Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let

16.4.2017 | Petr Miler | 6 příspěvků

Některá auta jednoznačně přeběhla svou dobu. Americký pokus stvořit konkurenci Lamborghini a Ferrari patří mezi ně. A znát to dával i uvnitř.

Gerald Wiegert zasvětil většinu svého života jediné myšlence - postavit pod hlavičkou americké firmy automobil, který by dokázal konkurovat špičkovým evropským strojům značek Ferrari, Lamborghini a Porsche. Dnes, v jeho 71 letech si můžeme říci, že už to nejspíše nezvládne, v jednu chvíli byl ale velmi blízko. Roku 1990 dostal na trh auto jménem Vector W8, které v některých ohledech působilo jako z jiné planety.

Už při pohledu zvnějšku byste při prvním pokusu odhadnout jeho podstatu řekli spíše „loď ze Star Treku” než „sportovní auto”, jenže realitou bylo to druhé. A nešlo jen o pozlátko, pokus halit do převratného hávu ne až tak převratnou techniku. Wiegert, který se už od 70. let pokoušel zúročit své zkušenosti konstruktéra pracujícího pro několik amerických automobilek, postavil vůz, jenž se ikonickým evropským sporťákům nejen vyrovnával, on je i překonával.

Základem úspěchu bylo rozsáhlé použití materiálů, které byly do té doby známé především z aeronautiky a kosmonautiky. Nakonec, celé jméno Wiegertovy firmy bylo Vector Aeromotive Corporation a skutečně se snažil stavět něco jako letadla na kolech. Míra aplikace hliníku, karbonu a kevlaru byla do té doby nevídaná, podobně jako přístup k aerodynamice. Výsledkem byl koeficient odporu vzduchu 0,32 za schopnosti generovat dostatečný přítlak a chladit masivní, 6,0litrový osmiválec přeplňovaný dvěma turbodmychadly - to je lepší číslo, než jaké dnes vykazuje Bugatti Chiron.

I když vůz s hmotností přes 1 800 kg nebyl zrovna lehký a používal pouze třístupňovou automatickou převodovku (sic), byl neskutečně rychlý, i na dnešní poměry. Výkon 466 kW (634 koní, v roce 1990 extrémní hodnota) stačil na zrychlení stovku za 3,9 sekundy a maximálku až 389 km/h. To byly hodnoty z říše snů i reálně dosažené na bonnevillských solných pláních v době, kdy Ferrari nabízelo F40 a bylo rádo, když mu 320 km/h naměřil i někdo jiný než sama automobilka.

Takže z toho byl úspěch? Bohužel, potíže s náklady, z nich pramenící vysokou cenou a také negativní publicita po potížích s přehříváním exempláře Andre Agassiho způsobily, že celý projekt skončil krachem po pouhých 17 vyrobených autech. Tohle všechno jsme kdysi rekapitulovali, čemu jsme ale nevěnovali dostatečnou pozornost, je interiér vozu. Je přitom neuvěřitelný, je stejně futuristický jak vůz sám a i při dnešním pohledu do něm byste řekli, že jde spíše o rekvizitu z nějakého sci-fi filmu. Jenže není tomu tak, jde o skutečný interiér vozu z roku 1990, dnes 27 let starého stroje.

Podívejte se na něj, normální tu není nic. Ale vůbec nic. Že je volič automatu umístěn v prahu na straně řidiče, je tady to nejmenší, podobně jako „nalepení” obou sedadel jedno vedle druhého. Přístrojová deska s volantem více uprostřed než vlevo je ale teprve to, co bere dech. Její základní architektura připomene letadlo a po levé straně má řidič něco, co připomíná více počítač než jakýkoli palubní systém auta. A to včetně s monochromatickým displejem a spoustou tlačítek dovolujících ovládat úplně všechno od světel přes tempomat a rádio až po klimatizaci. Vpravo od řidiče se pak nachází masivní měnič na 10 CD a další spousta tlačítek.

Je to skutečně pozoruhodné místo a futurismus 90. let z něj jen čiší. Je škoda, že se Vector nedočkal větších úspěchů a Wiegert nemohl ve své práci pokračovat o něco intenzivněji, než po neúspěchu W8 pokračoval. Je to člověk, který se nebál dělat věci jinak a třebaže to nutně neznamená, že je dělal vždy lépe, i takové lidi na světě potřebujeme. Pavel Dobeš by řekl: „Jen balvany a lidé mají odvahu, urvat se od skály a padat dolů po svahu. A a na světě, který se furt mění, překonat, co překonáno není.” Wiegert se utrhl a a třebaže své konkurenty na lopatky nepoložil, sami později přiznali, jak jim připomněl jednu věc: že jen ze své minulosti nemohou žít věčně...

Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 1 - Vector W8 interier historie 01Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 2 - Vector W8 interier historie 02Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 3 - Vector W8 interier historie 03Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 4 - Vector W8 interier historie 04Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 5 - Vector W8 interier historie 05Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 6 - Vector W8 interier historie 06Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 7 - Vector W8 interier historie 07Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 8 - Vector W8 interier historie 08Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 9 - Vector W8 interier historie 09Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 10 - Vector W8 interier historie 10Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 11 - Vector W8 interier historie 11Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 12 - Vector W8 interier historie 12Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 13 - Vector W8 interier historie 13Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 14 - Vector W8 interier historie 14Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 15 - Vector W8 interier historie 15
Vector V8 je pozoruhodné auto i zvenčí

Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 16 - Vector W8 interier historie 16Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 17 - Vector W8 interier historie 17Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 18 - Vector W8 interier historie 18Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 19 - Vector W8 interier historie 19Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 20 - Vector W8 interier historie 20Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 21 - Vector W8 interier historie 21
Jeho extrémně futuristický interiér si ale též zaslouží pozornost

Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 22 - Vector W8 interier historie 22Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 23 - Vector W8 interier historie 23Víte, jakému autu patří tento neuvěřitelně futuristický interiér? Je starý 27 let - 24 - Vector W8 interier historie 24
Palubní systém vypadá jak z vesmírné lodi i za chodu

Petr Miler

Další zajímavé články:

Diskuze 6 příspěvků

Reklama

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše

Reklama