které jsou prováděny zmiňovaným Euro NCAP či americkým institutem IIHS, a rázem již bylo vše jinak. Autonomní brzdy totiž selhávaly na celé čáře, a to i při běžných denních situacích.
Asociace v prvé řadě ověřovala, zda systém AEB (Automatic Emergency Braking) zasáhne ve chvíli, kdy rovně jedoucímu vozu zkříží cestu jiný pohybující se napříč jeho trajektorií. Stejně jako v případě zatočení doleva, kdy se naproti řítilo jiné auto, ovšem umělá inteligence nikterak nezasáhla. Ve všech případech došlo na selhání autonomní technologie, která nejenže nesnížila rychlost, ale zároveň ani jakýmkoliv audiovizuálním varováním neupozornila řidiče.
O trochu lepší výsledky jsou spojené se simulací nárazu zezadu do pevné překážky. I když zase jen v rámci norem. Při rychlosti 30 mil v hodině (48 km/h) byla umělá inteligence úspěšná v 17 z 20 případů, tedy z 85 procent. Stačilo nicméně tempo zvýšit na 40 mph (64 km/h), a již byla úspěšnost systému AEB pouze 30procentní. Zasáhl totiž jen v 6 případech z 20.
Institut IIHS navíc již loni podotýkal, že hned v 41 amerických státech je povoleno nejvyšší tempo 70 mph (113 km/h), v osmi pak jde dokonce o 80 mph (129 km/h) či více. Z toho důvodu provedl kontrolní testy nejen při rychlosti 40 mil v hodině, ale také při 50 (80 km/h) a 55 mph (88 km/h). V té chvíli nicméně mohl jen suše konstatovat, že nenarostlo jen riziko vážných škod, ale rovněž vážných až fatálních zranění.
Vlastně tedy opravdu není překvapivé, že jak IIHS, tak AAA vyzývají k úpravě testů, během kterých dojde na vyšší rychlosti i reálné scénáře. Otázkou nicméně je, zda k něčemu takovému dojde. Pokud však ano, pak to u nových aut povede jen k dalšímu zdražení. A v milionu jiných, netestovaných situací systémy budou selhávat stejně jako dosud.






Autonomní brzdy slibují bezpečnost, s jakou v reálu nemůžete počítat. Zejména v jakkoli vyšších rychlostech zmatkují. Foto: AAA
Zdroj: AAA
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva