Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vědci našli nový způsob, jak zabránit krádežím aut zneužitím keylessu, chytře využívá jinak slabého místa baterie
20.7.2023 | Petr Prokopec
Přísaháme, že je chytřejší, než na první pohled vypadá, neboť „PIN pad” není jeho podstatou a ve výsledku ani nutnou součástí. Řeší prý 99,9 procenta problémů, na komercializaci si ale budeme muset chvíli počkat.
V posledních letech se hojně věnuji rotačním motorům, a to nejen jako novinář. Wankely tedy dokážu pomalu rozebrat a zase seskládat poslepu, kromě toho jsem se naučil i řadu triků spojených s posledními generacemi aut používajících tyto motory. Jeden z nich se týká baterií Mazdy RX-8, kterou stačí nechat relativně krátce bez hnutí a akumulátor se rychle „vymlátí“. Vy pak logicky nenastartujete. Hlavním důvodem bývá, že kontakty akumulátoru nejsou řádně připevněné, k čemuž dochází poměrně snadno, neboť patřičná objímka se vlivem konstrukční slabiny rychle povoluje. Stačí ji však přitáhnout a následně mezi ní a výstup baterie namontovat šroub a máte vystaráno.
Jak se zdá, výzkumníci z michiganské univerzity o něčem podobném minimálně slyšeli. Rozhodli se, že tuto slabinu baterií spojenou nejen s Mazdou RX-8 obrátí ve zbraň proti zlodějům. A zamezí stále více bujícím krádežím aut zneužitím bezklíčového vstupu a startu, tedy tzv. keylessu. Jak patrně víte, tento systém lze snadno obalamutit tak, že prostě prodloužíte signál klíče a zloději vám auto zcela nepozorovaně vezmou, když jste doma nebo na nákupu a vůz je zdánlivě bezpečně zamčený desítky metrů od vás.
Automobilky se těmto krádežím snaží zabránit různými způsoby, jejich úspěšnost je ale omezená. Jistě nejednoho z vás napadlo, že nejlepší ochranou bude odpojení baterie, neboť pak se auto nedá elektronicky odemknout ani nastartovat a zloději nebudou mít čas hledat, jak jste ji odpojili. U Škody 105 to může být dobrá cesta, u moderního auta ani ne - takový vůz potřebuje alespoň nějakou energii, aby vůbec fungoval a neztratil „ponětí o světě” - úplné odpojení a připojení baterie spoustu jeho systémů zmate a chvíli trvá, než začne normálně fungovat. Nemluvě o tom, že úplně bez „šťávy” vůz nemůže poskytnout žádnou formu elektronického zabezpečení, třeba snímání otisku prstu. Potřeboval by dva obvody a dvě baterie, což je drahé, nešikovné a beztak snáze „oblafnutelné”.
Právě na schůdný kompromis mezi takovým stavem a fyzickou nemožností s autem odjet se zaměřili vědci. Mezi baterii a elektrické systémy vozu tedy namontovali zařízení, které vyžaduje aktivaci určitým kódem. Teprve poté je možné nastartovat motor a s autem odjet. I bez toho ale fungují drobnější systémy jako světla či stěrače, jen na otočení startérem systém neposkytuje před deaktivací dostatek energie.
Na fotkách vidíme „PIN pad” svádějící k tomu, že v autě budete muset něco vyťukat, aby jelo. To moc chytře nezní (a i tak může systém fungovat), vědci ale primárně míří jinam. Jednak je možné použít třeba ono snímání otisků, díky zachování sekundárních funkcí může jako sekvence k odjištění auta posloužit třeba „kliknutí“ směrovými světly dvakrát doleva, jednou doprava a spuštění parkovacích světel. Vůz pak „ožije” stejně jako po zadání číselného kódu. Šance, že zloději napodobí vaši sekvenci, je přitom minimální.
Zařízení zvané Battery Sleuth přitom počítá s tím, že spustí alarm, pokud opakovaně zaznamená neoprávněné pokusy o vniknutí. V podstatě tak bude fungovat jako zabezpečení SIM telefonu, kdy trojice špatných PIN kódů vede k zablokování karty. Vědci dodávají, že systém má aktuálně 99,9procentní úspěšnost, zkoušen byl u osmi vozidel. Autoři chystají ještě další testy a zabalení celého řešení do poněkud atraktivnější podoby, Battery Sleuth proto nebude na trhu ihned. O jeho komercializaci se mluví v horizontu několika let - tým doufá, že prototyp vhodný pro sériovou výrobu bude mít k dispozici v roce 2026.
Je to bezpečné a uživatelsky relativně přívětivé řešení, které bude složité ošálit. Ale nepodceňujme druhou stranu zákona, systémy bezklíčového vstupu se kdysi také zdály být skvělým způsobem prevence a změnily se v pravý opak.



Výzkumníci z michiganské univerzity vyvinuli zařízení, které dokáže odstřihnout vaše auto od šťávy nezbytné pro její nastartování, nikoli však od šťávy jako takové. Na úplné propojení auta s baterií pak dojde po zadání vstupní sekvence, nemusí nutně jít o PIN nebo otisk prstu. Foto: Kang Shin, University of Michigan, CC0 Public Domain
Zdroj: University of Michigan
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejnovější články
Nezničitelný kombík Mercedesu najel už skoro 900 tisíc km s původní technikou. A dál jezdí, jako by se nechumelilo
včeraNěmecko je odsouzeno ke zkáze, lidi tam vyrábí auta nejdráž na světě, i Česko a Slovensko jsou superlevný kraj
včeraHammond a May překvapili novým soubojem jako ze starých časů Top Gearu. Zkusili, jestli je na cestování rychlejší auto, nebo letadlo
včeraDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
včeraSlovenské létající auto je s novým motorem konečně připravené na sériovou výrobu, jako jediné nevypadá úplně směšně
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva