Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování

Doba přeje turbům, naše srdce ale hoří pro atmosférické plnění. Toto je žebříček plný ikon, které nabídly atmosféry s nejvyšším výkonem na litr.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Fascinace a historie

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování

3.10.2017 | Marek Bednář | 30 příspěvků

Doba přeje turbům, naše srdce ale hoří pro atmosférické plnění. Toto je žebříček plný ikon, které nabídly atmosféry s nejvyšším výkonem na litr.

Kdysi jsme vám nabídli přehledy 10 nejvýkonnějších dieselů i 10 nejvýkonnějších benzinů dneška. Oba dva tyto seznamy se zabývaly litrovým výkonem jednotlivých motorů a hledaly ty nejlepší mezi aktuálně produkovanými auty. A nikoliv překvapivě, v nejlepších desítkách byly vždy jen přeplňované motory.

Jenže leckoho víc baví atmosférické motory, vyhovuje mu jejich lineární charakteristika, výraznější zvuk a rychlejší, přesnější reakce na plyn. My patříme k jejich fanouškům, a tak přinášíme i seznam 10 litrově nejsilnějších atmosférických motorů. Rozdílem budiž, že to nejsou jen aktuálně vyráběná auta, ale nejlepší silniční stroje, které kdy poznaly světlo světa. Vznikly ale zhruba v posledních zhruba patnácti letech, kdy se atmosféry dostaly na vrchol evoluce - z dnešní produkce už se přidává jen pár vozů, třebaže na špičce tohoto žebříčku nenajdeme vozy, které by patřily do muzea.

Výše zmíněné seznamy litrově nejsilnějších turbomotorů už nejsou aktuální, v dieselech nyní na vítěze odhadujeme nové čtyřturbové 50d od BMW a v benzínech Mercedes-AMG A 45 ještě o kousek posílil. Tenhle seznam už ale příliš velkých změn asi nedozná, bohužel. Projděte si ho celý, je v něm jedna automobilová perla za druhou...

11. BMW M3 CSL: 110,9 k/l

Modla nejednoho nadšeného řidiče a snad každého fanouška BMW, který upřednostňuje rychlost a lehkost před komfortem se jmenuje M3 CSL. Tenhle seznam není prvním ani posledním místem, které řadový šestiválec S52B32HP z tohoto modelu vynáší k nebesům, a to zcela právem. Z 3 246 ccm dával 360 koní a to prosím vznikl skoro už před 13 léty.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 1 - bmw m3 csl e46 20Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 2 - bmw m3 csl e46 21Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 3 - bmw m3 csl e46 26

10. Audi R8 V10 Plus/Lamborghini Huracán LP610-4: 117,2 k/l

Měli jsme obavu, že koncern VW sáhne v případě nové generace svých supersportů s motorem uprostřed po přeplňování. Naštěstí to neudělal, tedy alespoň zatím, přesto tu určité zklamání je - s manuální převodovkou si R8 V10 ani Huracán už nekoupíte. V každém případě tu máme 610 koní z 5 204 atmosféricky plněných kubických centimetrů, které dostávají nové Audi R8 i Lamborghini Huracán LP610-4 do tohoto žebříčku s lehkostí sobě vlastní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 4 - Audi R8 2015 zive VW Night 03Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 5 - Audi R8 2015 zive VW Night 05Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 6 - Audi R8 2015 zive VW Night 12Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 7 - VW Night Zeneva 2014 Lamborghini dalsi 03Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 8 - VW Night Zeneva 2014 Lamborghini 10Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 9 - VW Night Zeneva 2014 Lamborghini dalsi 07

9. Lamborghini Centenario LP770-4: 118,5 k/l

Centenario je se 770 koňmi nejvýkonnější silniční Lamborghini, které kdy vzniklo a před pár dny se představilo i jako roadster. S tímto titulem a atmosférickým motorem pod kapotou lze čekat mimořádný litrový výkon a vážně tu je, skoro 120 koní na litr. Do tohoto žebříčku by se dostala i slabší verze téže jednotky, která bije v nejsilnější verzi Aventadoru, ať už se bavíme o kupé nebo roadsteru. Jeho dvanáctiválec má 6 498 ccm a 750 koní, což znamená 115,4 k/l. V případě Centenaria i SV jde ale opět o vyprodané limitované edice.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 10 - Lamborghini Centenario Roadster oficialni prvni zive 06Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 11 - Lamborghini Centenario Roadster oficialni prvni zive 10Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 12 - Lamborghini Centenario Roadster oficialni prvni zive 12 Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 13 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 14 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 04Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 15 - lamborghini aventador sv ofic zeneva 19

8. Lexus LF-A Nürburgring Package: 118,8 k/l

Jeden z nejlepších desetiválců světa našel cestu do auta, které nemělo předchůdce ani nástupce a do portfolia své značky se moc nehodilo - modelu LFA s paketem Nürburgring. Přesto si získalo zástupy fanoušků a mělo digitální přístrojový štít jen proto, že fyzická ručička otáčkoměru by nestíhala létat po stupnici tak rychle, jako uměl měnit otáčky motor. Desetiválec Yamaha 1LR-GUE dával z 4 805 ccm až 571 koní výkonu.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 16 - lexus lf-a np 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 17 - lexus lf-a np 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 18 - lexus lf-a np 10nejlitvykatmo 03

7. Ferrari 812 Superfast - 123,2 k/l

Jeden z mála aktuálních příspěvků do tohoto přehledu jsme překřtili na dokonalou rozlučku s atmosférickými V12. A vskutku, Ferrari 812 Superfast má možná hloupé jméno, jeho bezmála 6,5litrová, poslední evoluce dvanáctiválce Ferrari F140 ale má úctyhodné parametry. Nepřibrat na objemu, mohla by myslet na ještě lepší umístění v žebříčku - i tak výkon přes 123 koní na litr při jejím objemu bere dech.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 19 - Ferrari 812 Superfast 2017 prvni sada 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 20 - Ferrari 812 Superfast 2017 prvni sada 04Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 21 - Ferrari 812 Superfast 2017 technika video Perex

6. Porsche 911 997 GT3 RS 4.0/911 991 R/GT3 RS/911 991.2 GT3: 125,1 k/l

Poslední vývojový stupeň legendárního šestiválce Metzger, označený M97/74, měl přesně 3 996 ccm objemu a dával rovných 500 koní. Montoval se do 911 997 GT3 RS 4.0, stroje, který vznikl jen v 600 kusech a jehož ceny už dávno dosáhly nebeských výšin. Sériová výroba to ale je, takže sem patří. 911 991 GT3 RS má dnes přesně stejný litrový výkon, stejně jako faceliftovaná 911 GT3 a znovu limitovaná 911 R.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 22 - porsche 911 997 gt3 rs 40 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 23 - porsche 911 997 gt3 rs 40 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 24 - porsche 911 997 gt3 rs 40 10nejlitvykatmo 03Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 25 - Porsche 911 GT3 RS 2015 prvni sada 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 26 - Porsche 911 GT3 RS 2015 prvni sada 03Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 27 - Porsche 911 GT3 RS 2015 prvni sada 09

5. BAC Mono: 125,6 k/l

Tuhle hračku pro jednoho si asi moc lidí nepořídí, ale je to jedna z nejlevnějších cest k autu na tomhle seznamu, pokud nechcete hledat na trhu ojetin. BAC Mono má čtyřválec Cosworth Y5A o objemu 2 261 ccm a výkonu 284 koní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 28 - bac mono 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 29 - bac mono 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 30 - BAC Mono 2016 graphene prvni foto 05

4. Honda S2000: 126,7 k/l

Neexistuje seznam nejlepších atmosférických motorů, na kterém by mohl chybět čtyřválec F20C od Hondy. Montoval se do roadsteru S2000 a je to jeden z hlavních důvodů, proč je tohle auto vynášeno do nebes. Z 1 997 ccm umí nabídnout až 253 koní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 31 - honda_s2000_UE_2009_11Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 32 - honda_s2000_UE_2009_13Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 33 - 10ikomot honda f20c 01

3. Ferrari LaFerrari: 127,8 k/l

Víme, že LaFerrari je hybridní, ale pořád má spalovací motor, který se dá použít i bez elektrické dopomoci. Dvanáctiválec F140-FE je ale nejsilnější právě pod jeho kapotou, z 6 262 ccm dává 800 koní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 34 - laferrari 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 35 - laferrari 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 36 - laferrari 10nejlitvykatmo 03

2. Porsche 918 Spyder: 134,1 k/l

918 Spyder je také hybrid, ale když vezmete jeho osmiválec a očistíte ho od elektroniky, dostanete motor, který litrovým výkonem jen těsně nezískává prvenství. Z 4 593 ccm dává 616 koní.

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 37 - porsche 918 spyder 10nejlitvykatmo 01Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 38 - porsche 918 spyder 10nejlitvykatmo 02Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 39 - porsche 918 spyder 10nejlitvykatmo 03

1. Ferrari 458 Speciale: 134,5 k/l

Vítěz tohoto žebříčku byl spoustě fanoušků asi předem jasný, je to motor Ferrari F136-GL v 458 Speciale. Z objemu 4 499 ccm dává 605 koní a mimo jiné přitom nádherně zní. Jeden z nejlepších motorů světa, jak bylo nejednou oceněno i v anketě Motor roku. Bohužel, ani tento motor už v novém Ferrari nekoupíte, tedy nepatříte-li mezi vyvolené, kterým Ferrari postaví vůz s ním na zakázku. A krom peněz máte i výjimečné vztahy s automobilkou...

Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 40 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 05Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 41 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 12Toto jsou historicky nejvýkonnější motory bez turba: zázraky bez přeplňování - 42 - Ferrari 458 Speciale dalsi foto 14

Marek Bednář

Další zajímavé články:

Diskuze 30 příspěvků

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše