Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Volba barvy auta má fascinující vliv na ztrátu jeho hodnoty, špatnou volbou jde za pár let prodělat statisíce
21.6.2023 | Petr Miler
Je celkem jasné, že některé barvy aut se líbí více a jiné méně, a tak vozy oděné do určitých odstínů nemusí být snadné prodat. Přesto by leckdo čekal, že samotná barva bude mít na prodejní cenu, a tedy i ztrátu hodnoty vozu relativně marginální vliv. Není tomu tak.
Při nákupu nového či ojetého vozu někteří volí jeho specifikaci tak, aby jej později mohli co nejlépe a nejdráže prodat. Liší se to model od modelu, ale často utržíte více za verze s pětidvéřovou karoserií či kombík než za třídvířko nebo sedan. Alespoň u nás je mezi ojetinami stále žádanější dieselový motor, kupující ocení určité prvky výbavy, způsob pohonu kol, typ převodovky... Je to spousta faktorů a někteří jdou v honbě za budoucí lepším prodejem až tak daleko, že si vyberou i jinou barvu karoserie, než by sami chtěli.
Bizarní? Možná, ne však zcela nerozumné. Podle nové studie firmy iSeeCars, která se už tradičně zabývá analýzami trhu s ojetinami, se rozdíly v zachování hodnoty aut v závislosti na specifikaci někdy liší až drastickým způsobem. A situace zachází až tak daleko, že zásadní rozdíly v zůstatkové hodnotě au lze vysledovat už v závislosti na barvě karoserie. Nejžádanější barvy u nových aut tady přitom vůbec nemusejí být správnou volbou.
Průzkum, který zahrnul přes 1,3 milionu tři roky starých aut a zkoumal jejich aktuální prodejní ceny, ukázal, že obecně ne až tak populární barvy ztrácejí na ceně méně než nejčastější odstíny šedé a stříbrné či tradičně vyhledávané bílá nebo černá. A rozdíly tu nejsou v drobných - žlutá auta za tři roky ztratí jen 13,5 procenta původní ceny, zatímco stříbrná auta, jejichž pokles ceny je dokonce nadprůměrný, budou levnější o 23,2 %. Pokud tedy dvě auta stojí 1 milion Kč jako nová a jsou až na barvu úplně stejná, žluté po třech letech ztratí na hodnotě 135 tisíc korun, zatímco stříbrné půjde na ceně dolů o 232 tisíc. To je je skoro 100 tisíc korun rozdílu, spousta plných nádrží, několik sad pneumatik, brzd... Snadno to pokryje i náklad na příplatkovou barvu. A jde jen o příklad, nikoli o extrém.
Úplně nejvíce ztrácí na ceně zlatavé odstíny (25,9 procenta), kterými lze poctít i některá prestižní auta. Budeme-li se pak bavit o voze za 2 či více milionů korun, bude pak volba té pro vás krásné zlaté barvy cenu statisíců korun navíc vydaných během tří let vlastnictví. A je pak otázkou, zda se vám vážně líbí tolik, abyste do ní byli ochotni investovat takové peníze.
Může se zdát podivné, že tato data absolutně nekorespondují s tím, co vídáme v tabulkách preferovaných barev u nových vozů. To je festival šedých, bílé a černé, které zde spadají mezi „horší” volby. Podle šéfanalytika iSeeCars Karla Brauera je to ale tím, že volba těchto barev je ze strany kupujících více spekulací než projevem touhy. „Je to takové sebenaplňující proroctví,” říká Brauer. „Hodně kupců volí tyto brvy nikoli proto, že je mají rádi, ale protože si myslí, že je preferují všichni ostatní. To činí bílou, černou a stříbrnou zdánlivě populární, ale naše analýzy potvrzují, že méně obvyklé barvy drží hodnotu lépe než ty běžné,” uvádí dále
„Žlutá auta i nadále představují největší nepoměr mezi tím, kolik se jich vyrábí jako nových, a tím, kolik lidí je chce jako ojetá,“ dodává Bauer s tím, že zatímco nové žluté auto chce relativně málo lidí, na trhu ojetin je kupců „žluťásků” zjevně více, než kolik existuje adekvátních aut. Proto si také žlutá vede tak dobře. Totéž lze říci o oranžové a zelené, tedy barvách, které nevidíte moc často, ale je po nich zjevně vyšší poptávka než nabídka.
Brauer proto říká, že volbu barvy je dobré nepodceňovat, patří prý mezi primární aspekty, podle nichž kupci nových i ojetých aut vybírají svůj vůz. „Vzhledem k tomu, že zůstatková hodnota je jasně největší faktor mezi těmi, které ovlivňují náklady na provoz auta, lidé by měli pečlivě zvažovat jakou barvu vyberou.”
A vzhledem k množství dat i analyzovaných tříd může mít pravdu. Podobná depreciace v závislosti na barvách je ostatně dlouhodobě vidět napříč všemi kategoriemi aut. I mezi SUV nejméně ztrácí hodnotu žluté vozy, kterých ale také na silnici potkáte jako šafránu. Také u nás platí, že černých, šedých a stříbrných aut na silnicích potkáváme nejvíce, a naopak žlutých nebo oranžových moc vidět není a zákony nabídky a poptávky fungují na celém světě stejně, pokud se do toho nějakým ochromujícím způsobem nevloží stát. A schválně, kdy naposledy jste potkali žluté SUV, aniž by šlo o fólii?
Průměrná ztráta hodnoty vozu v závislosti na barvě po 3 letech vlastnictví

Grafika: Autoforum.cz, Zdroj dat: iSeeCars
Nevíme, jak moc Superbů ve žluté barvě Dračí kůže Škoda prodala a jak moc velké úspěchy s nimi kupci slavili. Z hlediska zachování hodnoty vozu by ale mělo jít o trefu do černého. Foto: Škoda Auto
Zdroj: iSeeCars
Bleskovky
1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
před 9 hodinamiPřímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
včeraExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Škoda Kodiaq v bazarech dokazuje, že za spolehlivost a svobodu volby nemusíte ani dnes dát ranec
před 2 hodinamiNové Suzuki za 167 tisíc dostalo svěží tvář a jezdí teď za 3,6 litru na 100 km. I u nás bývalo populární
před 3 hodinamiAsi nikdy nepochopím, jak mohly evropské automobilky dopustit tak ohromný rozklad svých obchodních aktivit
před 5 hodinamiDalší z majitelů supersportu za 75 milionů má tohoto auta dost, zbavuje se ho pod cenou. A to jde o mistra světa F1
před 6 hodinamiTechnik popsal, jak se nová 1267koňová Corvette při vývoji ukázala být příliš rychlá pro své vlastní dobro
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva