Home > Rubriky a sekce > Život řidiče > Článek
Zde jsou hlavní pravidla pro cesty Evropou. Pozor na novinky v Chorvatsku a ve Francii
30.6.2018 | Petr Prokopec
Jiný kraj znamená nejen jiný mrav, ale i jiná pravidla silničního provozu. Obezřetní buďte hlavně ve Francii a v Chorvatsku, kde platí nejvíce anomálií.
Školní rok je u konce, prázdniny začínají. Rozjíždí se tak i doba dovolených, při nichž se značná část českých motoristů přesune na zahraniční silnice. Tam je ovšem čeká řada nástrah, zejména pak těch legálních. Rychlostní limity jsou totiž různé, stejně jako další podmínky provozu na pozemních komunikacích. Nač jste tedy zvyklí v Česku, vás snadno může třeba v takovém Chorvatsku nebo Francii přivést do potíží. Právě v těchto dvou evropských zemích totiž platí i jinde nepraktikovaná specifika, upozorňuje německý ADAC.
Výčet veškerých limitů naleznete v níže přiložené tabulce, my se nyní zaměříme právě na ony zvláštnosti. A začneme rovnou zemí galského kohouta, kde v neděli 1. července dochází k razantní změně. Zatímco totiž dosud je možné jet na většině okresek 90 km/h, po víkendu bude již povolené maximum 80 km/h. I to je ovšem pouze hypotetický údaj - pokud totiž vlastníte řidičský průkaz méně než tři roky, platí pro vás limit ještě o deset kilometrů v hodině nižší.
Jinými slovy to tedy znamená, že na okreskách se budete moci od 1. července pohybovat pouze sedmdesátkou a na rychlostní silnici 100 km/h místo stodesítky. Ještě větší rozdíl je pak na dálnici, kde je pro začínající řidiče povolené maximum 110 km/h namísto stotřicítky. Zároveň je třeba počítat s tím, že se platí mýtné, a to již bez ohledu na délku vlastnictví řidičského průkazu. Výhodou pro někoho může být skutečnost, že řídit lze až s 0,5 promile alkoholu v krvi.
Přesunout se můžeme do Chorvatska, kde byl taktéž zaveden „dvojí metr“. Ten ale již nemá spojitost s délkou vlastnictví řidičáku, nýbrž s věkem řidiče. Běžně zde platí padesátka ve městech, devadesátka na okreskách, stodesítka na rychlostních silnicích a stotřicítka na dálnicích, pro řidiče mladší 24 let jsou ovšem limity vždy o 10 km/h nižší. Zároveň nemají povolený žádný alkohol, zatímco od pětadvaceti let nahoru je možné tak jako ve Francii řídit s půl promile.
Ani tím omezení nekončí, dále je třeba zmínit, že řidiči do 24 let mohou řídit jen auta s výkonem do 75 kW/102 koní. Povinnou výbavou je pak výstražná vesta pro každého cestujícího ve voze. Zároveň si dejte pozor na dostatek paliva v nádrži, řada čerpacích stanic totiž zavírá již o páté nebo šesté odpolední hodině. A obezřetní buďte i za deště, živičný povrch vozovek při lijáku či po něm má jen o málo lepší adhezi jako náledí.
Tím jsou zásadní výjimečnosti u konce, zmínit již jen můžeme ty méně podstatné. Mezi ně patří např. omezení dálničního limitu v Lucembursku za deště (místo 130 km/h můžete jen jen 110 km/h), stejně jako nemůžete jet povoleným maximem v Rumunsku na dálnici A1 za špatných povětrnostních podmínek (v té chvíli platí 80 km/h). Ve Finsku naopak můžete jet v létě na okreskách až 100 km/h, v zimě ale limit klesá na osmdesátku.
Lze pak jen dodat, že český řidičský průkaz platí ve všech zemích Evropské unie, a to včetně Chorvatska. Zapotřebí tedy není mezinárodní řidičák. Stejně tak vám postačí i občanka, pasu netřeba. Pamatujte přitom, že v Chorvatsku nebo Slovinsku vám mohou doklady zabavit, pokud nemáte na zaplacení pokuty. V takovém Rakousku vám pak mohou dokonce zkonfiskovat věci v hodnotě pokuty, a to nejen batoh, ale třeba také autorádio.
A když už jsme naťukli téma pokut, závěrem jen zmíníme, že zatímco prakticky ve všech zemích EU hrozí za překročení limitů vysoké částky, ve třech vám hrozí až vězení. Raději tedy buďte obezřetní a rozhodně neužívejte omamných a psychotropních látek. Zejména pak ve Francii, kde je takové jednání klasifikováno jako trestný čin, za nějž opětovně hrozí pobyt za mřížemi.
Přehledná mapa rychlostních limitů autoklubu ADAC nezahrnuje Německo, kde platí padesátka ve městech a stovka mimo ně. Tedy na většině úseků, stejně jako je možné na dvou třetinách dálnic počítat s neomezenou rychlostí
Zdroj: ADAC
Bleskovky
- Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
před 7 hodinami - Hollywood byl napřed, díky elektromobilům tu konečně máme auta reálně explodující při nehodách
dnes - Kupte si současné Audi RS4, dokud můžete. Nástupce v podobě hybridní RS5 Avant se po okruhu od pohledu otyle plácá
17.9.2024
Nejnovější články
- Nejspolehlivější a nejtrvanlivější moderní motor koncernu VW najíždí 500 000 km jako nic, říkají mu Kalašnikov
před 5 hodinami - Mercedes si v zoufalosti najal slavného herce, aby propagoval elektrické auto, sám si ale koupil jeho spalovací verzi
před 7 hodinami - Němci vyzkoušeli asi poslední pravověrné BMW. Má manuál, spoustu tlačítek, neváží tuny a ani není drahé
před 8 hodinami - Jeep rozjel dlouho nevídané slevy. Jeho cílem teď je prodávat milion aut ročně, to dosud nikdy nezvládl
před 10 hodinami - Poslední epizoda The Grand Tour má obrovský dopad, zájem o auta hvězd nakopl až skoro o 800 procent
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva