Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Za 130 tisíc Kč lze koupit rozličné spolehlivé ojetiny, od prťavých po luxusní
4.10.2020 | Mirek Mazal
Ojetá auta letos frčí jako nikdy v historii a mít přehled nikdy není od věci. Ani pevně daný finanční limit nemusí být nutně limitem pro typ vozu, už se 130 tisíci v kapse je možné si vymýšlet.
Skromný rozpočet automaticky neznamená nutnost omezovat se při výběru „nového” auta na nejmenší vozy. Už ekvivalent pěti tisíc Eur, dnes něco málo přes 130 tisíc českých korun, stačí na možnost volit mezi ještě perspektivními vozy velmi různorodého charakteru.
Připomínají to němečtí kolegové v době, kdy zájem o ojetá auta kvůli neochotě řadě lidí investovat do nového vozu roste více než kdy dříve. Právě výše zmíněnou sumu určili jako horní hranici pro koupi auta z druhé ruky a pokusili se ukázat, co všechno je dnes možné za takové peníze pořídit, i když si jako podmínku dáte vůz, který mezi srovnatelnými typy platí za spolehlivý.
Pochopitelně nejde o přehled všech možných alternativ, takový přehled by dal na knihu. Do výběru padla tři auta z úplně jiných sfér trhu jako důkaz toho, že možnosti jsou skoro neomezené. K tomu došlo na rekapitulaci obou stran mince spojené s volbou té či oné cesty, neboť ani relativně spolehlivý vůz ve své třídě obvykle není „neprůstřelný”.
Opel Karl
Suma 130 tisíc korun se zdá být dostačující leda na dost staré auto, ale nemusí to tak být, pokud sáhnete po některém vozů, které jako nové nestály zase o tolik více. Příkladem budiž Opel Karl, městské mini vyráběné od roku 2014 do loňska. Vstupní model do produktové nabídky německého výrobce měří jen 3,7 metru, proto snadno zapadne do přeplněného parkoviště či na kraj téměř obsazené ulice. Do 130 tisíc Kč snadno koupíte zánovní auto s tříválcovým motorem Ecotec o výkonu 55 kW (75 koní) a točivém momentu 95 Nm poháněným LPG, které slibuje i velmi nízké provozní náklady. Na trhu lze najít auta s velmi nízkými nájezdy i více jak 100 tisíci kilometry na tachometru a jistě vám nemusíme říkat, za kterými jít spíše.
Karl vznikal v Jižní Koreji a sdílel platformu mimo jiné s Chevroletem Spark. Snahy o co nejlevnější výrobu jsou znát na horší izolaci okolního hluku od motoru nebo obtékajícího vzduchu, jsou známé slabé antikorozní nástřiky, také se ví o nižší výdrži výfukové soustavy vlivem volby nekvalitních materiálů. Předem jasné hrozby lze akceptovat výměnou za jinak spolehlivé auto, které se vejde do každé mezery a nebude protestovat pokaženou technikou - má jí jen nutné minimum. Jen takto při zemi se ale není nutné držet.




Foto: Opel
Seat Ibiza
Od nejnižší třídy automobilů se posuneme do o stupínek vyšších pozic, kde opět není problém najít perspektivní auto v ceně do 130 tisíc Kč a už trochu širším využití. Tříválcový Seat Ibiza 1,2 TDI čtvrté generace je tip Auto Bildu pro klidnější řidiče, kteří využijí spíše přidanou hodnotu zavazadelníku u dostupného kombi než výkon 55 kW (75 koní) a točivý moment 180 Nm. Prodloužená i váhově těžší specifikace měří na délku 4,23 metru a pojme 430 litrů nákladu.
Je potřeba vybírat obezřetně, protože motory 1,2 TSI a 1,4 TSI často nevydržely ani prvních sto tisíc kilometrů kvůli potížím s rozvod. Opravu je nutné prověřit před podpisem kupní smlouvy, neboť ne každý vůz ji podstoupil, popř. ji rychle podstoupit. Jistotou je koupě Ibizy s agregátem EA211 roztáčeným ozubeným řemenem, občas se v nabídce objeví dieselový exemplář dotčený aférou Dieselgate, který též nemusí být ideálem. Nikoho nelze s klidným svědomím poslat ani pro kus vybavený dvouspojkou DSG, jelikož automat se sedmi stupni cuká a svoji roli zvládá stále hůře s přibývajícím počtem ujetých kilometrů.
BMW řady 5
Duo velmi rozumných nápadů pro šetřílky doplňuje jeden divočejší, BMW 525i generace E60, ovšem i to patří mezi držáky, navíc obvykle málo ježděné - jako dálniční křižník si lidé většinou koupili model 530d. Patnáctiletý šestiválec o výkonu 142 kW (193 koní) a točivém momentu 245 Nm propojený s manuálem zní jako lákavá nabídka, volba tak levného ojetého BMW ale má pochopitelně svá úskalí. Je potřeba oželet některé prvky výbavy a počítat tak či onak s možným nákladnějším servisem.
Úvodní péče by se měla zaměřit na těsnění olejového filtru, vany nebo víka ventilů. Některým ojetinám svítí kontrolka airbagů, ale obvykle jen kvůli vadné řídicí jednotce, každopádně největší péči potřebuje složitý podvozek, který teprve po osazení plně funkčních komponentů dokáže fungovat podle továrního nastavení vcelku dobré jistoty.
Druhovýroba promptně zareagovala a dnes už jsou k mání mnohem levnější alternativy originálních dílů. Některé firmy se přímo specializují na tradiční závady, například se daří funkčně odstranit problémy Vanosu, který byl černou dírou neudržovaných BMW s proměnným časováním ventilů. Bude to chtít trochu štěstí, šestiválcové BMW za cenu tříválcového Opelu zní ale pochopitelně jako atraktivnější volba.
Inspirace: Bild
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 9 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Bentley si loni odpravilo prodeje i zisky hybridy, a tak letos obojí zkusí zachránit čím? No jistě, dalšími hybridy
9.4.2025VW začal odhalovat další nový Amarok, tenhle udělá bez Fordu. Ale nebojte, vám ho neprodá
9.4.2025Němci jsou vážně kouzelníci, i neskonale elegantní Porsche 911 dokázali pár tahy zprasit k nepoznání
9.4.2025Vstupenka do klubu prestižních SUV BMW ani jako ojetina nezklame, oproti novému autu stojí pakatel
9.4.2025Levně k mání je nejetá vzpomínka na dobu, kdy motor V6 s pohonem 4x4 šlo mít i v malém autě. Jen tak, bez velkých dramat
10.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva