Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už ani Němci „nedávají” rostoucí počet povinných asistentů v autech, jezdit s nimi je prý každodenní horor
7.11.2023 | Petr Prokopec
My se v podobném duchu vyjadřujeme už roky, když si ale na nesnesitelnou záplavu vesměs Bruselem nařízených systémů stěžují i jindy konformní Němci, něco to znamená. Slova o každodenním hororu jsou silným vyjádřením.
Prakticky pokaždé, když usedám do nějakého moderního vozu, si připadám jako pilot vesmírného korábu. Je tu nicméně jeden rozdíl - zatímco astronauté během startovní procedury zapínají jeden systém za druhým, já pro změnu jeden za druhým vypínám. Řízení se totiž věnuju poměrně intenzivně, načež by mě neustálé pípání jen vyvádělo z koncentrace. Automobilky navíc již nezůstávají jen u audio-vizuálního varování, místo toho topí pod kotlem - mnohé technologie jsou tak již aktivního rázu a snaží se řídit za vás.
Asi nemusím dodávat, že něco takového je zkrátka špatně. Pokud totiž chcete předjíždět auto před sebou, předpokládáte, že vše zařídíte sešlápnutím plynového pedálu. Jakmile ho ovšem dnes zadupnete a auto vyhodnotí, že jste moc blízko vozu před vámi nebo se mu nelíbí něco jiného, začne vás pasivně nebo aktivně omezovat. Obojí může být snadno kontraproduktivní a horkou chvilku - ne-li rovnou nehodu - způsobit, nikoli ji předejít.
Jde přitom o důsledek politických tlaků, který neutuchá. Zatímco příchod ABS či ESP ještě šlo akceptovat, takový „rychlostní asistent” (hezčí označení pro faktický omezovač rychlosti, třebaže ne nutně aktivní) lze vnímat jako čisté zlo. Potvrzují to i naši němečtí kolegové - třeba Jonas Uhlig z Auto Bildu uvedl, že při cestě do práce na pět sekund jel na padesátce rychlostí 51 km/h. V té chvíli systém spustil poplach, jako kdyby někoho vraždil. Jak si ale ověřil přes GPS, alarm byl zcela zbytečný, neboť auto v daný moment jelo ve skutečnosti jen 48 km/h.
Tato „buzerace“ ovšem přichází opakovaně, kvůli politickým směrnicím totiž výrobci musí systémy záměrně nastavit tak, aby byly při každém nastartování zapnuté, i když jste je předtím vypnuli. A vy je tedy musíte vždy znovu a znovu vypínat skrze příslušné palubní menu - na tlačítko dávno zapomeňte. Zatím je to možné aspoň takto, nicméně Evropská unie se snaží utahovat šrouby, co jen to jde. Přičemž pochopitelně zmiňuje, že tak činí jen kvůli naší bezpečnosti. Reálně však snaha osadit nová auta stále větším množstvím „berliček“ vede k opaku.
Moderní vozy jsou totiž kvůli stále většímu množství technologií stále dražší. To ovšem znamená, že dovolit si je může stále méně lidí. A čím více bude EU tlačit na pilu, tím více lidí bude mířit do bazarů, kde dosáhne tak maximálně na dekádu či dvě staré auto. Tedy takové, které nedisponuje žádným výše zmíněným systémem, jehož fyzická odolnost již není taková, jako v době, kdy opouštělo továrnu, a u kterého snadno mohlo dojít k velmi podezřelým opravám po totálních haváriích.
Znovu jsme tak svědky rozhodnutí, která jsou zcela odtržena od reality. Na jejich počátku sice jistě stál ušlechtilý záměr, jenže ten zkrátka nelze naplnit těmito cestami. Politici navíc znovu nejdou k jádru pudla, tedy k jisté reformě výuky v autoškolách. Pořád platí, že řidičák dostane v podstatě každý - stalo se z toho spíš právo, ne licence, i když fakticky jde o to druhé.
EU tak svým způsobem zkouší žehlit, co sama zmačkala - na jedné straně umožňuje prakticky komukoli, kdo má správný věk, aby legálně usedl za volant. Omezené schopnosti některých řídit pak „řeší” asistenty, které z nich dělají ještě větší sluhy, nikoli pány svých aut. Kam to vede, vidíme na silnicích denně...











Už i taková Škoda Karoq je prošpikována množstvím asistenčních systémů, které vás „buzerují” i za nesmysly. Jednak je to k ničemu a jednak to fakticky bezpečné auto činí stále dražším. K čemu je to ve výsledku dobré? Foto: Škoda Auto
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Expert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
20.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Lamborghini znovu přísahá věrnost spalovacím motorům, teď už ví, jak u nich může vydržet ještě dekády
před 2 hodinamiToyota ve svém luxusním SUV jako první na světě umožní zákazníkům úplně se odříznout od okolního světa
před 4 hodinamiNakládání Izraelců s elektromobily během konfliktu s Íránem připomíná další z jejich přehlížených rizik
před 5 hodinamiPorsche vyrobilo a pustilo do prodeje dvě drahé „unikátní” 911 se stejným výrobním číslem. Teď říká, že to byl omyl
před 7 hodinamiBez elektrifikace. Automobilky začínají chápat, že prodejním argumentem je dnes pravý opak toho, co roky marně přiživují
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva