Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely

Nová auta dostávají stále menší a menší motory a litrové tříválce dnes najdeme i v relativně velkých SUV. Je čas si spravit chuť pohledem jinam.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely

20.10.2017 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Nová auta dostávají stále menší a menší motory a litrové tříválce dnes najdeme i v relativně velkých SUV. Je čas si spravit chuť pohledem jinam.

Nemusíme se snad znova rozepisovat o nevýhodách downsizingu, jelikož o nich hovoříme docela často i se slovy o tom, že hlavním důvodem jeho rozmachu je nízká spotřeba. Ovšem primárně ne ta skutečná, ale papírová, za kterou se výrobci ženou kvůli nižším pokutám za nadlimitní emise CO2. Ve skutečném světě jsou motory s větším objemem schopny jezdit za stejně či při vyšší zátěži i méně paliva než downsizovaní prckové.

Ovšem, ne všechny případy downsizingu jsou úplně špatné, protože se leckdy podaří nahradit nepříliš povedený atmosférický motor menším, přeplňovaným a vážně dobrým. Jenže takových případů moc není. Naopak najít odstrašující případy není zas tak velký problém a zástupce tam bude mít hromada značek z celé Evropy.

Bavíme-li se o vysoké efektivitě pístových motorů s vnitřním spalováním, můžeme se bavit o dvoulitrech, čtyřlitrech či osmilitrech, omezíme-li se na stroje, které jezdí po veřejných silnicích. Ten, kdo je trochu sběhlý v lodní dopravě, může argumentovat stále aktuálním rekordmanem v efektivitě - motorem Wärtsilä 31, který má ve své největší konfiguraci 16 válců, 519,3 litru objemu a 13 327 koní.

Není to ale jediný takhle obrovský motor na světě. Není dokonce ani zdaleka největší, jen je svou špičkovou efektivitou zajímavý. Takhle velkých a zároveň zajímavých motorů se ale najde spousta a mají často monstrózní výkony. Mohou tedy lákat k zástavbě do auta, jenže s těmihle to opravdu nepůjde, byť některé z nich auta skutečně poháněly či poháněji. Už nezdržujme, tady je sedm jednotek, které o downsizingu neslyšely, ani trochu.

1. BMW VI

Nejen pokud jste skalními fanoušky britského Top Gearu, budete znát BMW Brutus. To je německý automobil, který pohání 47litrový vidlicový dvanáctiválec z bombardéru, letadla. Jeremy Clarkson se v něm v jedné z epizod projel a stálo to skutečně za to. Není se také co divit, když má tenhle stroj 750 koní, hmotnost 2,5 tuny a pneumatiky, na kterých jezdila auta na počátku 20. století. Výkonu v nízkých otáčkách je tolik, že se kola protáčí, jen se na plyn podíváte.

Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 1 - 7giga bmw vi 01Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 2 - 7giga bmw vi 02Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 3 - 7giga bmw vi 03

2. Pratt & Whitney R-4360 Wasp Major

Z letadla pochází i druhý motor na tomhle seznamu, Wasp Major firmy Pratt & Whitney. Je to hvězdicový motor o 28 válcích a objemu 71,5 litru. Vznikl za druhé světové války v Americe pro bombardéry a leckdy se používaly do jednoho letadla takové motory dva či čtyři. Ohromný objem je impozantní sám o sobě, jenže tahle věc měla ještě přeplňování kompresorem. Výkon tedy je až 3 500 koní. Největší letadlo na světě, Hughes H-4 Hercules, mělo těchto motorů osm a každý byl naladěný na tři tisíce koní.

Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 4 - 7giga pw wasp major 01Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 5 - 7giga pw wasp major 02Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 6 - 7giga pw wasp major 03

3. Caterpillar C175-20

Zpět ve světě vozidel, pohybujících se pomocí čtyř kol, je C175-20 firmy Caterpillar. Je to motor, pohánějící největší verzi čtyřkolové důlní sklápěčky Caterpillar 797F a je to vznětový vidlicový dvacetiválec, přeplňovaný gigantickými turbodmychadly, jak je na obrázcích velmi dobře vidět. Má objem 106 litrů, nabídne až 4 tisíce koní a oleje v něm je 675 litrů. Zajímavostí je také, že 797F má hydrodynamický měnič točivého momentu, podobně jako běžné auto s automatem, a sedmistupňovou planetovou převodovku. To je odlišné od většiny takhle velkých náklaďáků, které jsou poháněny trakčními elektromotory, pro které gigantické diesely slouží jako generátory.

Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 7 - 7giga caterpillar V20 01Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 8 - 7giga caterpillar V20 02Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 9 - 7giga caterpillar V20 03

4. Lycoming XR-7755

Další hvězdicový motor na tomhle seznamu je největší pístový letecký motor na světě. Má 36 válců, uspořádaných po čtyřech v devíti řadách, které svírají úhel 40°. Také vznikal za druhé sv. války pro bombardéry, jenže v roce 1946 byl jeho vývoj ukončen a existuje tak jen jako prototyp. Mohl by ale nabídnout až 5 tisíc koní výkonu z objemu 127,1 litru. Číslo 7755 označuje zhruba objem v kubických palcích, přesná hodnota je 7 756,3 cu in. Co je také pozoruhodné, je, že motor sám o sobě váží 2,7 tuny.

Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 10 - 7giga lycoming 01Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 11 - 7giga lycoming 02Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 12 - 7giga lycoming 03

5. EMD 645 V16

Odnož GM, zvaná Electro-Motive Division, v roce 1965 představila rodinu motorů EMD 645, vidlicových dvoutaktů zejména pro aplikace v diesel-elektrických lokomotivách. Číslo 645 znamená objem každého válce v kubických palcích, takže V16 má celkem 169,1 litru a dává tři tisíce koní v 900 otáčkách. Nebyla to největší varianta, tou byla V20, ale V16 se dostala do šestikolové důlní sklápěčky Terex 33-19 "Titan", kde poháněla zadní dvě nápravy přes elektromotory, stejně jako by tomu bylo u diesel-elektrické lokomotivy. Titan existuje jen v jediném kuse, ale ne jako prototyp - 13 let pracoval v lomu. Pak byl zrenovován a je vystaven v kanadském městě Sparwood.

Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 13 - 7giga emd 645 01Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 14 - 7giga emd 645 01aNejvětší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 15 - 7giga emd 645 02

6. Burmeister & Wain CM 884WS-150

Tahle dánská společnost je dnes pod křídly výrobce náklaďáků MAN, ale už v 19. století vyráběla lodní motory. A ve 30. letech století dvacátého postavila obrovský, gigantický osmiválec, který byl do roku 1962 nejsilnějším dieselem na světě s výkonem 22 500 koní. Na délku má 25 metrů, na výšku dvanáct a půl a jenom kliková hřídel váží 140 tun; celý motor váží 1 400 tun. Existuje v jediném exempláři a sloužil jako záložní zdroj v elektrárně H. C. Ørsted v Dánsku. Dnes je z něj výstavní exponát, ale stále je provozuschopný.

Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 16 - 7giga burmeister wain 01Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 17 - 7giga burmeister wain 02Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 18 - 7giga burmeister wain 03

7. Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

Tento seznam není žebříčkem největších motorů na světě, vybrali jsme obří motory rozličných koncepcí, přesto by nebyl kompletní, kdybychom tu neměli ten úplně největší pístový spalovací motor téhle planety. Vyrobila ho švédská firma Wärtsilä pro použití v ropných tankerech a nákladních lodích. Je to řadový dvoutaktní (!) motor a ve své největší konfiguraci, o 14 válcích, má objem 25 480 litrů.

Fascinující je i výkon - chyťte se něčeho přišroubovaného k zemi, pokud nesedíte - 110 356 koní. Vážně, přes 110 tisíc koní. A točivý moment je už z jiné planety zcela, až 7 603 850 Nm při 102 otáčkách za minutu. Je to tedy na vrcholu rozsahu provozních otáček, který činí 22 až 102 ot./min - ne, ani tohle není překlep - a do uvedení výše zmíněného motoru Wärtsilä 31 byl tohle nejefektivnější pístový motor na světě. A pak věřte downsizingu...

Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 19 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 01Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 20 - 7giga wartsila-sulzer 02Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 21 - 7giga wartsila-sulzer 03Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 22 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 02Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 23 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 03Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 24 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 04Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 25 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 05Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 26 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 06Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 27 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 07Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 28 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 08Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 29 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 09Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 30 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 10Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 31 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 11Největší giganti mezi spalovacími motory: tyhle o downsizingu neslyšely - 32 - Wartsila-Sulzer RTA96-C dalsi 12

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 7 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše