Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Už za týden v EU nepůjde koupit jediné auto bez povinného omezovače rychlosti, je to další z nefunkčních absurdit
1.7.2024 | Petr Miler
Dřív jste museli hledat důvody, proč si nekoupit nové auto, dnes před vámi defilují samy jako svatí na orloji. Absurdní omezovače rychlosti patří mezi ně, je to akorát další obtěžující prvek, za který si musíte připlatit.
Mluvilo se o nich mnohokrát, ne každý si ale stačil uvědomit, jak hotová věc to je. Evropská unie už v roce 2019 přijala za svůj návrh Evropské rady pro bezpečnost dopravy (ETSC), který počítá se zavedením řady nových prvků povinné výbavy, bez nichž nebude možné prodávat nová auta na území EU. A byť se data, ke kterým se některé povinnosti vztahovaly, zdála být vzdálená, nyní je vše hotovou věcí.
Zejména pandemické roky se kolem nás prohnaly jako voda, a tak si zdaleka ne každý uvědomuje, že již od 7. července tohoto roku budou muset být úplně všechna auta v prodeji vybavena i takzvaným inteligentním omezovačem rychlosti ISA (Intelligent Speed Assistance), jak správně připomínají kolegové z Auto Weeku. Nejde zdaleka jen o možnost nastavit si maximální rychlost, kterou váš vůz může jet, to dovolují moderní auta už léta. Jedná se spíše o jakéhosi malého-velkého bratra, který bude sám a aktivně omezovat rychlost na základě rozličných vstupních dat.
Každý nový vůz tak bude muset být vybaven řešením, který vzdáleně načte a lokálně ověří data o povolené maximální rychlosti v tom kterém místě, jímž pojedete. Elektronika pak bude v závislosti na vstupních údajích schopna omezit výkon motoru tak, aby tempo jízdy nepřesáhlo předepsanou úroveň. Pokud tedy na českých okreskách platí limit 90 km/h a lokálně často třeba 70 km/h, auto se samo postará o to, abyste nejvýše touto rychlostí jeli. Jak vše funguje, jsme probírali podrobně loni, neboť nově homologovaná auta tuto věc musí mít už nějaký ten pátek.
Řešení je to tedy známé, vracíme se k němu ze dvou důvodů. Jednak jste na celý nápad dávno mohli zapomenout, bez neustálého kontaktu s novými vozy jste jej dosud nemuseli poznat v praxi a můžete se divit, co za pár týdnů navštíví vaši garáž. A jednak je příchod doslova za humny, neboť definitivní povinností se stane za týden, kdy jej budou muset mít úplně všechna nová auta v prodeji, i kdyby náhodou šlo o dvacetkrát faceliftovaný vůz z 90. let.
Konkrétní datum v podobě 7. července 2024 ale už zřejmě mnoho nezmění - automobilky nejsou schopny plánovat příchod ani nově homologovaných aut, ani později upravených vozů na trh s takovou přesností, a tak se dotkne zřejmě jen pár vozů, které dosud pořád můžete koupit aspoň nepřihlášené ze skladových zásob. Ani to už nebude možné - dealeři budou muset vozy přihlásit na sebe, pokud takové mají skladem a ISA (mezi jinými vynucenými novinkami) vybavené nejsou.
Přesto to není tak, že přišla nová pravidla a je vymalováno. Jak totiž u EU bývá zvykem, šrouby nám budou utahovány postupně. ETSC otevřeně hlásá, že aby „pomohla přijetí ze strany veřejnosti v momentě zavedení”, je a po nějakou dobu nadále bude možné tento systém zprvu zcela vypnout. Bude se tak muset stát před každou jízdou jako v případě jiných bezpečnostních asistentů, ale půjde to. Všeho ovšem do času a to samé bude platit v případě dalších možností zbavit se jej.
Legislativa nyní dále počítá s tím, že i aktivní systém bude možné ze strany řidiče přebít tím, že na hranici zásahu omezovače plně sešlápne plyn, při každém snížení rychlosti pod stanovenou mez ale bude znovu omezena. Navíc si nemalujte, že dáte plný a omezovač jako by nebyl. Podle ETSC bude platit, že „když řidič bude pokračovat v jízdě nad stanoveným limitem po více než několik sekund, systém bude vydávat zvukové a obrazové upozornění do chvíle, dokud se auto s rychlostí nedostane znovu pod stanovený limit”.
Zda tato možnost bude někdy ISA sebrána, ETSC nezmiňuje, jedno je ale jisté. Vozy budou dále vybaveny tzv. černými skříňkami, které monitorují, kde a jak rychle jedete, jak intenzivně akcelerujete či brzdíte či s jakým přetížením projíždíte zatáčkami. K tomu, aby vás systém rovnou nahlásil úřadům a vy jste někdy museli vysvětlovat, že ty kritické čtyři sekundy jste museli překročit limit o 7 km/h, abyste bezpečně dokončili předjetí kamionu, chybí už jen nikým nepopsaný jediný krůček.
Sluší se dodat, kdo to vše zaplatí: Vy. Chce se mi skoro říci klasikovo: „Jsi to ty, mami!” protože i moje matka si bude muset při koupi nového auta připlatit za systém opatřený GPS, kamerou a připojením k internetu, který jistě nebude levný. I když jsem jí ještě neviděl jet přes 70 km/h a přesto jsem se s ní - při vší úctě - jako spolujezdec nikdy moc bezpečně necítil, protože rychlost prostě není vše. ETSC ovšem na základě zcela netransparentních dat spočítala, že jen tento systém má omezit počet nehod o 30 procent za 15 let tak zachránit jen v EU 25 000 lidí. A to víte, kdyby to zachránilo jen jeden, tohle je hromada...
To je ale teorie, reálně to považujeme za nefunkční „řešení”, které v lepším případě nic nepokazí. V tom horším přinese zhoršení, a to pěkně potichu. Ostatně jsme už dříve probírali, že podobné věci mohou mít na na konstrukci aut mnohem větší negativní dopad, než se na první pohled zdá.






Ford experimentoval s inteligentními omezovači rychlosti již u stávajícího S-Maxu v minulé dekádě. Už za týden se z vůle EU stanou ve výše popsané podobě povinností pro všechna nová auta prodávaná v zemích Unie bez rozdílu. Foto: Ford
Zdroj: Auto Week
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 5 hodinami
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje včera 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice 31.10.2025
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP 31.10.2025
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před 29 minutami
Poslední šance Saabu na záchranu před krachem přišla už moc pozdě. Vznikla v hrstce kusů, jedna teď může být vaše jako velká rarita
před hodinou
VW i Porsche už tam jsou, Audi je následuje. Za tři roky přišlo o 75 procent svých zisků a míří do ztráty, prodeje dál klesají
před 3 hodinami
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
před 4 hodinami
Také v Česku působí největší specialista na obchod s ojetými vozy, pořádně to rozjel i na akci v Sosnové
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 11.01. 21:57 - Truck Daškam
- Za kolik jezdíte s benzínem? 11.01. 21:25 - abgx1
- Pneu koutek 11.01. 20:55 - abgx1
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 11.01. 13:18 - pavproch
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 15:55 - delphin
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
