Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zaříznutý bestseller Fordu už dnes koupíte jen jako ojetinu, i pár let starý najednou stojí pakatel
13.8.2025 | Petr Prokopec
Na tohle auto vám stačí klidně jeden český měsíční plat, a to nemluvíme o autech z minulého tisíciletí, právě naopak. Jedním dechem je ale třeba dodat, že za takové ceny nejsou poslední dvě generace Fiesty nabízeny náhodou.
Ford Fiesta je bezesporu jedním z nejslavnějších aut modrého oválu. A také jedním z nejprodávanějších vůbec, mezi lety 1976 a 2023 totiž vznikl ve víc než 22 milionech kusech v sedmi různých generacích. Zajímavé je, že automobilka zpočátku vývoj tohoto vozu odmítala, neboť se jí předpokládaný zisk na jednom prodaném autě zdál příliš malý. Jenže ropná krize v roce 1973 vedla k navýšení poptávky po vozech malých rozměrů a nízké hmotnosti, které budou disponovat menšími motory. Ford tehdy nechtěl nechat lukrativní segment trhu konkurenci, a tak přišel se svou trochou do mlýna.
Fiesta nabrala na popularitě hlavně ve Velké Británii, kde se nakonec v roce 2014 stala vůbec nejlépe prodávaným vozem v historii země. V té době už byla na světě šestá generace, která byla postavena na základě nové strategie značky zvané „One Ford“. Modrý ovál totiž chtěl dosáhnout vyšší produkční efektivity tak, že zkusí tytéž modely nabídnout po celém světě, místo aby každému kontinentu přizpůsobil nabídku, jako tomu bylo v předchozích letech.
Tento krok ale nebyl šťastný, neboť takřka 90 procent veškeré produkce tak jako tak končilo v Evropě. Kvůli ostatním trhům však Ford přistoupil k jistým kompromisům, které měly negativní dopad na reputaci vozu. Všemu korunu pak nasadila generace sedmá, která přišla v roce 2017. Značka se totiž rozhodla, že zkusí umocnit zisk tak, že z nabídky vyřadí nižší stupně výbavy a Fiestu nabídne pomalu jako luxusní zboží. Na to však klientela - jaké překvapení - neslyšela.
Předloni tedy čtyřmetrový hatchback Fordu definitivně skončil, pročež v případě zájmu již vaše kroky musí nevyhnutelně vést jen do bazarů. Pokud se v nich přitom zaměříte na vozy z prvních pěti generací, tedy vyrobené před rokem 2008, může vám na pořízení stačit 10 tisíc korun, tedy čtvrtina české průměrné měsíční mzdy. V té chvíli ale nemůžete počítat ani s tou nejmenší zárukou, na poruchu - klidně i tu poslední - tak může dojít už během cesty od prodejce.
Sázkou na jistotu ale ve finále nejsou ani šestá a sedmá generace. Ostatně i to byl důvod jejich pádu, Ford chtěl totiž najednou o poznání více peněz za auto, jehož kvality nebyly z nejlepších. Když ostatně kolegové z Auto Bildu vůbec poslední generaci zařadili do flotily dlouhodobě testovaných aut, vystavili jí nakonec nejhorší známku 5. Automobil totiž přišel o chladicí kapalinu, což nakonec vedlo k totálnímu selhání litrového tříválce EcoBoost.
Motory Fordu nicméně mají problém také s úniky oleje, a to v obou generacích, u nichž trpí i podvozek - tlumiče a pružiny odchází jak na běžícím pásu. Stejně tak lze palec dolů ukázat předním i zadním světlům, u novější generace vám navíc může poměrně rychle zreznout výfuk. U té starší pro změnu je třeba dávat pozor na rychle se vybíjející baterie, nefunkční ovládání oken či rádia, která odpraví spárování s USB.
Ke cti Fordu lze zmínit, že ani jedno provedení nemá problém s brzdami. Podobně je na tom u sedmé generace také řízení, jehož čepy ale u předchůdce již mohou mít odslouženo. Mimo to automobilka řadu věcí také třeba špatné bezpečnostní pásy řešila v rámci svolávacích akcí. Stále však platí, že v případě šesté generace již zhruba třetina exemplářů nemusí bez alespoň některých oprav projít technickou kontrolou.
Fiesta tedy sice představuje levnou cestu k vlastnímu dopravnímu prostředku (šestou generaci pořídíte od 40 tisíc korun), na druhou stranu se ale snadno může stát, že skončíte jen u nepojízdného domečku na zahradu. Nutností by tak měla být nejen testovací jízda, ale i doprovod zkušeného technika. Tedy pokud nenakupujete auto od zorientovaného známého, který vaši důvěru nehodlá jen tak zahodit snadným výdělkem.






Fiesta šesté a sedmé generace je sice líbivé autíčko, které lze v bazarech pořídit velmi levně, má to však své opodstatnění. S kvalitou na tom byl tento model opravdu na štíru. Foto: Ford
Zdroj: Auto Bild
Bleskovky
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
včera
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Zdravotní stav Noaha Dettwilera se stále zlepšuje 10:36
- ESRR 2026 - 2x Hořice včera 17:37
- Úspěšný test Bulegy v MotoGP včera 11:34
- Koho uvidíme 2026 v MS-Moto3? 30.10.2025
- Týmy a jezdci WSBK 2026 30.10.2025
Nejčtenější články
Zákazník popsal, jak složité bylo dostat z Tesly po 8 letech zpátky milionovou zálohu na dodnes nevyráběný vůz
2.10.2025
Bentley dokonalo obrat. Vrací se zpátky k čistě spalovací technice a s ní i ke slavnému jménu
2.10.2025
Neobvyklou vývozní Škodu 130 L v dodnes krásném originálním stavu nikdo nechce, prodávající musel s cenou dolů
2.10.2025
Nissan v krizi prodává, co může. Zbavuje se dokonce i jednoho z nejúspěšnějších fotbalových klubů, který před 53 roky založil
2.10.2025
Mechanik rozebral legendární výkonný motor Toyoty po najetí 668 tisíc km a ukázal, jak vypadá zevnitř
2.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
