Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Test ukázal, z jakých SUV by chodci měli mít strach. Některá před nimi vůbec nebrzdí
25.2.2019 | Petr Prokopec
SUV jsou pro chodce obecně více nebezpečným elementem, při srážkách s nimi umírá více pěších než s jinými typy aut. O to více by u nich měly fungovat systémy aktivní bezpečnosti, v některých případech ale nefungují.
Ve Spojených státech dochází v posledních letech k nepříliš lichotivému vývoji. Ačkoliv počet mrtvých na silnicích od roku 1980 prakticky nepřetržitě klesal a v roce 2009 byl dokonce na polovině někdejších smutných statistik, v posledních letech nehod se ztrátami na životech znovu přibývá. Je to na jednu stranu překvapivé, neboť moderní vozy jsou stále bezpečnější a jsou také napěchované řadou elektronických systémů. Ty však na druhou stranu snižují pozornost řidičů, kteří na ně stále více spoléhají. A pokud elektronika nefunguje tak, jak má, je rázem problém na světě.
Americký institut IIHS se přesto rozhodl redefinovat svůj přístup ke crash testům a bezpečnosti nových aut. Od letoška bude proto velký důraz kladen na detekci chodců a samozřejmě s tím korespondujícími systémy automatického brzdění. IIHS je totiž toho názoru, že pokud by v letech 2005 až 2009 byly všechna auta osazena zmiňovanou technikou, počet fatálních zranění by klesl více než o polovinu.
Je ovšem třeba dodat, že toto tvrzení je poněkud na vodě, koneckonců detekci chodců a autonomní brzdy má dnes stále více aut. Přesto však dle statistik úmrtnost ve Státech stoupala - dnes se pohybujeme okolo šesti tisíc obětí ročně, zatímco v roce 2009 jich bylo o dva tisíce méně. Je tak otázkou, zda IIHS od nových technologií nečeká přímo zázraky, zvláště když ne všechny fungují tak, jak by doopravdy měly.
To dosvědčuje i test, v jehož rámci institut otestoval 11 kompaktních SUV. Špičkové ohodnocení však získaly jen čtyři z nich, a sice Honda CR-V, Subaru Forester, Toyota RAV4 a Volvo XC40. Chevrolet Equinox, Hyundai Kona, Kia Sportage, Mazda CX-5 a Nissan Rogue (X-Trail) pak byly shledány pokročilými.
Mnohem podstatnější než tyto pozitivní výsledky jsou však zcela opačné verdikty, s nimiž musí počítat Mitsubishi a BMW. Už Outlander byl ohodnocen mizerně, ovšem X1 dostalo velký palec dolů. Jakkoliv je totiž mnichovský stroj osazen detekcí chodců i autonomními brzdami, v mnoha případech zredukoval rychlost jen minimálně a v některých dokonce vůbec. Došlo tedy na sražení chodce při všech situacích, jenž byly simulovány.
Institut se přitom zaměřil na monitoring těch scénářů, jenž jsou v reálném životě nejběžnější. První test tedy spočíval ve vstupu dospělé osoby do vozovky, a to těsně před projíždějící vozidlo. To se přitom pohybovalo rychlostmi 19 a 40 km/h, systém tak měl na reakci pouhou sekundu. Dle manažera institutu Davida Taylora je přitom tento čas natolik malý, že ani profesionál nestihne na chodce zareagovat.
Druhá zkouška spočívala ve vstupu dítěte do vozovky, to se ovšem do poslední chvíle schovávalo za podélně parkujícími vozy. Při své malé výšce tak bylo vidět až ve chvíli, která je noční můrou každého rodiče. Vzdálenost přijíždějících vozů pak sice byla navýšena prakticky na dvojnásobek (ze 6 na 11 metrů), což čas potřebný na reakci zvedlo na 2 sekundy, přesto však výsledky nebyly lepší, spíše naopak.
Ve finále tu pak byl test číslo tři, dle kterého šel dospělý chodec podélně podél vozovky zády k přijíždějícím vozům. Ty se přitom pohybovaly rychlostí 60 km/h, načež bylo prakticky již od počátku jasné, že ke srážce pěšího dojde. Klíčová však byla rychlost v okamžiku nárazu, autonomní systémy se jí totiž mají snažit maximálně zredukovat. Opět k tomu ale došlo pouze v některých případech.
Králi testů jsou přitom Subaru Forester a Toyota RAV4, jenž bez problémů zastavily před pěším, který jim vstoupil do vozovky, ať se již jednalo o dospělého či dítě. Volvo XC40 pak selhalo pouze jednou, figurínu simulující sedmiletou ratolest totiž srazilo při vyšším tempu. Forester navíc zazářil také při podélných simulacích, v tomto případě se mu ale postavil po bok jiný japonský kolega, a sice CR-V.
V případě Mitsubishi Outlander ovšem zástupci institutu poněkud kroutili hlavami, vůz totiž během předchozích testů zaměřených na odvrácení kolize s jiným automobilem získal špičkové hodnocení. V případě detekce chodců však zvládl pouze zredukovat rychlost, při které došlo k nárazu. Jakkoliv by ovšem v takovém případě zranění byla spíše lehčí, i takový výsledek je vnímán negativně.
Ještě větší kritika se snesla na BMW X1, v případě jízdy rychlostí 60 km/h totiž vůz nezabrzdil vůbec a během dalších testů měla technika na snížení tempa jen minimální vliv. Ke sražení figurín tedy došlo v každém případě a nejinak tomu bude také v reálu. Němci by tedy měli na svých autech ještě zapracovat.




Subaru Forester, Toyota RAV4, Honda CR-V a Volvo XC40 při ochraně pěších zazářili...
...Mitsubishi Outlander a BMW X1 jsou však pro ně značným rizikem
Bleskovky
Řidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
včeraŽádná AI: Reálně nabourané Bugatti Chiron na vrakovišti se hned tak nevidí, teď ho prodávají v aukci na díly
6.9.2025Existuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
5.9.2025
Nové na MotoForum.cz
- Hegemonie bratrů Marquezových, vyhrál Alex před Marcem včera 16:00
- Toprakův vítězný hattrick včera 15:37
- Vítězem opět Manzi, Vostatek out včera 14:30
- Moto2 vyhrál Holgado, Salač crash včera 12:35
- Somkiat Chantra pojede tovární Hondu v WSBK včera 11:45
Nejnovější články
Porsche odhalilo novou 911 Turbo S a je to další hybridní nesmysl vážící pomalu 2 tuny, přesto bude vyžadovat péči jako kojenec
před 8 hodinamiVW zastavil výrobu svého elektrického propadáku a propustil 160 lidí, kteří ho dělají. V USA ho nikdo nechce ani přes slevy 230 tisíc Kč
před 10 hodinamiRuský miliardář se zbavil jedné z nejúchvatnějších superjachet světa, možná mu došly peníze na její provoz
před 11 hodinamiDělníci v továrně Hyundai jdou do stávky, chtějí - čtete správně - vyšší věk odchodu do důchodu
včeraŘidič elektromobilu dostal pokutu za příliš hlučný výfuk, i to je v roce 2025 možné. Policista o tom odmítal diskutovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva