Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce

Je celkem jasné, že některé barvy aut se líbí více a jiné méně, a tak vozy oděné do určitých odstínů nemusí být snadné prodat. Přesto by leckdo čekal, že samotná barva bude mít na prodejní cenu, a tedy i ztrátu hodnoty vozu relativně marginální vliv. Není tomu tak.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Život řidiče

Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce

21.6.2023 | Petr Miler

Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce

/

Foto: Škoda Auto

Je celkem jasné, že některé barvy aut se líbí více a jiné méně, a tak vozy oděné do určitých odstínů nemusí být snadné prodat. Přesto by leckdo čekal, že samotná barva bude mít na prodejní cenu, a tedy i ztrátu hodnoty vozu relativně marginální vliv. Není tomu tak.

Při nákupu nového či ojetého vozu někteří volí jeho specifikaci tak, aby jej později mohli co nejlépe a nejdráže prodat. Liší se to model od modelu, ale často utržíte více za verze s pětidvéřovou karoserií či kombík než za třídvířko nebo sedan. Alespoň u nás je mezi ojetinami stále žádanější dieselový motor, kupující ocení určité prvky výbavy, způsob pohonu kol, typ převodovky... Je to spousta faktorů a někteří jdou v honbě za budoucí lepším prodejem až tak daleko, že si vyberou i jinou barvu karoserie, než by sami chtěli.

Bizarní? Možná, ne však zcela nerozumné. Podle nové studie firmy iSeeCars, která se už tradičně zabývá analýzami trhu s ojetinami, se rozdíly v zachování hodnoty aut v závislosti na specifikaci někdy liší až drastickým způsobem. A situace zachází až tak daleko, že zásadní rozdíly v zůstatkové hodnotě au lze vysledovat už v závislosti na barvě karoserie. Nejžádanější barvy u nových aut tady přitom vůbec nemusejí být správnou volbou.

Průzkum, který zahrnul přes 1,3 milionu tři roky starých aut a zkoumal jejich aktuální prodejní ceny, ukázal, že obecně ne až tak populární barvy ztrácejí na ceně méně než nejčastější odstíny šedé a stříbrné či tradičně vyhledávané bílá nebo černá. A rozdíly tu nejsou v drobných - žlutá auta za tři roky ztratí jen 13,5 procenta původní ceny, zatímco stříbrná auta, jejichž pokles ceny je dokonce nadprůměrný, budou levnější o 23,2 %. Pokud tedy dvě auta stojí 1 milion Kč jako nová a jsou až na barvu úplně stejná, žluté po třech letech ztratí na hodnotě 135 tisíc korun, zatímco stříbrné půjde na ceně dolů o 232 tisíc. To je je skoro 100 tisíc korun rozdílu, spousta plných nádrží, několik sad pneumatik, brzd... Snadno to pokryje i náklad na příplatkovou barvu. A jde jen o příklad, nikoli o extrém.

Úplně nejvíce ztrácí na ceně zlatavé odstíny (25,9 procenta), kterými lze poctít i některá prestižní auta. Budeme-li se pak bavit o voze za 2 či více milionů korun, bude pak volba té pro vás krásné zlaté barvy cenu statisíců korun navíc vydaných během tří let vlastnictví. A je pak otázkou, zda se vám vážně líbí tolik, abyste do ní byli ochotni investovat takové peníze.

Může se zdát podivné, že tato data absolutně nekorespondují s tím, co vídáme v tabulkách preferovaných barev u nových vozů. To je festival šedých, bílé a černé, které zde spadají mezi „horší” volby. Podle šéfanalytika iSeeCars Karla Brauera je to ale tím, že volba těchto barev je ze strany kupujících více spekulací než projevem touhy. „Je to takové sebenaplňující proroctví,” říká Brauer. „Hodně kupců volí tyto brvy nikoli proto, že je mají rádi, ale protože si myslí, že je preferují všichni ostatní. To činí bílou, černou a stříbrnou zdánlivě populární, ale naše analýzy potvrzují, že méně obvyklé barvy drží hodnotu lépe než ty běžné,” uvádí dále

„Žlutá auta i nadále představují největší nepoměr mezi tím, kolik se jich vyrábí jako nových, a tím, kolik lidí je chce jako ojetá,“ dodává Bauer s tím, že zatímco nové žluté auto chce relativně málo lidí, na trhu ojetin je kupců „žluťásků” zjevně více, než kolik existuje adekvátních aut. Proto si také žlutá vede tak dobře. Totéž lze říci o oranžové a zelené, tedy barvách, které nevidíte moc často, ale je po nich zjevně vyšší poptávka než nabídka.

Brauer proto říká, že volbu barvy je dobré nepodceňovat, patří prý mezi primární aspekty, podle nichž kupci nových i ojetých aut vybírají svůj vůz. „Vzhledem k tomu, že zůstatková hodnota je jasně největší faktor mezi těmi, které ovlivňují náklady na provoz auta, lidé by měli pečlivě zvažovat jakou barvu vyberou.”

A vzhledem k množství dat i analyzovaných tříd může mít pravdu. Podobná depreciace v závislosti na barvách je ostatně dlouhodobě vidět napříč všemi kategoriemi aut. I mezi SUV nejméně ztrácí hodnotu žluté vozy, kterých ale také na silnici potkáte jako šafránu. Také u nás platí, že černých, šedých a stříbrných aut na silnicích potkáváme nejvíce, a naopak žlutých nebo oranžových moc vidět není a zákony nabídky a poptávky fungují na celém světě stejně, pokud se do toho nějakým ochromujícím způsobem nevloží stát. A schválně, kdy naposledy jste potkali žluté SUV, aniž by šlo o fólii?

Průměrná ztráta hodnoty vozu v závislosti na barvě po 3 letech vlastnictví


Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce - 1 - Ztrata hodnoty vozu podle barvy iSeeCars 2023 tab 01
Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: iSeeCars

Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce - 2 - Skoda Superb SportLine Dragon Skin nove 07Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce - 3 - Skoda Superb SportLine Dragon Skin nove 09Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce - 4 - Skoda Superb SportLine Dragon Skin nove 12Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce - 5 - Skoda Superb SportLine Dragon Skin nove 21Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce - 6 - Skoda Superb SportLine Dragon Skin nove 44Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce - 7 - Skoda Superb SportLine Dragon Skin nove 57
Nevíme, jak moc Superbů ve žluté barvě Dračí kůže Škoda prodala a jak moc velké úspěchy s nimi kupci slavili. Z hlediska zachování hodnoty vozu by ale mělo jít o trefu do černého. Foto: Škoda Auto

Zdroj: iSeeCars

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.