Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Vědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 7 minutami | Petr Miler
Pokud patříte mezi ty, kterých se něco takového týká, nejste v tom sami. Naopak jde o docela přirozenou lidskou reakci, za kterou se nemusíte stydět. Tedy pokud se vám z elektromobilů dělá špatně při jízdě, ne když vidíte reklamu na ně.
Nebude těžké najít zejména mezi českými motoristy takové, kterým se z elektromobilů dělá někdy až zle. My mezi takové nepatříme, dokážeme ale pochopit ty, jež to tak mají. Nebude to ani tak samotnými auty jako spíš vším, co je obchází - stala se symbolem jakéhosi útlaku, omezování svobody volby, docela násilného (obrazně řečeno, samozřejmě) vnucování něčeho, co si zcela racionálně nepřejete, někdo vás ale zcela iracionálně nutí to kupovat a používat. Existuje ovšem i jiný důvod, pro který se vám z těchto vozů můžete dělat špatně. A to i když vám jinak nevadí.
Jak se ukázalo, elektromobily skutečně mají tendenci spíše způsobovat lidem fyzickou nevolnost, zvlášť pak pokud je neřídí. Spojitost to má znovu s našimi mozky, jen jinak - obtížně se adaptují na trochu jiný způsob, jakým se elektromobily pohybují a jak o tom dávají svému okolí vědět, uvádí The Guardian. Je to v podstatě to samé, jako když se vám dělá nevolno při čtení nebo hraní si s mobilem za jízdy, jen to není dílem vašeho soustředění na něco jiného.
Podle odborníků citovaných britskými kolegy lze větší náchylnost k nevolnosti při jízdě elektromobilem připsat nedostatku předchozích zkušeností s takovými auty, dokonce se to může týkat i řidiče. Mozek v těchto autech nedokáže po letech strávených ve spalovacích vozech dostatečně přesně odhadnout, s jakou intenzitou a kam se bude vůz pohybovat. A podle toho to dopadá.
Ostatně všichni víme, že elektromobily se chovají v různých ohledech trochu jinak než auta se spalovacími motory. Jsou tu rychlé nástupy výkonu, intenzivní decelerace jen s pomocí motoru nebo minimální zvukový projev. Také obvykle neexistují žádné převodové stupně, jen pár elektromobilů má aspoň dva. Tělo je tak neustále vystavováno změnám rychlosti bez signálů, na které jste zvyklí. Nelíbí se mu to a dává to najevo zmíněným způsobem.
„Pokud jsme zvyklí cestovat v neelektrických autem, jsme zvyklí chápat pohyb auta na základě signálů, jako jsou otáčky motoru, vibrace motoru, točivý moment atp. Přesto je cestování v elektromobilu poprvé pro mozek novým pohybovým prostředím, které vyžaduje adaptaci,“ říká k věci William Emond, doktorand zabývající se tímto výzkumem na Université de Technologie de Belfort-Montbéliard ve Francii.
Automobilky se na to pokouší reagovat a dávat elektrickým autům projevy, na které jsou zvyklí. Ovšem možná by nemusely - takto aspoň mají v zásobě velmi pochopitelné vysvětlení, pokud se někomu z jejich elektrických aut opravdu bude chtít jen zvracet...



Elektromobily mohou být pro lidi skutečně zdrojem nevolnosti. A to nejen kvůli všem „tanečkům” okolo nich. Ilustrační foto: Škoda Auto
Zdroj: The Guardian
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
před 8 hodinamiBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před hodinouVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
před 2 hodinamiAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
před 4 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 5 hodinamiPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva