Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Testy zimních pneu: jaké vybrat pro zimu 2015/2016?
6.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Pokud právě vybíráte zimní pneu na cokoli od Fabie po Passat, německé testy mohou pomoci. Continental jim dominuje, i se svým Barumem.
„Winter is coming”, řekl by fanoušek Hry o trůny a bolestně si uvědomil, že skutečná zima napřed musí odejít a až pak tu teprve bude nová řada seriálu. Pravdou nicméně je, že zima se vážně blíží. A na dovádění na zasněžených parkovištích či přehledných a opuštěných silnicích je potřeba se řádně připravit. Pokud hledáte nové zimní pneumatiky, jistě pomůžou testy jednotlivých modelů, které provedly německé instituce ADAC a GTÜ.
ADAC se pustil do testování pneumatik v rozměru 185/60 R15 s rychlostním indexem T, to jest do 190 km/h. Nakoupil ohromných 50 sad pneumatik známých i méně známých výrobců a nazul je na několik Volkswagenů Polo. Prvním úkolem v rámci kvalifikace gumy bylo zastavit z 80 km/h na méně než 44 metrech na mokré vozovce.
To, jak se ukázalo, byl docela problém pro 23 zkoušených pneumatik. Ze známějších v této části zmiňme výrobky značek Avon, Nankang, Nexen, Toyo, Kormoran nebo Vredestein, který je v těchto sférách docela překvapením. Jinak asi není překvapením, že většina pneumatik v téhle části výsledkové listiny je čínské výroby, jejichž test už jsme vám přiblížili dříve.
Zmiňme také výkon celoročních pneumatik Pirelli Cinturato All Season, které byly na mokru lepší než většina zimních gum, a to, že blíže neurčené letní pneumatiky zastavily na 37 metrech, na roveň nejlepších zimních gum. Zimní pneu jsou dobré zkrátka jen do... skutečné zimních podmínek, jakkoli bývá tradováno něco docela jiného.
Druhá část kvalifikace znamenala brzdění na sněhu z 50 km/h a tam byly výkony mnohem více vyrovnané; celoroční pneumatiky nebyly nejhorší. Do finále, tedy vlastního testu, se však probojovalo jen osmnáct nejlepších z kvalifikace. U nás relativně oblíbená značka Matador mezi finalisty nebyla, známější Barum však ano.
Výsledky kvalifikačního testu ADAC


Vlastní test sestával z několika zkoušek na sněhu, mokru i suchém asfaltu. Na sněhu byl zkoumán záběr pneumatiky, ovladatelnost včetně slalomu a brzdění. Na mokru to byla opět ovladatelnost, již bez slalomu, brzdění a také míra odolnosti vůči aquaplaningu. A na suchu bylo zkoušeno brzdění, ovladatelnost a hlučnost pneumatik. Valivý odpor se měřil v laboratoři.
Nejlépe zde budou hovořit tabulky, takže jen ve zkratce: pokud chcete vynikající zimní gumy, lze doporučit Continental WinterContact TS850, Pirelli Winter SnowControl 3 nebo, trochu překvapivě, i Barum Polaris 3. Pokud chcete utratit co nejméně peněz a dostat za ně co nejvíce, vhodné budou Hankook Winter I*cept RS2. Vidíme, že na sněhu a v podstatě i všude jinde jsou celkově dobré Continentaly, trochu ztrácí jen při brzdění na suchu.
Také si ale všimněme, že letní pneumatiky neupřesněné značky jsou mezi nejlepšími všude kromě disciplín na sněhu a hlučnosti. Jak je pravdou, že v lednu za teplot nad nulou a na suché vozovce nutně potřebujete zimní pneumatiky, posuďte sami.
Výsledky testu ADAC na sněhu
Výsledky testu ADAC na mokru
Výsledky testu ADAC na suchu
Vedlejší disciplíny testu ADAC
Celkové výsledky testu ADAC
Chcete-li pneumatiky pro větší vůz, bude se hodit práce opět německého GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung, Společnost pro technický dozor), které zveřejnilo testy větších pneumatik, konkrétně o rozměru 225/50 R17 s rychlostními indexy H a V, tedy 210 a 240 km/h. Výsledky tu nejsou tak detailní, jako v případě ADACu, zejména na výsledkové listině je 8, nikoliv 18 pneumatik. Přesto obsahují průřez toho, co by člověka napadlo koupit třeba na VW Passat, Škodu Superb nebo Opel Insignia.
GTÜ pneumatiky testovala ve spolupráci s autoklubem ACE. Vidíme tu dominanci značek Continental a Goodyear s tím, že se neztrácí ani Dunlop nebo Nokian, který v testu menších pneumatik na špici nebyl. Naopak Vredestein opět moc doporučit nelze, a to znovu pro nepřesvědčivý výkon na mokrém asfaltu. Všimněte si také, že tu nejsou žádné pneumatiky z Číny; jsou sice levnější, ale mezi osm nejlepších se neprobojovaly, uvádí dále Focus.
Celkové výsledky testu GTÜ
Pokud jste si včera koupili nové zimní Vredesteiny, výsledky německých testů vás asi příliš nepotěšily. Pokud ovšem stále vybíráte, tyto tabulky vám snad pomůžou. Je potřeba vzít v potaz, kde se budete přes zimu pohybovat; pokud nevyjedete z města či z nížiny, není asi zapotřebí špičkového výkonu na sněhu.
Zdroje: ADAC, GTÜ
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Muž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
včeraMarnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025Čínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025
Nejnovější články
Viceprezident Kie nečekaně otevřeně popsal, jak se dnes dělá automobilový byznys v EU, uměle škrtí prodeje všeho
před hodinouFord s okamžitou platností zastavil prodej svého elektrického propadáku. Chybět bude málokomu, v Česku skoro nikomu
před 2 hodinamiJediné Ferrari, které kdy vlastnil Jeremy Clarkson, je na prodej. Od koupě dalšího ho odradilo na zbytek života
včeraAmerické prodeje elektrických aut se po měsících uvadání náhle propadly, ukazují křehkost složitě vybuzeného zájmu o ně
včeraDědic Fiatu říká, že čtvrtinu jeho techniků už zaměstnává jen vyhovění předpisům EU. Zlomit to chce radikálně novým typem aut
včera
Živá témata na fóru
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 06:26 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 06.19. 06:06 - delphin
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus
- Fiat a vše kolem nich 06.18. 14:56 - PepaSFI
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch