Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Krize automobilového průmyslu netrápí jen výrobce, značným rizikům vystavuje i zákazníky
4.5.2021 | Petr Prokopec
I když je zájem o nová auta neobvykle nízký, jejich výroba nezvládá vykrýt ani omezenou poptávku. Potíže se tak projevují i tím, že objednaná auta jsou dodáván se zpožděním a pročtení kupní smlouvy se stává důležitějším než kdy dříve.
V posledních měsících mluvíme prakticky neustále o jednom jediném problému, který trápí prakticky všechny automobilky. Řeč je pochopitelně o nedostatku čipů, který vedl a dále vede k zavření řady továren. Tuto situaci jsme až dosud sledovali hlavně z pohledu zasažených výrobců, kteří aktuálně stále nevidí ani světlo na konci tunelu. Koncern VW tak již varoval, že druhé letošní čtvrtletí bude v tomto ohledu ještě horší než to první. A pokud budeme věřit expertům, pak lze těžkosti čekat celý letošní rok, možná i s přesahem do toho příštího.
U tohoto problému i dnes zůstaneme, na věc se ale podíváme optikou zákazníků. Také pro ně je to problém, a to nejen kvůli tomu, že když si nějaký vůz chtějí koupit, nemusí být v dohledné době vůbec k dispozici. Nedostatek čipů zpožďuje dodání i dříve objednaných vozů a některým lidem dealeři vůbec nejsou s to říci, kdy jej nakonec dostanou. Od smlouvy ale obvykle není lehké odstoupit, navíc tím mohou přicházet nejen o nervy, ale i o peníze - to když počítají s tím, že z prodejce nechají svůj vůz na protiúčet.
„Dealeři obvykle nesouhlasí se stanovením konkrétního termínu dodání, neboť pokud ten nebude dodržen, okamžitě je vina na jejich straně,“ říká k celé věci mluvčí německého autoklubu ADAC. Povětšinou jsou tak uzavírány smlouvy s nezávaznými daty. V Německu je prodejce může o šest týdnů překročit, aniž by riskoval jakýkoliv postih. Kromě toho má k dispozici ještě dalších šest týdnů, během nichž jej zákazník musí písemně vyzvat, aby objednávku konečně realizoval.
Ani poté ale proces nekončí, neboť zákazník si musí znovu vyžádat dodání objednaného vozu, a to do dvou týdnů. Teprve poté může od smlouvy odstoupit, stejně jako může žádat o kompenzaci, pokud mu nevykrytí objednávky způsobilo škodu. Od prodejce však může obdržet maximálně 5 procent ceny objednaného vozu. Tyto podmínky budou na různých místech různé a mohou být i specificky upraveny ve smlouvě, kterou se tak vyplatí studovat více, než je běžné. A domáhat se korektních podmínek nezvýhodňujících jednu stranu na úkor druhé.
Ve smlouvě může být i jednoznačně stanoven termín dodání, kdy lze v případě jeho porušení odstoupit od smlouvy okamžitě, k něčemu takovému ale dnes prodejci stoprocentně nesleví. Byli by sami proti sobě, navíc jsou v celé věci vlastně nevinně - i oni čekají, kdy vůz dostanou od výrobce. Jedno jasné poučení ale přece platí - v případě, že dáváte vůz na protiúčet, chtějte mít předem konkrétně potvrzenou výkupní cenu, která bude platná i ve chvíli, kdy nakonec staré auto předáte prodejci později. Tohle dealeři slíbit umí a je to jen fér, tedy pokud stav kilometrů udržíte v předem domluvených mezích. Je nesmysl, abyste snížením výkupní ceny dopláceli na zpoždění, které jste nemohli nijak ovlivnit.
Otázkou pak je, jak reagovat v momentě, kdy vám prodejce hodlá dodat vůz, který se v některých bodech liší oproti objednávce. Nedostatek čipů přiměl třeba Peugeot, aby model 308 prodával pouze s analogovým přístrojovým štítem místo digitálního. BMW pak pro změnu svá auta musí osazovat vyšší úrovní navigačního systému. To ale ovlivňuje ceny - Peugeot slevil, BMW zdražilo.
V té chvíli záleží na tom, jak moc vám nastalý stav vadí, jak je sepsána smlouva a za jakých podmínek od ní můžete odstoupit. Stejně jako jsou v ní definována práva prodejce na možné navýšení ceny kvůli vyšší moci. Momentálně tedy rozhodně nic nepodepisujte bez rozmyšlení, neboť postiženými můžete být ve výsledku vy sami. Však asi jen málokdo bude šťastný ve chvíli, kdy mu objednaný vůz dorazí s mnohatýdenním zpožděním, navíc za vyšší cenu a v jiné specifikaci, než jakou si původně objednal.






Toyota je dnes jednou z mála značek, u které vás větší problémy nečekají. I díky tomu je Yaris jedním z prodejních lídrů starého kontinentu namísto Volkswagenu Golf. Foto: Toyota
Zdroj: Focus
Bleskovky
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
včera
Porsche chtělo dostat zpackaný nový Cayenne do lepšího světla srovnáním s 918, dosáhlo ale jen maximální trapnosti
21.11.2025
Range Rover si utahuje z pokusu Číňanů napodobit jeho slavnou reklamu, při kterém tak katastrofálně selhali
20.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- Místo Schleizu bude v ESR North West 200 včera 20:05
- Velká japonská naděje Taiyo Furusato včera 14:00
- WSBK 2026: O dva stabilní jezdce méně včera 10:41
- Sovička a Gennai za tým Panattoni BGR Smrz Racing včera 08:00
- Honda CB1000GT: výkonný cestovní stroj 21.11.2025
Nejnovější články
Rusové postavili nezastavitelný obojživelník jako z dob SSSR, dali mu i tehdy nevídané ovládání
před 11 hodinami
Ani Lewis Hamilton možná nezachrání kdysi nadějnou britskou automobilku, v problémech propouští desítky procent zaměstnanců
včera
Číňané v Evropě bodují s levným velkým SUV. Lidé mu říkají Range Rover z Temu a není to urážka
včera
BMW zkusilo prokázat použitelnost nového elektromobilu nesmyslnou jízdou za nereálných podmínek v nikým nepoužívaném nastavení
včera
Kam dala Kia hlavu? Své ošklivé novince sebrala motor V6 i jako vrchol v době, kdy ho konkurence vrací do nabídky jako základ
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
