Home > Rubriky a sekce > Ostatní > Článek
Crash testy: VW Caddy je lepší než Audi A4, i tak má o hvězdu méně. Co Hondy?
4.11.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Nové kolo crash testů opět ukazuje preferenci elektronických berliček na úkor pasivní bezpečnosti.
S posledními výsledky nárazových testů Euro NCAP jsme vás naposledy mohli seznámit před necelým měsícem. Pravidla, jimiž se bruselská organizace řídí, tedy nemusíme podrobně rozpitvávat a úvod zkrátíme na minimum. Nicméně jednu poznámku směřující k systému automatických brzd si odpustit nemůžeme. Jak je totiž již pomalu rok známo, bez jejich přítomnosti či bez monitoringu jízdních pruhů dnes jednoduše žádné nové auto populárních pět hvězd nezíská. To samozřejmě představuje nemalou obstrukci zejména pro vozy, které staví na nízké ceně a tudíž poněkud dražší technologii jednoduše do standardní výbavy zakomponovat nemohou.
Většina automobilek se snaží daný systém alespoň zařadit mezi příplatky, v tomto směru má ovšem Euro NCAP poněkud nejasná měřítka. U některých vozů totiž usoudí, že autonomní brzdy si pořídí většina kupujících, a proto systém uzná jako přítomný, u mnoha, jako kupříkladu u otestovaného Volkswagenu Caddy, však usoudí, že technologie se u zákazníků mine účinkem. Ačkoliv se s ní tedy daný model k nárazovým zkouškám dostavil a došlo dokonce k testu, výsledek byl uznán jen částečně.
Tím samozřejmě v očích mnoha lidí došlo k pokřivení pohledu na bezpečnost vozu, neboť dosáhl pouze čtyř hvězd namísto pěti. A právě proto raději bereme v potaz procentuální hodnocení v jednotlivých kategoriích, které mají o ochraně posádky mnohem větší vypovídající hodnotu. To ale na úvod skutečně stačí, pročež jen dodáme, že bezpečnost dospělých se na celkovém hodnocení podílí 40 procenty, bezpečnost dětí, chodců a elektronické berličky pak pokaždé 20 %.
Nyní ale již přikročme k jednotlivým vozům, které si, jak je již naším dobrým zvykem, probereme v abecedním pořadí.
Tip: Projděte si výsledky dalších crash testů Euro NCAP.
Stručný přehled výsledků posledních crash testů Euro NCAP
Audi A4
U čtyř kruhů budou mít z výsledků Audi A4 dozajista radost, neboť nová generace si pro marketingové oddělení důležitých pět hvězd odváží. Ve třech kategoriích se navíc chlubí nejlepšími výsledky tohoto kola, na prvenství ale kupodivu nedosáhla v rámci ochrany dospělých. Zde kritika směřovala k většímu riziku v oblasti hrudníku u řidiče i zadních pasažérů při nárazech celou částí přídě nebo její menší částí, stejné partie byly ohroženy také při nárazu bočním. Nicméně pro celkový výsledek podstatné body získal německý vůz za standardní autonomní brzdy, výsledkem čehož je 90procentní hodnocení.
V případě ochrany dětí již prakticky není třeba komentář, dosažených 87 procent hovoří za vše. Audi A4 tak vyhovělo veškerým požadavkům i typům dětských autosedaček, zároveň řidiči poskytuje přehledné informace o deaktivaci čelního airbagu. Přesunout se tak můžeme k ochraně chodců, kde výtky směřují (v případě Euro NCAP již tradičně) k tuhým čelním sloupkům, což ale posádku vozu asi trápit nebude. Zmínit tedy můžeme 75procentní hodnocení, stejný příděl bodů získal vůz také za elektronické berličky, mezi nimiž nechybí ony autonomní brzdy.
Tabulka s klíčovými výsledky Audi A4
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Audi A4 na stránkách Euro NCAP.
Honda HR-V
Z Německa se můžeme přesunout do Země vycházejícího slunce, a to hned ke dvěma modelům Hondy. Nový crossover HR-V si vezmeme na paškál jako první, ačkoliv pětihvězdičkové hodnocení je vlastní oběma vozům. Crossover se však potkal s poněkud větší kritikou, zvláště při ochraně dospělých. Při nárazu menší částí přídě totiž nebyl ohrožen jen hrudník řidiče, ale i jeho nohy, stejně jako lýtka spolujezdce. V ohrožení byly také hrudní partie zadních cestujících při nárazu celou částí přídě, při zpětném návratu hlavy do sedadla bylo pro změnu vyvinuté nadměrné pnutí na krk pasažérů vpředu. Stejně jako v případě Audi A4 ovšem také zde situaci zachraňují standardní autonomní brzdy, proto celkem 86 procent.
Dále tu máme 79procentní hodnocení ochrany dětí, kde kritika směřovala k vyššímu tlaku na krk a hrudník u tříletých ratolestí. V kategorii bezpečnosti chodců ztratila Honda HR-V cenné body díky ostrým lemům kapoty motoru, která může ohrozit hlavně pánev pěších. Hodnocení tak bylo 72procentní, jen o procento méně pak japonský crossover získal za elektronické berličky. Kromě autonomních brzd, které ale neoperují při vyšších rychlostech, totiž může těžit také z asistenčního programu jízdy ve zvoleném pruhu. Ten je sice příplatkový, dle Euro NCAP po něm však sáhne většina kupujících a proto došlo k jeho uznání.
Tabulka s klíčovými výsledky Hondy HR-V
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hondy HR-V na stránkách Euro NCAP.
Honda Jazz
Druhý model Hondy se stává vítězem tohoto kola crash testů v oblasti ochrany dospělých, což vás možná při pohledu na zažlucené figuríny překvapí. Nicméně ani v jednom případě se nedočkáme barvy oranžové, která již značí průměrnou, nikoliv adekvátní bezpečnost. Standardem jsou navíc autonomní brzdy, které bychom zrovna v této kategorii nečekali, načež tu máme výsledných 93 procent. Za ochranu dětské posádky si Jazz odváží 85 procent, přičemž jednou z výtek byl fakt, že univerzální dětská sedačka skupiny I není stabilní při usazení na prostřední zadní sedadlo.
Přesunout se můžeme k ochraně chodců, kde opět najdeme kritiku ostrého lemu čelní kapoty. Ten je dokonce více nebezpečný vůči pánvi pěších než u crossoveru HR-V, nicméně tento nedostatek malý hatchback řeší vyšší ochranou hlavy. Celkové hodnocení je tedy 73procentní, v případě elektronických berliček bylo dosaženo 71 procent. Tedy stejného výsledku jako u předchozího modelu Hondy, přičemž identické byly i veškeré pochvaly či výtky.
Tabulka s klíčovými výsledky Hondy Jazz
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu Hondy Jazz na stránkách Euro NCAP.
VW Caddy
Z Japonska se opět vrátíme do Německa, konkrétně k novému Volkswagenu Caddy, jehož hodnocení by nás mělo nadmíru zajímat. Je totiž možné, že právě tento model se stane základem pro příští Škodu Roomster, ačkoli v tuto chvíli to vypadá, že žádná nebude. Finální rozhodnutí o nové životní dráze tuzemského MPV ale dosud nepadlo, pročež se budeme zabývat pouze tím německým. V jeho případě je přitom více než patrné, jak se může projevit absence autonomních brzd. Pokud si totiž projdeme opravdu detailně hodnocení jednotlivých nárazů, zjistíme, že Caddy je na tom ve třech případech ze čtyř o poznání lépe než Audi A4. Bez brzd by tedy dražšího sourozence snadno překonal, takto ovšem dosáhl jen na 84 procent.
V rámci ochrany dětí bylo shledáno vyšší pnutí u krčních partií tříletých ratolestí, ve všech ostatních případech však Volkswagen kritizován nebyl. Odváží si tedy 78 procent, dalších 68 procent pak připadá na elektronické berličky. To je možná poněkud vysoké číslo s ohledem na výše zmiňovanou absenci autonomních brzd, ty však nebyly započítány pouze v případě ochrany dospělé posádky. Ačkoliv se navíc nacházejí v příplatkové výbavě, podle Euro NCAP po nich sáhne většina zákazníků, a proto v této kategorii uznány byly. Celkové hodnocení Volkswagenu Caddy ale sráží bezpečnost pěších, kde se velké kritiky dočkal lem kapoty motoru. Ten sepsul hodnocení ochrany pánve prakticky na nulu, načež tu máme 58procentní verdikt. Tím se ale dnes s crash testy loučíme.
Tabulka s klíčovými výsledky VW Caddy
Záběry s následky jednotlivých testů
Zjistěte více: Podrobné výsledky crash testu VW Caddy na stránkách Euro NCAP.
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Unikla podoba přístrojové desky nového Bugatti. Je jako z jiného světa, tachometr má až do 550 km/h
včera - Přímé srovnání jasně prokázalo, že Musk lhal o tom, co Tesla Cybertruck dokáže ve srovnání s Porsche 911
17.5.2024 - Landu Norrisovi „kleklo” jeho Lamborghini uprostřed města, roztlačit ho museli náhodní kolemjdoucí
16.5.2024
Nejnovější články
- Francouzská kampaň radí mužům, aby řídili jako ženy, na velmi tenký led se pouští hned několikrát
před 3 hodinami - Značce nabízející jen elektrifikovaná auta shořelo dealerství, za poslední roky jich lehlo popelem už 10
před 5 hodinami - Rusové řekli víc k novému vrcholnému Moskviči. Auto větší než Kodiaq může být při ceně základu od 314 tisíc konečně hit
před 6 hodinami - Světu už 5 let chybí největší automobilový manažer všech dob, druhý takový se těžko někdy narodí
včera - Honda i v této době oznamuje, že do elektromobility napěchuje 1,46 bilionu Kč, nevyřeší tím vůbec nic
včera