Vědci našli nový způsob, jak zabránit krádežím aut zneužitím keylessu, chytře využívá jinak slabého místa baterie

Přísaháme, že je chytřejší, než na první pohled vypadá, neboť „PIN pad” není jeho podstatou a ve výsledku ani nutnou součástí. Řeší prý 99,9 procenta problémů, na komercializaci si ale budeme muset chvíli počkat.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Vědci našli nový způsob, jak zabránit krádežím aut zneužitím keylessu, chytře využívá jinak slabého místa baterie

20.7.2023 | Petr Prokopec

Vědci našli nový způsob, jak zabránit krádežím aut zneužitím keylessu, chytře využívá jinak slabého místa baterie

/

Foto: Shin, University of Michigan, CC0 Public Domain

Přísaháme, že je chytřejší, než na první pohled vypadá, neboť „PIN pad” není jeho podstatou a ve výsledku ani nutnou součástí. Řeší prý 99,9 procenta problémů, na komercializaci si ale budeme muset chvíli počkat.

V posledních letech se hojně věnuji rotačním motorům, a to nejen jako novinář. Wankely tedy dokážu pomalu rozebrat a zase seskládat poslepu, kromě toho jsem se naučil i řadu triků spojených s posledními generacemi aut používajících tyto motory. Jeden z nich se týká baterií Mazdy RX-8, kterou stačí nechat relativně krátce bez hnutí a akumulátor se rychle „vymlátí“. Vy pak logicky nenastartujete. Hlavním důvodem bývá, že kontakty akumulátoru nejsou řádně připevněné, k čemuž dochází poměrně snadno, neboť patřičná objímka se vlivem konstrukční slabiny rychle povoluje. Stačí ji však přitáhnout a následně mezi ní a výstup baterie namontovat šroub a máte vystaráno.

Jak se zdá, výzkumníci z michiganské univerzity o něčem podobném minimálně slyšeli. Rozhodli se, že tuto slabinu baterií spojenou nejen s Mazdou RX-8 obrátí ve zbraň proti zlodějům. A zamezí stále více bujícím krádežím aut zneužitím bezklíčového vstupu a startu, tedy tzv. keylessu. Jak patrně víte, tento systém lze snadno obalamutit tak, že prostě prodloužíte signál klíče a zloději vám auto zcela nepozorovaně vezmou, když jste doma nebo na nákupu a vůz je zdánlivě bezpečně zamčený desítky metrů od vás.

Automobilky se těmto krádežím snaží zabránit různými způsoby, jejich úspěšnost je ale omezená. Jistě nejednoho z vás napadlo, že nejlepší ochranou bude odpojení baterie, neboť pak se auto nedá elektronicky odemknout ani nastartovat a zloději nebudou mít čas hledat, jak jste ji odpojili. U Škody 105 to může být dobrá cesta, u moderního auta ani ne - takový vůz potřebuje alespoň nějakou energii, aby vůbec fungoval a neztratil „ponětí o světě” - úplné odpojení a připojení baterie spoustu jeho systémů zmate a chvíli trvá, než začne normálně fungovat. Nemluvě o tom, že úplně bez „šťávy” vůz nemůže poskytnout žádnou formu elektronického zabezpečení, třeba snímání otisku prstu. Potřeboval by dva obvody a dvě baterie, což je drahé, nešikovné a beztak snáze „oblafnutelné”.

Právě na schůdný kompromis mezi takovým stavem a fyzickou nemožností s autem odjet se zaměřili vědci. Mezi baterii a elektrické systémy vozu tedy namontovali zařízení, které vyžaduje aktivaci určitým kódem. Teprve poté je možné nastartovat motor a s autem odjet. I bez toho ale fungují drobnější systémy jako světla či stěrače, jen na otočení startérem systém neposkytuje před deaktivací dostatek energie.

Na fotkách vidíme „PIN pad” svádějící k tomu, že v autě budete muset něco vyťukat, aby jelo. To moc chytře nezní (a i tak může systém fungovat), vědci ale primárně míří jinam. Jednak je možné použít třeba ono snímání otisků, díky zachování sekundárních funkcí může jako sekvence k odjištění auta posloužit třeba „kliknutí“ směrovými světly dvakrát doleva, jednou doprava a spuštění parkovacích světel. Vůz pak „ožije” stejně jako po zadání číselného kódu. Šance, že zloději napodobí vaši sekvenci, je přitom minimální.

Zařízení zvané Battery Sleuth přitom počítá s tím, že spustí alarm, pokud opakovaně zaznamená neoprávněné pokusy o vniknutí. V podstatě tak bude fungovat jako zabezpečení SIM telefonu, kdy trojice špatných PIN kódů vede k zablokování karty. Vědci dodávají, že systém má aktuálně 99,9procentní úspěšnost, zkoušen byl u osmi vozidel. Autoři chystají ještě další testy a zabalení celého řešení do poněkud atraktivnější podoby, Battery Sleuth proto nebude na trhu ihned. O jeho komercializaci se mluví v horizontu několika let - tým doufá, že prototyp vhodný pro sériovou výrobu bude mít k dispozici v roce 2026.

Je to bezpečné a uživatelsky relativně přívětivé řešení, které bude složité ošálit. Ale nepodceňujme druhou stranu zákona, systémy bezklíčového vstupu se kdysi také zdály být skvělým způsobem prevence a změnily se v pravý opak.


Vědci našli nový způsob, jak zabránit krádežím aut zneužitím keylessu, chytře využívá jinak slabého místa baterie - 1 - Battery Sleuth 2023 prvni foto 01Vědci našli nový způsob, jak zabránit krádežím aut zneužitím keylessu, chytře využívá jinak slabého místa baterie - 2 - Battery Sleuth 2023 prvni foto 02Vědci našli nový způsob, jak zabránit krádežím aut zneužitím keylessu, chytře využívá jinak slabého místa baterie - 3 - Battery Sleuth 2023 prvni foto 03
Výzkumníci z michiganské univerzity vyvinuli zařízení, které dokáže odstřihnout vaše auto od šťávy nezbytné pro její nastartování, nikoli však od šťávy jako takové. Na úplné propojení auta s baterií pak dojde po zadání vstupní sekvence, nemusí nutně jít o PIN nebo otisk prstu. Foto: Kang Shin, University of Michigan, CC0 Public Domain

Zdroj: University of Michigan

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.