Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
Porsche stvořilo 911 s aerodynamikou Toyoty Prius již v roce 1984
30.5.2014 | Adam Šrámek | Přidat příspěvek
(+ video) Stuttgartský výrobce odhalil další unikát. Tentokrát se jedná o speciální 911 G-Model z poloviny 80. let, fascinuje aerodynamikou.
Automobilky se stále předhánějí ve způsobech, jakými hodlají dosáhnou co možná nejnižší spotřeby resp. nejmenšího množství emisí CO2, aby byly schopné vyhovět normám, které jim diktuje Brusel a nemusely následně platit za každý gram „přes čáru“. Z tohoto důvodu vznikají veškeré vynálezy typu systém start-stop, který sice už všichni mají, ale nikdo je nechce, mezi další „parádičky“ podobného ražení řadíme pneumatiky s nižším valivým odporem, brutálně dlouhé převody a podobné vesměs nepříjemné novinky. Nesporně uživatelsky přívětivějším způsobem je snižování hmotnosti a také pilování aerodynamiky.
Porsche teď ukázalo, že v roce 1984 vidělo příležitost ve vylepšení právě v aerodynamice (i když tehdy jistě ne prvoplánově kvůli emisím). Ze svého muzea po 911 s motorem uprostřed a stejném modelu osazeném jednotkou Audi V8 vytáhlo studii, která se v roce 1984 mohla pochlubit takovou aerodynamickou účinností, jakou by jí mohla závidět i řada současných automobilů.
Základem pro stavbu tohoto vozu se stala devětsetjedenáctka model G - vyráběný v letech 1973 do 1989. Bystré oko rychle odhalí, že tohle není zcela obyčejná verze, jelikož nese několik prvků z modelu 964 a také mladší 911 (generace 993). Výsledného součinitele aerodynamického odporu s hodnotou 0,27 (z původních 0,40) bylo v tomto voze dosaženo odlišně tvarovaným předním nárazníkem s bočními otvory, dále pomocí speciálních hladkých kol a zadního spoileru, který zdánlivě připomíná například pozdější verze GT2.
Řeknete si, že to možná není žádný zázrak, ale uvažme, že v dnešní době mají citelně lepší aerodynamiku jen taková auta, jako je třeba Tesla Model S (0,24), nebo Mercedes CLA (0,23). Na podobnou úroveň, na níž se Porsche vyšvihlo těmi několika detaily, se dostala například Toyota s Priusem (0,26) a uznejte, že k tomu potřebovala podstatně více triků. Nakonec vypadá jako ze sci-fi filmů a musí k tomu ještě vozit proklatě úzké pneumatiky.
Ve Stuttgartu si tímhle dílem zkoušeli, jak by se jednoduše dal vůz ještě urychlit při použití standardního motoru, bez použití nějakých drahých technologií, které ve finále velkou radost řidiči neudělají. Dnes už i Porsche používá podstatně propracovanější záležitosti, které tak smysluplně nepůsobí, ostatně vzpomeňte na poslední hypersport 918 Spyder...
Porsche 911 G-Model z roku 1984 vynikal aerodynamikou, kterou se dnes nemůže pochlubit každý
Video z muzea Porsche
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera - Zbrusu nové Bugatti s motorem V16 bylo poprvé nafoceno při testech, značka odhaluje jeho pravý původ
27.4.2024 - 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
25.4.2024
Nové na MotoForum.cz
- Souboj dvou titánů vyhrál úřadující šampion včera 15:11
- V Moto2 vyhrál Aldeguer, 11. Salač včera 12:57
- Vítězem Moto3 v Jerezu Colin Veijer včera 11:32
- Warm Up ukončen předčasně po crashi Acosty včera 10:07
- Sprintérské drama = festival pádů: Vyhrál Martin před Acostou 27.4.2024
Nejnovější články
- První majitel ročník 1926 schoval nejetou legendu Opelu, kterou téměř do jedné sežrala rez, teď ji docela levně prodává
před 10 hodinami - Lotus zajel třetí absolutně nejrychlejší čas nejnáročnějšího okruhu světa, celý výkon je ale tak trochu levá
včera - Dvě nejexkluzivnější SUV světa od Ferrari a Lamborghini si to konečně rozdala ve sprintu, o vítězi rozhodly centimetry
včera - Firmy rozvážející balíky zjistily, že přechod ze spalovacích dodávek na elektrické bude složitější, než čekaly
včera - 81letý muž si vyjel s ceněným Porsche 911. Sjel z mostu, skončil v potoce a může být rád, že žije
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva