Home > Rubriky a sekce > Fascinace a historie > Článek
VW Golf s motorem V10 biturbo je šílenost roku, jede hrozivě
20.10.2015 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
(+ videa) Deset válců, dvě truba a tisíc koní, to je charakteristika tohoto Golfu. Motor je vepředu napěchován tak, že i chladič musel dozadu.
Volkswagen Golf čtvrté generace existuje se čtyřmi, pěti nebo šesti válci, je to tak? Ano, pokud se omezíme na sériovou výrobu. Ovšem v Kosovu existuje Golf IV s deseti válci - a nemá druhý motor 2,3 VR5 v prostoru zadních sedaček jako třeba Octavia RS Bimoto. Vpředu podélně mu sedí vidlicový desetiválec z Audi RS6 a pohání všechna čtyři kola. A ještě k tomu má dvě turbodmychadla.
Zcela správně vám vrtá hlavou, že Golf IV měl motory uložené vpředu napříč a od této konfigurace se odvíjela čtyřkolka 4Motion, ať bylo pod kapotou cokoliv. I největší ze šestiválců v 3,2litrové verzi R32 byl umístěn napříč. Tohle auto je tedy Golfem v podstatě jen zvenčí, útroby musely doznat ohromných úprav. I proto, že V10 je na příď tohoto auta zoufale velká - tak velká, že motor se dopředu vlastně nevešel úplně celý. Ale o tom až za chvíli.
Pozoruhodné je, že za touhle úpravou stojí autoservis GoGi, který je oficiálním servisním místem VW, Audi, Seatu a Škody v kosovském městě Podujevo. Nevěnuje se však pouze servisu aut koncernu Volkswagen, jak ukazuje projekt desetiválcového Golfu, nýbrž také serioznímu tuningu. Kromě tohoto Golfu také stojí za několika Audi RS6 a S8 s ohromujícími výkonovými čísly - osm či devět stovek koní bývá jen začátek.
Ostatně, i tenhle Golf začínal jako R32, samo o sobě zajímavé auto, ovšem s atmosférickým plněním. Byl údajně koupen v Polsku a v Kosovu dostal přeplňování. Z nějakých 250 sériových koní bylo 590 a později prý dokonce až 900; to bylo v roce 2014. Až později vznikl a byl realizován vpravdě šílený nápad s desetiválcovým motorem.
Že to byla náročná stavba, asi netřeba příliš zdůrazňovat. Na několika fotografiích je vidět, jak se změnil středový tunel, aby se do něj vešla převodovka a výfukové potrubí. Spolujezdci moc místa nezbývá a jistě se musel uskromnit také řidič. To znamená posunutí pedálů a vůbec vyrobení celé přepážky mezi motorem a kabinou úplně znovu tak, aby pojala podélně uložený motor.
Vzhledem k tomu, že vepředu není místo ani na propadnutí špendlíku a také musíte někam dát mezichladiče turbodmychadel, chladič motoru se stěhoval dozadu. Většinou to bývá naopak, auto s motorem uprostřed má chladič v předním nárazníku kvůli přístupu vzduchu. A právě kvůli vzduchu tu nejspíš je ohromná plechová krabice místo zadních sedaček - vede vzduch zespoda k chladiči. Velmi zajímavá je rezultující úprava třetích dveří - vidíme žábry pro výdech horkého vzduchu, které uctivě obcházejí mechanismus otevírání.
Ani kapota není originální; protože V10 začíná těsně za přední maskou, nevešel se pod sériovou kapotu. První krok byl vyříznutí ohromné díry do kapoty, ale dovedete si představit, jak aerodynamicky efektivní takové řešení bylo. Kapota ovšem byla vyrobena na míru tak, aby celý desetiválec schovala. Nemusí být zrovna pohledná, zejména otvory pro přístup vzduchu v její přední části šly určitě udělat lépe, ale funguje.
Přesnou hodnotu výkonu tohoto motoru neznáme, ovšem značka „RS6 1000PS” na jedné z fotografií je dostatečně výmluvná. Váha pak vozu těsně před dokončením přestavby do dnešní podoby s čelem vozu a novou kapotou motoru ukázala 1 285 kg, i se zbylými prvky se tedy bude pohybovat okolo hranice 1,3 tuny. A to dělá slušný poměr výkonu k hmotnost, však ani s Audi RS6 Avant minulé generace upravené od MTM nemá ve sprintu problém, jak ukazuje jedno z videí níže. Je to skutečně zajímavá a do značné míry unikátní podívaná - z množství práce na této úpravě soudíme, že se do něčeho takového jen tak někdo nepustí...
Deset válců se v Golfu objevuje jen zřídka, změna to je velmi náročná
Už ve verzi V6 turbo šlo o dost bláznivý stroj
Zdroj: Golf V10 GoGi@Facebook
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Tesla nakonec propouští i v Evropě, 300 lidí může čekat, že je v pondělí už nepustí do práce
včera - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
18.4.2024 - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024
Nejčtenější články
- VW už teď kapituloval. Ví, že neprodá dost elektromobilů, aby splnil limity CO2 v EU v roce 2025, chce úlevy
21.3.2024 - Bizarní, nepřitažlivé a nedodělané. Zdrcující recenze CR je pro kolabující Fisker asi poslední ránou, bankrot bude vysvobození
21.3.2024 - Šéf Renaultu svou kritikou EU jen zesměšňuje sám sebe. Chce regulovat regulace, na to už je pozdě
21.3.2024 - 400koňový luxusní dieselový kombík s místem pro 7 je kouzelné vše v jednom, ojetý nevyjde až tak draho
21.3.2024 - Ford dál mění své nesmyslné elektrické plány, odpískal další model, který u lidí nemohl obstát
21.3.2024
Živá témata na fóru
- Elektromobily a vse kolem nich 04.19. 23:35 - Lachende Bestien
- Prodávám Tiguana, 2019, 176kW perfektní stav 04.19. 22:53 - abgx1
- BMW Divize 04.19. 22:48 - Lachende Bestien
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 22:20 - Truck Daškam
- Policejní kontroly a měření 04.19. 18:38 - rutak11
- Peugeot 207-problém po nastartování 04.19. 15:42 - grizly
- Chip modul PCM zvýšení výkonu 2.0TSI GEN4 300+PS 04.19. 14:11 - venomage
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda