Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už ani Němci „nedávají” rostoucí počet povinných asistentů v autech, jezdit s nimi je prý každodenní horor
7.11.2023 | Petr Prokopec
My se v podobném duchu vyjadřujeme už roky, když si ale na nesnesitelnou záplavu vesměs Bruselem nařízených systémů stěžují i jindy konformní Němci, něco to znamená. Slova o každodenním hororu jsou silným vyjádřením.
Prakticky pokaždé, když usedám do nějakého moderního vozu, si připadám jako pilot vesmírného korábu. Je tu nicméně jeden rozdíl - zatímco astronauté během startovní procedury zapínají jeden systém za druhým, já pro změnu jeden za druhým vypínám. Řízení se totiž věnuju poměrně intenzivně, načež by mě neustálé pípání jen vyvádělo z koncentrace. Automobilky navíc již nezůstávají jen u audio-vizuálního varování, místo toho topí pod kotlem - mnohé technologie jsou tak již aktivního rázu a snaží se řídit za vás.
Asi nemusím dodávat, že něco takového je zkrátka špatně. Pokud totiž chcete předjíždět auto před sebou, předpokládáte, že vše zařídíte sešlápnutím plynového pedálu. Jakmile ho ovšem dnes zadupnete a auto vyhodnotí, že jste moc blízko vozu před vámi nebo se mu nelíbí něco jiného, začne vás pasivně nebo aktivně omezovat. Obojí může být snadno kontraproduktivní a horkou chvilku - ne-li rovnou nehodu - způsobit, nikoli ji předejít.
Jde přitom o důsledek politických tlaků, který neutuchá. Zatímco příchod ABS či ESP ještě šlo akceptovat, takový „rychlostní asistent” (hezčí označení pro faktický omezovač rychlosti, třebaže ne nutně aktivní) lze vnímat jako čisté zlo. Potvrzují to i naši němečtí kolegové - třeba Jonas Uhlig z Auto Bildu uvedl, že při cestě do práce na pět sekund jel na padesátce rychlostí 51 km/h. V té chvíli systém spustil poplach, jako kdyby někoho vraždil. Jak si ale ověřil přes GPS, alarm byl zcela zbytečný, neboť auto v daný moment jelo ve skutečnosti jen 48 km/h.
Tato „buzerace“ ovšem přichází opakovaně, kvůli politickým směrnicím totiž výrobci musí systémy záměrně nastavit tak, aby byly při každém nastartování zapnuté, i když jste je předtím vypnuli. A vy je tedy musíte vždy znovu a znovu vypínat skrze příslušné palubní menu - na tlačítko dávno zapomeňte. Zatím je to možné aspoň takto, nicméně Evropská unie se snaží utahovat šrouby, co jen to jde. Přičemž pochopitelně zmiňuje, že tak činí jen kvůli naší bezpečnosti. Reálně však snaha osadit nová auta stále větším množstvím „berliček“ vede k opaku.
Moderní vozy jsou totiž kvůli stále většímu množství technologií stále dražší. To ovšem znamená, že dovolit si je může stále méně lidí. A čím více bude EU tlačit na pilu, tím více lidí bude mířit do bazarů, kde dosáhne tak maximálně na dekádu či dvě staré auto. Tedy takové, které nedisponuje žádným výše zmíněným systémem, jehož fyzická odolnost již není taková, jako v době, kdy opouštělo továrnu, a u kterého snadno mohlo dojít k velmi podezřelým opravám po totálních haváriích.
Znovu jsme tak svědky rozhodnutí, která jsou zcela odtržena od reality. Na jejich počátku sice jistě stál ušlechtilý záměr, jenže ten zkrátka nelze naplnit těmito cestami. Politici navíc znovu nejdou k jádru pudla, tedy k jisté reformě výuky v autoškolách. Pořád platí, že řidičák dostane v podstatě každý - stalo se z toho spíš právo, ne licence, i když fakticky jde o to druhé.
EU tak svým způsobem zkouší žehlit, co sama zmačkala - na jedné straně umožňuje prakticky komukoli, kdo má správný věk, aby legálně usedl za volant. Omezené schopnosti některých řídit pak „řeší” asistenty, které z nich dělají ještě větší sluhy, nikoli pány svých aut. Kam to vede, vidíme na silnicích denně...











Už i taková Škoda Karoq je prošpikována množstvím asistenčních systémů, které vás „buzerují” i za nesmysly. Jednak je to k ničemu a jednak to fakticky bezpečné auto činí stále dražším. K čemu je to ve výsledku dobré? Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 3 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
Tak to začíná. Anebo končí? Výroba aut v Itálii se propadla na nejnižší úroveň od roku 1956, může být ještě hůř
10.4.2025S Alfou Romeo a Maserati je to nahnuté, Stellantis už si najal agenturu, která má určit jejich osud
10.4.2025Majiteli elektrické Kie po několika selháních baterie došla trpělivost, auto teď chce automobilce vrátit
10.4.2025Jezdi 130, posílíš mír! Němci padli tak hluboko, že rychlostní limit na dálnici berou jako formu boje proti Rusku
11.4.2025Dlouholetý šéfdesignér Škody teď pracuje pro Číňany. Tohle jsou první auta, která pro ně udělal
11.4.2025
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 13:19 - abgx1
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.08. 15:30 - pavproch
- Politický koutek 05.08. 12:59 - jerry
- Rychlodotazy 05.07. 18:28 - Stepan
- Detektory policejních radarů 05.07. 17:00 - Eda