Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Motory TSI Škody či VW dál ničí problémy s rozvody, pozor je třeba dát hlavně v bazarech
27.9.2019 | Mirek Mazal
Problémy okolo rozvodů motorů TSI jsou v případě nových vozů dávno vyřešenou záležitostí, pod kapotou ojetin ale dál tikají jako časovaná bomba. VW se tváří, že jde dnes o okrajovou potíž, jenže není to tak úplně pravda.
Machinace při měření emisí motorů TDI a jejich následky nejsou jediným průšvihem Volkswagenu z posledních let. Firmě se jako bumerang dokola vrací potíže s motory TSI interně označenými kódem EA111, které trápí poruchy způsobené nekvalitními rozvodovými řetězy.
Nejsou banální. Nesrovnalosti v motorovém prostoru člověk pozná podle chrastivého zvuku po nastartování. Uvolněný řetěz je slyšet, než ho systém dopne. Právě během napnutí ale dochází k přeskočení řetězu mimo původní zuby uložení, což může mít pro motor zcela fatální následky. V nejhorším případě se „potkají” písty s ventily a nastává náhlá smrt motoru.
V následujícím přehledu najdete, jakých modelů jednotlivých značek koncernu VW se problém týká. Ani jeden z nich už se nevyrábí, ale autobazary jsou jich plné. Dotčených typů opravdu není málo.
Postižené modely aut s motory TSI, které trápí problematické rozvodové řetězy
Vozy s motorem 1,2 TSI
Audi A1, A3 (TFSI)
Seat Ibiza, Leon II, Altea
Škoda Roomster, Fabia II, Octavia II, Yeti
Volkswagen Caddy, Polo V, Golf V, Golf VI, Golf VI Cabrio, Golf Plus, Beetle, Jetta VI, Touran
Vozy s motorem 1,4 TSI
Audi A1, A3 (TFSI)
Seat Ibiza, Leon II, Altea, Alhambra II
Škoda Fabia II, Octavia II, Yeti, Superb II
Volkswagen Polo V, Golf V, Golf VI, Golf VI Cabrio, Golf Plus, Beetle, Jetta VI, Touran, Tiguan, Scirocco III, Eos, Passat B6 / B7, Sharan II
Volkswagen už v minulosti přiznal chybu na své straně a vše zdůvodňoval nekvalitní výrobou dodavatele, který nedodržel domluvené standardy. Automobilka jako akt dobré vůle slíbila přispívat z vlastní kapsy na řešení závad. Plnou podporu, tedy řešení případných problémů v režii automobilky, měli mít k dispozici majitelé maximálně tříletých vozidel s nájezdem do 100 tisíc kilometrů, takových už bude na trhu minimum. Úhrada poloviny nákladů se týkala starších aut do šesti let stáří a 200 tisíci najetými km. Úplnou smůlu měly mít ještě starší nebo více ojeté vozy, třebaže i u nich se až v tu chvíli mohl projevit problém, který byl ovšem pořád způsobem výrobcem.
Potíží ale není jen poněkud liknavý přístup koncernu VW k řešení následků vlastních chyb. Výše popsaný mechanismus se dobře vyjímá na papíře, v praxi ale firma ani takto velkorysá není. Manželský pár z jihoněmeckého Crailsheimu ale říká, že jejich VW Jetta TSI s nájezdem 78 tisíc kilometrů má již podruhé špatný řetěz. Od první výměny a opravy vačkové hřídele uplynuly další tři roky a řetěz je potřeba zhruba za 1 600 Eur (asi 41 300 Kč) vyměnit znovu. Je to znovu ten samý špatný komponent, automobilka ale v tomto případě dává od řešení ruce pryč a přispět nechce ani haléřem. Požadovaná úhrada je pro manželé absurdní - logicky si myslí, že rozhodující není věk vozidla, ale samotného dílu.
Magazín Auto Bild registruje od začátku letošního roku další stovky nových případů podobných potíží jen na území Německa, které se často týkají čerstvě koupených ojetin. Optimistická prohlášení vedení koncernu o „nízkém třímístném“ počtu zasažených vozidel je tedy násobně překonán jen v letošním roce evidencí jediného magazínu v jediné zemi. Také interní dokumenty VW podle Auto Bildu hovoří o tom, že problém stále trvá a zasahuje další a další starší automobily.
Spoleh není v tomto případě v podstatě na nikoho. I autorizované servisy provádí test odolnosti proti nevítanému průšvihu jen v případech, kdy si zákazník stěžuje na neobvyklé zvuky z motoru, ačkoliv by jinak mohl závadu odhalit včas. Pokud tedy máte nebo kupujete jeden ze starších vozů zmíněných výše, na tuto oblast se rozhodně zaměřte.
V případě přetrvávajícího vlastnictví bychom doporučovali nechat řetěz zkontrolovat v servisu - chrastivý zvuk můžete přeslechnout a když se problém projeví naplno, může být už pozdě. V případě zájmu o ojetý vůz bude vhodné zjistit, zda předchozí majitel nějaký problém řešil, rozvody nechával kontrolovat či měnit a pokud ano, tak kdy a jakým způsobem. Jak jsme zmínili výše, ani výměna nemusí být konečným řešením. Pokud žádné informace nejsou známy, zaměřili bychom se na stav řetězu a nebo jej nejlépe opět nechali zkontrolovat v autorizovaném servisu.
Dojde-li k přeskočení řetězu, může to být potíž, kterou vyřeší jen výměna nebo velká velká oprava celého motoru. Ani jedno nebude levné a zejména v případě některých ojetých vozů může stát více než celé, jinak bezproblémové auto. To si jistě nikdo po koupi „nového” auta nepřeje.







V případě koupě auta se starším motorem TSI řady EA111 je stále být velmi obezřetný, zejména v bazarech. Problémy s jejich rozvodovými řetězy je u spousty z nich stále nedořešen a na podporu Volkswagenu nelze navzdory jeho nezpochybnitelné odpovědnosti spoléhat
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
dnesBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
včeraČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejčtenější články
Dodnes nejetou poslední Škodu nedotčenou koncernem VW nikdo nechce koupit, stále 1. majitel musel s cenou dolů
6.6.2025Prototyp elektrického BMW M3 se ukázal v akci na okruhu. Působí jako rychlá a tichá smrt, právě k té může mít nejblíž
7.6.2025BMW ukazuje Fordu, jak správně reagovat na zájem zákazníků. Je to vážně tak těžké?
7.6.2025Výrobce elektromobilů, ve kterém VW utopil už 66 miliard, letos čeká ještě nižší prodeje. Zaplácne je novými obligacemi
7.6.2025Návrat uměle zaříznutých osmiválců ukazuje sílu trhu, auta jimi vybavená dostanou nový znak jako symbol vzdoru
7.6.2025
Živá témata na fóru
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 15:14 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB
- VZKAZY 07.03. 16:38 - řidičBOB