Reklama

48válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob

Nespletli jsme se ani v jednom čísle, tento motor má skutečně 48 válců, i přes objem jen 4,2 litru. Hostí jej totiž dost neobvyklý stroj - motocykl.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

48válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob

20.4.2018 | Mirek Mazal | 15 příspěvků

Nespletli jsme se ani v jednom čísle, tento motor má skutečně 48 válců, i přes objem jen 4,2 litru. Hostí jej totiž dost neobvyklý stroj - motocykl.

Společnost Kawasaki Heavy Industries operuje po celém světě a uplatňuje se ve více oborech, než byste řekli. Nevyrábí jen motocykly, ale také leteckou techniku, kolejová vozidla, komponenty pro energetické firmy a spoustu další specializované techniky. Proslula ale hlavně jako výrobce motorek, kterým se stala před více než 50 léty. A v roce 1996 expedovala desetimiliontý motocykl.

Je to jistě špičkový výrobce jednostopých vozidel, ani techniky této firmy ale nenapadlo to, co jednoho britského mechanika jménem Simon Whitlock. Ten v dílnách firmy Hertfordshire Superbike Centre vytvořil něco, o čem i technikům na ředitelských pozicích u Kawasaki mohlo jen zdát.

Simon si vzal do parády starou Kawasaki H1 ze sedmdesátých let, která se jeho bláznivým zákrokem stala nositelem jednoho z nejšílenějších motorů všech dob. Nebyl to pro něj první experiment se starým dvoutaktem, už dříve na základě H1 postavil vodou chlazený přeplňovaný motocykl dopovaný oxidem dusným. V tomto případě se ale pustil do něčeho mnohem šílenějšího.

Objem jinak sériové Kawasaki H1 zvedl na 4,2 litru pomocí 48 dvoutaktů z Kawasaki S1/KH250 umístěných po osmi válcích v šesti řadách. Vznikl tak 48válcový motor o třech 16válcových řadách, z nichž každá disponuje vlastní klikovou hřídelí. I mezi nejgigantičtějšími motory vůbec bychom obtížně hledali něco podobného, alespoň pokud to má spalovat benzin. Pohonnou jednotku pak doplňuje šest palivových čerpadel Jaguaru E-Type a převodovka BMW K100.

Překonat všechny problémy trvalo skoro tři roky tvrdé práce. Nicméně projekt se kupodivu podařilo dotáhnout do úpsšného konce a všech 48 válců na konci trnité cesty naskočilo. Tento motocykl skutečně jezdí a i když neznáme jeho přesný výkon, popustit uzdu všem 48 válcům musí být pořádný rachot.

Autor experimentu se tak po letech strávených v dílně mohl povozit na nejbláznivějším motocyklu s logem Kawasaki, jaký kdy spatřil světlo světa. Existuje i funguje dodnes, jak se můžete sami přesvědčit níže. A to byste řekli, že motocykl není zrovna ideálním strojem, který by mohl hostit jakkoli monstrózní motor...

48válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 1 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0148válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 2 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0248válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 3 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0348válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 4 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0448válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 5 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0548válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 6 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0648válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 7 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0748válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 8 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0848válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 9 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 0948válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 10 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 1048válec o objemu 4,2 litru je asi nejšílenější benzinový motor všech dob - 11 - Kawasaki H1 4,2 V48 prestavba 11
Někteří přirovnávají odvážnou motorku k dlouhému pojízdnému radiátoru. Celkem přesný popis, před cílevědomostí autora je ale třeba smeknout klobouk

Zdroj: Hertfordshire Superbike Centre

Mirek Mazal

Další zajímavé články:

Diskuze 15 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše