Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Testy a analýzy ukázaly, že kolenní airbagy jsou k ničemu, spíše vás poraní
8.8.2019 | Petr Prokopec
Kolenní airbagy jsou u nových aut stále častěji standardem, spíš než k čemukoli jinému ale slouží k obohacení jejich výrobců. Přítomnost tohoto prvku může těšit leda nepřipoutané.
Airbag v těchto dnech slaví sté výročí, jeho kořeny lze nalézt v patentu dvou zubařů Harolda Rounda a Arthura Parrotta z roku 1919. Nicméně svět si musel počkat dlouhých třicet let, než se vzduchem plněné vaky dostaly do aut. Jejich rozmach ale nebyl okamžitý, naopak se v jednu chvíli zdálo, že jde o slepou uličku. Airbagy totiž byly k mání za příplatek a zákazníci po nich příliš netoužili. Až do 90. let se tak doplňková výbava často musela obejít bez nich, až jejich pozdější vývoj, souběžná osvěta a z ní vyplývající marketingová uchopitelnost je dostaly z příplatků do standardu.
Z evropského a vlastně i amerického úhlu pohledu si tak dnes již prakticky nikdo nedovede představit nové auto, které by nemělo čelní, boční a hlavové airbagy. Kromě toho stále více vozů disponuje i airbagem kolenním, jehož rozmach přišel po roce 1995, kdy jím byla osazena Kia Sportage. V roce 2003 pak organizace Euro NCAP po testu Toyoty Avensis uvedla, že automobilky „se maximálně snaží ochránit kolena a nohy řidičů a kolenní airbag funguje velmi dobře“. Od té doby se ale buď něco změnilo, nebo tehdejší závěry nebyly přesné.
Z nového testu amerického institutu IIHS totiž vyplývá něco zcela jiného - vliv kolenních airbagů na bezpečnost je podle ní prakticky nulový. Přesto jej automobilky nadále cpou pod palubní desku a platí za ně svým dodavatelům. Dobrou zprávou dle IIHS může být leda to, že kolenní airbagy nelze vnímat jako nebezpečný doplněk, a to přesto, že podle téže instituce riziko poranění občas navyšují.
Výzkumníci z IIHS prověřili více než 400 aut a posuzovali, zda dochází k větším zraněním u aut, kde kolenní airbagy chybí. Zjištěná data poté spárovali s hlášeními o nehodách ze 14 amerických států. Pokud došlo k simulovanému nárazu 40procentní částí přídě, neměly airbagy na zranění sebemenší vliv. Když ale do havárie bylo zapojeno pouze 25 % předních partií, airbagy zvýšily riziko poranění obou lýtek a pravého stehna, byť se zároveň zasloužily o snížení tlaku mířícího na hlavu.
V reálném prostředí se jejich prospěch ukazuje též nesledovatelným, riziko zranění bylo zredukováno pouze o půl procentního bodu (ze 7,9 na 7,4 procenta), což dle výzkumníků může být jen tím, že obvykle jsou v obecně dražších a tedy bezpečnějších autech. I proto IIHS dodává, že automobilky by se neměly upínat na toto řešení, ale prozkoumat další, která prý mají k dispozici a jež se institutu jeví jako efektivnější. Oč konkrétně má jít, ale bohužel již zmíněno nebylo.
Institut ovšem dodává, že jedním z důvodů, proč se kolenní airbagy v autech i nadále objevují, je to, že v Americe musí nové vozy projít federálními testy i s nepřipoutanými figurínami. V té chvíli by vliv kolenních airbagů na redukci vašich poranění mohl být výrazně vyšší. Nicméně IIHS k testy s nepřipoutanými figurínami nedělalo, každý by se měl za jízdy poutat.
Rozdíl v hodnocení IIHS a šestnáct let starým názorem Euro NCAP bude nejpravděpodobněji dán změnami v automobilovém průmyslu. Nová auta jsou zkrátka tužší i bezpečnější jen díky lepším materiálům. Ve výsledku tak vaše kolena skutečně dovedou ochránit stejně dobře s kolenními airbagy jako bez nich. S nimi ovšem riskujete třeba popálení kůže, vskutku tedy mohou být za určitých okolností kontraproduktivními.
Americký institut IIHS testy a analýzami zjistil, že vliv kolenního airbagu na vaše zdraví může být i negativní. Tedy za předpokladu, že se za volantem poutáte
Zdroj: IIHS
Bleskovky
- Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024 - Pagani Utopia málem dostálo svému jménu, zámožný majitel s ním během povodní vjel do vody
20.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Vostatek po Assenu: „ Na suché trati jsem se cítil silný, na mokré to nešlo“ včera 12:42
- Začalo letošní MS-Side včera 10:00
- Petr Najman: „Mrazivá a komplikovaná Jarní cena Brna“ včera 08:00
- Oliver König pojede IDM s Ducati 23.4.2024
- Harley-Davidson Praha: 6. Nedoklubko Challenge 25. května 2024 22.4.2024
Nejnovější články
- Dodnes úplně nový, totálně oholený Ford Focus první generace může být váš, při jeho jednoduchosti je to auto navěky
před 2 hodinami - Fiskeru došly peníze. Už neplatí ani úroky z dluhů, bankrot očekává každým dnem
před 3 hodinami - Tesla zlevnila nový Model 3 už na 1 milion Kč. Výsledky za má i proto mizerné, v Evropě už propouští stálé zaměstnance
včera - Ojetý Caddy je recept na levný rodinný VW s místem i dieselem, umí zaskočit i za už neexistující Škodu
včera - Ford pořád umí ohromit, začal prodávat nový motor V8 s až 821 koňmi od pouhých 271 tisíc Kč
včera
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 09:17 - HondaMan
- Onboard videa 04.25. 08:36 - řidičBOB
- Lampárna (stěžovatelna) 04.24. 15:55 - řidičBOB
- Elektromobily a vse kolem nich 04.24. 12:23 - Zajda
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.23. 21:30 - řidičBOB
- Audi multitronic - cvrlikání 04.23. 16:56 - Pedro22
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.23. 12:57 - mattonecz
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.23. 08:42 - Arkis