Dacia Duster zklamala v crash testu, stačilo, aby měla logo Renaultu

S logem přece jen prestižnější značky by měly dorazit vyšší kvality, v tomto případě to ale jaksi nefunguje. Výsledkem je tak pravý opak a nepříliš pozitivní hodnocení při čelním i bočním nárazu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Dacia Duster zklamala v crash testu, stačilo, aby měla logo Renaultu

5.11.2019 | Petr Prokopec

S logem přece jen prestižnější značky by měly dorazit vyšší kvality, v tomto případě to ale jaksi nefunguje. Výsledkem je tak pravý opak a nepříliš pozitivní hodnocení při čelním i bočním nárazu.

Dacia Duster je na mnoha místech světa prodávána jako Renault, neboť Dacia na tom či onom trhu nemá dostatečné renomé. Jedná se o země jako Rusko nebo Brazílii, tedy klidně i vcelku vyspělé státy, které ovšem nekráčí v čele automobilového vývoje. Tamní legislativa tedy není tak přísná jako v Evropě, což má na podobu Dusteru podstatný vliv. Auto nedostává jen nové logo a další vizuální specifika, zásahy jsou mnohem výraznější, jakkoliv to na první pohled nevypadá.

Danou skutečnost ale samozřejmě odhalit lze, jak dokládá nové kolo crash testů organizace Latin NCAP. Ta otestovala Duster, který sice byl pořád vyroben v Rumunsku, ovšem logo Dacie na jeho přídi chybělo. Šlo o verzi Renaultu určenou pro Jižní Ameriku (konkrétně pak pro Chile), jež je standardně vybavena pouze dvojicí airbagů a dvěma úchyty Isofix. To by i na starém kontinentu ještě před pár lety bylo dostačující, časy se však změnily.

Duster získal čtyři z pěti hvězd za ochranu dospělých sedících vpředu, tedy v místě, kde lze s airbagy počítat. U dětí však již ochrana byla pouze dvouhvězdičková, neboť u figurín simulujících tříleté i osmnáctiměsíční pasažéry došlo na kontakt s tvrdými částmi vozu. Riziko poranění tak bylo více než vysoké, a to i za předpokladu, že došlo k ukotvení dětské sedačky v protisměru, kdy jsou na organismus vyvíjeny nižší tlaky. V tomto případě došlo na kontakt hlavy s předním sedadlem.

Patálie rumunského SUV tím ovšem neskončily, neboť kromě čelního nárazu 40 procenty přídě při rychlosti 64 km/h došlo také na simulaci boční srážky. Modul široký 1,5 metru Duster zasáhl v rychlosti 50 km/h a jak se zdá z videa, dost možná došlo i na převrácení vozu. Tuto skutečnost organizace Latin NCAP nepotvrdila, jen uvedla, že ochrana hlavy a pásu byla dobrá, ovšem v případě hrudníku byla pouze dostačující kvůli chybějícím airbagům.

Dojít pak dle standardů mělo také na „napíchnutí na kůl“ při rychlosti 29 km/h, nicméně z důvodu absence airbagů byla tato procedura zcela vynechána. Duster pro jihoamerické trhy tak vůbec neodpovídá očekávání testovacích komisařů, kteří předpokládali, že ochrana dospělé i dětské posádky bude lepší. Dacia i Renault výsledek crash testu odmítly komentovat.

Duster na první pohled příliš nezazářil ani v evropských nárazových zkouškách, neboť si od Euro NCAP vysloužil pouze tři hvězdy z pěti. Nicméně úroveň ochrany dospělých byla na 71 procentech, u dětí pak na 66. To jsou vzhledem k ceně vozu pozitivní čísla, a tak je zjevné, že vozu ublížila hlavně absence drahých bezpečnostních systémů, se kterými nelze v základu počítat ani u druhé generace.

Kromě rumunského SUV pak do testu Latin NCAP zamířil i Seat Tarraco, který byl ovšem vyroben v Německu a osazen hned sedmi airbagy. V jeho případě tak není nač si stěžovat, ačkoliv při bočním nárazu došlo na otevření předních dveří, což taktéž již s dokonalou bezpečností nesouvisí. Přestože ale došlo na srážku jednoho bodu, španělské SUV nakonec z testu odešlo s pětihvězdičkovým ohodnocením.


Dacia Duster zklamala v crash testu, stačilo, aby měla logo Renaultu - 1 - Latin NCAP 2019 Renault Duster a Seat Tarraco 01Dacia Duster zklamala v crash testu, stačilo, aby měla logo Renaultu - 2 - Latin NCAP 2019 Renault Duster a Seat Tarraco 02
Hodnocení Renaultu Duster v crash testu Latin NCAP není zrovna pozitivní

Dacia Duster zklamala v crash testu, stačilo, aby měla logo Renaultu - 3 - Latin NCAP 2019 Renault Duster a Seat Tarraco 03Dacia Duster zklamala v crash testu, stačilo, aby měla logo Renaultu - 4 - Latin NCAP 2019 Renault Duster a Seat Tarraco 04
Bez ztráty květinky se neobešel ani Seat Tarraco, nicméně nakonec pět hvězd získal

Zdroj: Latin NCAP

Petr Prokopec

 

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše