Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Jaguar F-Type Coupe je venku, hned i s verzí R a 550 koňmi
20.11.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ video) Britská automobilka představila svůj nejdynamičtější model. Stovku zvládne za 4,2 s, se šestiválcem je levnější než roadster.
Nové britské kupé je konečně oficiálně tady. A přestože jsme si ještě včera mysleli, že nás Jaguar sotva překvapí, pohled do tiskové zprávy nabízí pár nečekaných novinek. Prakticky žádná se ovšem netýká vzhledu, který je přesně takový, jak se dalo očekávat - automobilka svému roadsteru jednoduše nasadila střechu a víceméně jen zapracovala na sloupku C, zbytek již známe z otevřeného modelu. Za zmínku tak v tomto ohledu stojí snad jen fakt, že zmiňovaná střecha může být hliníková nebo prosklená, přičemž v obou případech prý dostaneme stejnou tuhost karoserie.
Zrovna v tomto ohledu, tedy torzní tuhosti, se přitom F-Type Coupe od roadsteru výrazně liší. Pokud totiž přijde řeč na verzi „R“, pak ta nabízí 33 000 Nm/stupeň. To je nejlepší hodnota, jakou jsme u silničního Jaguaru mohli kdy zaznamenat (u méně výkonných variant automobilka detaily nezmiňuje, zřejmě však půjde o stejné či jen lehce nižší číslo), dosaženo jí přitom bylo inovativní formou studeného lisování hliníkových panelů, díky které se kupé může obejít bez středových sloupků.
„Tuhost karoserie nám umožnila více se zaměřit na jízdní dynamiku, která je nyní lineárnější a bez jakýchkoliv kompromisů,“ říká o svém novém služebním voze šéf testerů Mike Cross a sám dodává, že hlavní důraz při vývoji byl kladen na verzi „R“, která je jako jediná dražší než otevřený model. Základní šestiválcové modely, ať již s výkonem 340 nebo 380 koní, jsou totiž shodně o 7 285 GBP (cca 219 000 Kč) levnější. Slabší kupé tak startuje na částce 51 235 GBP (1 538 000 Kč), zatímco za verzi „S“ dáte 60 235 GBP (1 808 000 Kč).
F-Type Coupe R oproti tomu vychází na 85 000 GBP (2 550 000 Kč), což je sice rovněž nižší suma, než za kterou si v České republice pořídíte roadster, otázkou však bude, co s ní udělá právě transformace do českých podmínek. Na ostrovech jsou totiž výrazně levnější i šestiválcové modely, které v přepočtu vycházejí na 1,8 milionu korun, respektive na 2,02 mil. Kč. V obou případech tak zaplatíte o podstatného čtvrt milionu korun méně. Tuto oblast však již ponechme být a zaměřme se raději na techniku.
Důvodem citelného podražení verze „R“ je její výkon. Zatímco osmiválcový roadster produkuje 495 koní, u kupé dostanete z pěti litrů objemu koní 550, tedy stejné stádo, jaké nabízí třeba větší Jaguar XKR-S. Kombinováno je zde s hmotností 1 665 kg, což představuje poměr 330 koní na tunu. Divit bychom se proto neměli sprintu z klidu na stovku za 4,2 sekundy a nejvyšší rychlosti tradičně omezené na 300 km/h. Špatné pak určitě není ani pružné zrychlení, které počítá s 2,4 sekundami při akceleraci z 80 na 120 km/h.
Bezpečné zastavení má na starosti brzdný systém Super Performance, který vpředu počítá se 380milimetrovými a vzadu s 376milimetrovými kotouči. Mnohem zásadnější v tomto směru ovšem je, že krátce po březnovém zahájení prodeje Jaguar nabídne vůbec poprvé ve své historii karbon-keramické brzdy. Ty se oproti standardu pyšní zlatě lakovanými třmeny, přičemž srážejí neodpruženou hmotnost o podstatných 21 kilogramů. Cenu bohužel značka nezveřejnila, počítat se ale dozajista dá se sumou někde mezi 200 tisíci a čtvrt milionem korun.
Kromě toho dostalo kupé také nový aktivní elektronický diferenciál EAD, který počítá s vektorováním točivého momentu pomocí brzdění. Tato technologie byla poprvé představena na Range Roveru Sport, pro Jaguar však byla o poznání přepracována. Od otevření k plnému uzavření jí tak stačí 200 milisekund, přičemž potlačovat má hlavně nedotáčivost, kdykoliv je detekována. Jaguar přitom dodává, že systém funguje tak, aby řidiči pouze napomáhal a nikoliv jej vzdaloval od kontroly nad vozem.
Vertikální kontrolu karoserie má pak na svědomí systém adaptivní dynamiky, který 500 krát za sekundu upravuje nastavení tlumičů. Kupé by se tak mělo vypořádat s jakýmkoliv druhem vozovky, i když na rozbitých cestách asi pocítíte každý kamínek. Pružiny jsou totiž ve srovnání s roadsterem tužší o 4,3 procenta vpředu a 3,7 procenta vzadu. Stejně jako u otevřeného modelu pak můžete i v kupé zvolit dynamický režim jízdy, který kromě větší tuhosti tlumičů aktivuje také tužší nastavení posilovače řízení, rychlejší řazení osmistupňového automatu a lepší odezvu plynového pedálu.
Právě tyto prvky, vyjma zmíněné převodovky, jsou vyhrazeny pouze verzi „R“. Cross ovšem dodává, že v případě enormního zájmu jimi bude možné osadit také levnější modely. S tím se však příliš nepočítá, neboť základní F-Type i verze „S“ byly uzpůsobeny spíše požadavkům volajícím po nízké ceně. Aktivní zadní spoiler, který se vysouvá po překročení rychlosti 110 km/h a zasouvá při tempu nižším než 80 km/h, je však standardem pro všechny zúčastněné. Stejně jako velkorysejší zavazadlový prostor, který oproti roadsteru narostl na 407 litrů.
Dynamické parametry slabších provedení kupé jsou pak téměř totožné jako u roadsteru. F-Type Coupe tedy se svými 340 koňmi zrychlí na stovku za 5,3 sekundy a rozjede se na 260 km/h, F-Type Coupe S s 380 koňmi zvládne stovku za 4,9 sekundy a jede až 275 km/h. Normovaná spotřeba paliva bude teprve upřesněna, zajímat nás ale moc nemusí, realita nebude značně vzdálená od té u roadsteru...
Nový Jaguar F-Type Coupe je ve verzi R nejdynamičtějším široce dostupným modelem, jaký kdy značka vyrobila. Stovku dá za 4,2 sekundy, maximálka pak činí 300 km/h
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Cristiano Ronaldo protáhl své nové Ferrari za 47 milionů. Už ani neví, kolik jich má, i na takové si vydělá za pár dnů
včera - V Moskvě nafotili nové obrněné auto ruské policie. Ze zbraně proti „zlobivým” jde strach, i když stojí
včera - 50letý Čech musel Američanům ukázat, jak se bourá s Mustangem. Žasnou, auto nevinného řidiče trefil jako řízená střela
27.3.2024
Nejnovější články
- Ford zrušil dvě třetiny výroby svého klíčového elektromobilu poté, co ji dřív zkrouhnul o polovinu, třetina lidí má padáka
před hodinou - Kolabující Fisker fungoval v totálním chaosu. Nebral si od lidí peníze za auta, dokonce ani neví, kolik jich prodal
před 2 hodinami - Světovým autem roku je 2,5tunový elektromobil za 1,95 milionu, nejlepším sporťákem 2,3tunový elektromobil za 1,8 milionu Kč
před 4 hodinami - Lamborghini dalo po dekádách sbohem svému ikonickému logu, náhrada je nenápaditá a laciná
před 5 hodinami - Němci vyzkoušeli ojetý Mercedes C s 406 tisíci najetými km, stav auta po takovém zápřahu je dostal do kolen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva